K
Har långt gångna planer på att lägga kalksten i några rum och det rör sig om 200 mm fallande i mindre rum och 300 fallande i dom större.

Stenen är Jämtländsk kalksten i slipat utförande och kanterna är inte fasade och därmed lite vassa och kan flisa sig. Brukar man foga kalkstenen så att fogen livar med stenen för att få en jämn övergång mellan stenarna och jämna ut eventuell fogsprång? Vid vanlig kakling är det ju inte ovanligt att man får en dal mellan plattorna när man svampar fogningen, men då är det oftast mjukare kanter och inget problem.

Sen har jag lite svårt att bestämma mig gällande fogbredd, finns det någon praxis/tumregel/lathund som grundar sig på plattornas bredd för att få ett bra resultat? Mina tankar går åt 2mm på båda bredderna, låter det rimligt?

Försökt hitta bra bilder på nätet för att besvara mina egna frågor, men inte lyckats så jättebra faktiskt! :D
 
L
Det man kan tänka sig är att fogen ska ligga kloss med plattorna , för att inte behöva ha tofflor eller skor på sig jämt ,det är nog inget bra att gå barfota på ett sådant golv , underlaget måste nog vara exakt plant , ,kan nog vara svårt i vissa lägen att få till det , men inte omöjligt
Vet inte om det går att putsa kanten något för att runda av den lite
 
Stengolv inomhus läggs normalt med 2 mm fogar, men om kanterna är ojämna eller vassa måste man öka på fogarna så att övergångarna blir släta. Hur mycket beror på kanternas utseende. Testa först utan sättbruk.
 
Ett tips eller rättare sagt en varning det är en extremt känslig sten att lägga använd ett fix från en seriös leverantör har aldrig själv lagt just den stenen men vet flera som har fått missfärgade stenar och tillochmed stenar som har slagit sej
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.