Har du en router från bredbandsbolaget eller är det bara ett uttag i väggen?
laddas aftonbladet lika långsamt när du anger http://52.212.31.2 så är det nog inte ett dns problem.
 
Prova att sätta på spårning i någon bra webläsare (t.ex. Firefox). Vad du än gör så ska alla Mega-WEB bolag informeras om din aktivitet innan din sida är hemma.

Vid en surfning på en till synes oskyldig sida (Elfa) så besöktes mer än ett dussin olika externa Mega-bolag innan sidan kom fram. Inte bara Google m.fl. utan även Twitter, Facebook och en rad andra sociala sidor. En av dessa (tror det var Fejan) tog över en sekund innan svar.
 
Vad jag kan utläsa hänger klienten du använder på trådlöst nät. Jag skulle isf initialt inrikta mig till att felsöka det trådlösa nätverket när problemen uppstår. Det är högst sannolikt inte täckningsproblem utan störningar (micro, decttelefon mm) alternativt annan utrustning som tar alla tidsluckor eller skapar massvis med kollisioner.

Kör du 5ghz kan det mycket väl vara radarrelaterat. Kolla in DFS.
 
Jag har samma problem; I bland stannar laddningen av en sida upp i 10-15 sekunder. Jag har lokaliserat problemet till Googles Java-reklam-ramverk som förmodligen försöker göra nåt som blockeras av adblock och måste tima ut innan sidhämtningen fortsätter.
Exakt vad den gör eller vad man ska göra åt det har jag inte grottat ner mig i.
 
Det är ett intermittent fel, så det är inte så lätt att felsöka tycker jag, börjar jag koppla ur saker när det uppstår så har problemet redan löst sig själv, visst kan jag koppla ur nästan allt och bara köra datorn, men då måste det vara så i typ 2 dagar och det vore nog inte så uppskattat av övriga familjemedlemmar.

Eftersom tex netflix kan köra trådlöst på UHD 4k samtidigt som aftonbladet tar en evighet så har jag antagit att det inte är ett generellt radioproblem. När det varit routerproblem så har oftast "fiberTVn" vars box går helt utanför mitt routernät funkat.

Ubiquitys AP har ingen routingfunktionalitet vad jag vet, jag har kopplat ur BBBs router och kör ubi's edgerouter PoU direkt i "fibermodemet".

Dock kan jag ju säga att nästan allt jag kör går trådlöst, fast jag dragit 200m nätverkskabel i kåken... Jag ska bättra mig och fixa till så det mesta utom laptop och surfplattor blir trådat...

Jag tror mest på adblocker eller DNS fel, då det är just i initialskedet när sidan laddas som det hänger, det är inte långsamt, det spelar ingen roll om det är en sida med massor av bilder eller bara lite text...

Men jag är som sagt tacksam för felsökningsmetoder som är enkla att applicera. Jag har förvisso för länge sen jobbat med programmering, men nätverk är jag total lekman på... Jag tänkte mest om det är nåt som är allmänt känt som jag inte vet om som leder till detta...

Tidigare hade vi ständiga avbrott i TV-tjänsten, detta låg (som jag trodde) utanför vårt hus, då vi inte ändrat nåt och det nu funkar perfekt.
 
Själv hade vi en babymonitor som gick på det berömda 2,4GHz- bandet som fick vårat internet att störtdyka. Vi tyckte att det var underligt att nätet rullade på i snabb fart under dagarna/eftermiddagarna men på kvällarna var det segt som sirap. Jag började lokalisera tiden när nätet dök och såg att det var ungefär samma tid varje kväll och la då märke till babymonitorn som låg bredvid mig. Stängde av den och nätet fick fart igen. Ska väl inte säga i vilken affär jag köpte babymonitorn men den ligger hyffsat nära sjön Siljan.......
 
Om du misstänker att bandet är stört, så ladda ner appen "wifi Analyzer" och titta på spektrum. Borde synas om något stör. Kan ju också vara en nära granne med intermittent användning. Där fås också info om det är bra att byta kanal t.ex.
 
