Denna fråga har jag funderat på flertal gånger under mitt altanbygge.
Bakgrunden är att jag byggt en altan som är isolerad för att vid behov kunna värmas upp även vintertid för att utnyttjas även då vid större sammankomster med familj och vänner.
Jag har ett bygglov för mitt altanbygge precis som det skall vara. Men finns det någon enskild faktor som kan göra att det inte längre bedöms vara en altan utan något annat som t.ex. extra boyta. Kan beteckningen ändras för att jag sätter in el eller vattenburen värme eller är det så simpelt att det är bygglovet som skiljer dem åt? Har jag sökt bygglov för Altan så är det en Altan tills jag söker bygglov för något annat?

Som sagt mest en filosofisk fråga!
 
Låter som att du pratar om ett uterum?
 
  • Gilla
seniorkonsult och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Altan behöver inget bygglov.

Det slutar vara altan när man sätter tak över den, och/eller när höjden från mark till altanen blir "för stor".
 
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Altan behöver inget bygglov.

Det slutar vara altan när man sätter tak över den, och/eller när höjden från mark till altanen blir "för stor".
I Göteborg går den gränsen på hela 60cm. Vad skulle du vilja kalla ett 62cm högt tralldäck med en utegrupp, ett parasoll och några udda foppatofflor på?
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Mikael_L
Fråga din bygglovsenhet ... :D
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Då är det en veranda jag byggt och har bygglov för. Fortfarande så funderade jag på om det finns något man kan installera, bygga till eller på annat sätt gör om en veranda med isolerade väggar golv och tak så att det per definition inte längre är en veranda. Tar man bort taket så blir det uppenbarligen en altan, höjer man upp den tillräckligt mycket över marken så blir det en terrass. 13th Marine nämner uterum, vad skiljer ett uterum ifrån en inbyggd veranda?
 
Mikael_L
Undrar om det inte är användningsområdet som definierar vad "rummet" är.
Inreder ni det som kök och använder det som kök så har det väl blivit ett kök.
Börjar ni använda det som garage blir det väl ett garage.

Och vid ändrad användning ska det väl vara ett bygglov?
 
BirgitS
Z Zewen skrev:
Då är det en veranda jag byggt och har bygglov för. Fortfarande så funderade jag på om det finns något man kan installera, bygga till eller på annat sätt gör om en veranda med isolerade väggar golv och tak så att det per definition inte längre är en veranda. Tar man bort taket så blir det uppenbarligen en altan, höjer man upp den tillräckligt mycket över marken så blir det en terrass. 13th Marine nämner uterum, vad skiljer ett uterum ifrån en inbyggd veranda?
En altan är en konstruktion utbyggd från huskroppen i entréplan. Med eller utan räcke, men alltid utan tak. ...

En terrass är en konstruktion som ligger ovanpå en del av huset eller på taket. Den har alltid ett skyddsräcke, men ofta inget tak (istället kan markis eller annan lösning användas).

Veranda är en utbyggnad på ett hus och har antingen tak och fönsterförsedda väggar eller enbart ett tak och i övrigt öppna sidor.
http://www.eslov.se/bobygga/bygglov...orskillnadpaaltanterrassochveranda.26360.html
https://sv.wikipedia.org/wiki/Altan

Ett uterum har alltid väggar, varav minst en glasad, och tak precis som vanliga rum, men är enklare byggt:https://sv.wikipedia.org/wiki/Uterum
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det slutar vara altan när man sätter tak över den, och/eller när höjden från mark till altanen blir "för stor".
Snarare tvärtom, en altan är definitionsmässigt upphöjd (ordet "altan" kommer från latin "altus" som betyder hög). En uteplats som bara är lite upphöjd är en terrass. En uteplats som är mycket upphöjd är en altan.

Detta har blivit förvirrande på senare år eftersom man ofta pratar om terrasser som altaner och "takterrasser" som ju är en omöjlighet, eftersom en terrass definitionsmässigt är anlagd direkt på marken (latin "terra" betyder jord eller mark).
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
F f91jsw skrev:
Snarare tvärtom, en altan är definitionsmässigt upphöjd (ordet "altan" kommer från latin "altus" som betyder hög). En uteplats som bara är lite upphöjd är en terrass. En uteplats som är mycket upphöjd är en altan.

Detta har blivit förvirrande på senare år eftersom man ofta pratar om terrasser som altaner och "takterrasser" som ju är en omöjlighet, eftersom en terrass definitionsmässigt är anlagd direkt på marken (latin "terra" betyder jord eller mark).
Fast tittar man på ordet Terrass i SAOB så ser man att ordet redan på 1700-talet användes för takterasser så det är ingen nymodighet precis.
i utvidgad anv., om del av byggnad(skomplex) som utgör en avsats; särsk. om takterrass. Agrell Maroco 30 (1796) Terrass .. platt tak, på hvilket man beqvämt och utan fara kan hemta frisk luft. Gynther ConvHlex. (1848).
http://www.saob.se/artikel/?unik=T_0703-0292.iiAN&pz=8
Även om grundbetydelsen är en sån terrass som man får när man terrasserar.
 
F fsn skrev:
I Göteborg går den gränsen på hela 60cm. Vad skulle du vilja kalla ett 62cm högt tralldäck med en utegrupp, ett parasoll och några udda foppatofflor på?
Det går att ha den högre för höjden räknas på markens medelhöjd från husets fasad sett. Dvs om marken sluttar kraftigt så kan altanen vara typ 90 cm över marken från ytterkant och ned. Det är få tomter som är helt plana.
 
F
C c_olsson skrev:
Det går att ha den högre för höjden räknas på markens medelhöjd från husets fasad sett. Dvs om marken sluttar kraftigt så kan altanen vara typ 90 cm över marken från ytterkant och ned. Det är få tomter som är helt plana.
Nix. Du kan komma och kolla på min altan om du vill. Jag har troligtvis en medelhöjd på 35cm räknat från husets fasad och altanen är på sina ställen långt över två meter och den tillbyggda nya altanen ligger på ca 1,5m och det var inget snack om att det var bygglovspliktigt även om jag försökte med allt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.