Det finns två olika mått på hur snabbt internet du har. Överföringshastighet och svarstid.
100/100 är din överföringshastighet. Hastigheter över 1 Mb/s är irrelevant för vanligt surfande, men är bra för vidio etc.
Svarstiden (latency på engelska) mäts i ms och är den tid det tar för din dator att få kontakt med en sida på internet. Mindre är bättre.
Den bör ligga under 20 ms för internet adresser i din närhet (sverige). kör du över wifi kan du förvänta dig dubbelt så lång svarstid.
Testa att köra typ bredbandskollen eller liknade. De mäter svarstiden också. Du kan även testa att pinga olika adresser.

När du tittar på strömmad video så påverkar inte svarstiden så mycket. Din spelare buffrar ändå, dvs laddar ner filmen lite i förväg. Det kan märkas att det tar längre tid att starta en film precis på samma sätt som när du öppnar en websida.

Då du har problem lite till och från kan det bero på "packet loss" dvs information som skickas kommer inte fram så den måste skickas igen. testa att pinga nån sida många ggr och se om vissa paket inte kommer fram.
 
Jag skulle velat ha ett program man startar och som kontinuerligt loggar överföringshastighet, svarstid och om överhuvudtaget bredbandet är uppe. Den kunde ju gärna få logga wifi statusen också.

Vi hade tidigare intermittenta problem med bredbandet, och vid kontakt med support är det oerhört svårt att få hjälp. De mäter just då och uppmanar att höra av sig när det inte funkar. Hade man en logg på det så kunde man ju visa hur det såg ut. Jag har bett dem logga men de själva verkar inte kunna göra detta, de säger de ska / kan logga men när man sen vill höra hur loggen såg ut så gick det plötsligt inte eller de vill börja om från noll...
 
H
Installera wireshark och låt den gå i bakgrunden. Den ger dig all information du behöver.
 
I google chrome finns developer tools som bla kan logga nätaktiviteter när läsaren laddar en sida. Funktionen kanske i första hand är för att debugga webbsidor, men avslöjar också om en sajt eller funktion svarar långsamt.
 
Samma finns i Firefox. I menyn "utvecklare".
 
Ubiquitys AP har ingen routingfunktionalitet vad jag vet, jag har kopplat ur BBBs router och kör ubi's edgerouter PoU direkt i "fibermodemet".

Om du kopplat bort bbbs modem, och ubiquity inte innehåller routerfunktionalitet, vad delar då ut dina ipadresser, ofta får man bara en från sin leverantör?

När det väl börjar krångla och du sitter vid datorn, blir det någon skillnad om du kopplar in en nätverkssladd och stänger av trådlöst, laddas sidan helt plötsligt utan att du behöver refresha så kan du definitivt misstänka något med trådlösa nätverket.
 
A Andy78 skrev:
Ubiquitys AP har ingen routingfunktionalitet vad jag vet, jag har kopplat ur BBBs router och kör ubi's edgerouter PoU direkt i "fibermodemet".

Om du kopplat bort bbbs modem, och ubiquity inte innehåller routerfunktionalitet, vad delar då ut dina ipadresser, ofta får man bara en från sin leverantör?

När det väl börjar krångla och du sitter vid datorn, blir det någon skillnad om du kopplar in en nätverkssladd och stänger av trådlöst, laddas sidan helt plötsligt utan att du behöver refresha så kan du definitivt misstänka något med trådlösa nätverket.
Jodå, det är en AP och en router av samma märke, APn tror jag inte hanterar detta, utan routern... Men jag kan ha fel... Ofta sitter ju Wifi inbyggt i routern, men så inte i detta fall, då jag har routern i källaren och AP på övervåningen.

Så visst delas ip ut med dhcp av ubiquity edgerouter poe, medan wifi hanteras av unify AP... Tyvärr är de inte så integrerade man kunde hoppas på fast av samma märke...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.