Hej,

Har 100/100 hastighet och bredbandsbolaget, Ubiquiti router och AP, tycker det borde göra det hyfsat snabbt att surfa, men ibland tar sidor en evig tid att ladda. Kan vara google mail, denna byggahus sida eller aftonbladet. Det känns som det är adressuppslagningen som laggar, har alternerat mellan google DNS eller bredbandsbolagets egna.

Det irriterande är ju att vissa forumsidor som bara är text tar längre tid än att ladda en BBS på ett 300 baudsmodem på 1990-talet.

Jag fattar inte vad det kan vara som gör att det ibland kan ta en minut för tex aftonbladet att ladda och ibland går det på några sekunder. Ibland "hänger" det sig så här men om man reloadar sidan så går det fort...

Är det DNS utanför, min router eller datorn... Eller inställningar i något av dem? Själv tycker jag man skulle kunna ange fler än 2 DNS och får den inte blixtsnabbt svar så provar den de andra, den kunde ju till och med välja själv vilken den ska hämta från... Eller är det att adresserna ändrats och det är fel i min chache som gör att den går som i sirap ibland?
 
Dum fråga: har du testat med en annan webbläsare eller tom med en annan burk?
 
Njae, har inte testat så mkt, men jag upplever att problemet finns inte bara på den dator jag sitter på just nu, så, både ja och nej, eftersom det händer bara ibland att det är så här segt har jag inte felsökt ytterligare, oftast "släpper" det ju och börjar gå bra... Borde väl förstås när det händer prova direkt med en annan webläsare eller från en annan dator...
 
Eftersom du nämner BBSer så antar jag helt fräckt att du säkert har nån linux/unix-baserad burk därhemma :) Isåfall kan du tex använda Curl för att göra mätningar och om du kan slänga ihop ett script kan du låta curl göra upprepade mätningar medan du ägnar dig åt annat. Se tex https://overloaded.io/timing-http-requests-curl för tips.
 
Om det bara är problem via trådlöst kan det vara störningar. Ubiquiti AP har funktioner för att analysera radiomiljön men det går fortare att köra appen wifi analyzer på telefonen.
 
Det skulle kunna vara ip-adressproblematik i ditt nät hemma. Du har inte satt samma ip (statiska) på två maskiner?
Testa att koppla endast en maskin med tråd till routern och se hur den beter sig. Om allting flyter, koppla bort tråden och testa samma sak över wifi. Om det bråkar där, så har du hittat felkällan i alla fall. Då kan en återställning av routern vara på sin plats.
 
Du har möjligtvis inte någon Ad-blocker eller spårningsskydd aktiverade ? Aftonbladet och många andra "prioriterar" reklamannonser så de skall komma före artiklar osv. Har sett samma fenomen på grannens laptop där han installerat diverse skydd mot annonser och även spårskydd.
 
Bra tips,
jag har adblocker (men då borde tex gmail vara snabbt)
jag hade tidigare en adresskonflikt nånstans ibland, har man många trådlösa enheter (typ TV, cromecasts, datorer, telefoner, surfplattor, PS3, XBOX etc etc, dock brukar jag låta nästan alla utom min skrivare och NAS gå på DHCP) så kan ju nån vara felinställd, dock inte alltid helt lätt hitta tycker jag, vissa har namn som man kan "känna igen" i routern, men det finns ofta ett antal enheter med obegripliga namn, jag har slitit mitt hår så har det varit en NAS eller en skrivare som har den adressen...

Får djupdyka i detta nästa gång det uppkommer... :)
 
J JohanLun skrev:
Bra tips,
jag har adblocker (men då borde tex gmail vara snabbt)
jag hade tidigare en adresskonflikt nånstans ibland, har man många trådlösa enheter (typ TV, cromecasts, datorer, telefoner, surfplattor, PS3, XBOX etc etc, dock brukar jag låta nästan alla utom min skrivare och NAS gå på DHCP) så kan ju nån vara felinställd, dock inte alltid helt lätt hitta tycker jag, vissa har namn som man kan "känna igen" i routern, men det finns ofta ett antal enheter med obegripliga namn, jag har slitit mitt hår så har det varit en NAS eller en skrivare som har den adressen...

Får djupdyka i detta nästa gång det uppkommer... :)
Det enklaste är att köra samtliga på dynamisk ip :)
 
Kör alla på dynamisk IP men reservera vissa adresser i DHCP-servern på routern. Enklast, fungerar oftast felfritt, och man slipper risken med konflikter men kan ändå ”hitta” skrivare och nas på rätt adress.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Håller med Valkyr, kör själv med fasta Ip-adresser på det flesta prylar men har en liten DHCP-pool för besökande och tillfälliga anslutningar. Dokumenterat i ett excelark som är lätt att överskåda.
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Felsökning kräver systematik. Ryck ur allting annat och anslut datorn direkt i routern och se hur det blir. Funkar det är det bara att koppla in pryl för pryl tills man hittar felet.
 
  • Gilla
j.f.s
  • Laddar…
Själv tycker jag man skulle kunna ange fler än 2 DNS och får den inte blixtsnabbt svar så provar den de andra, den kunde ju till och med välja själv vilken den ska hämta från... Eller är det att adresserna ändrats och det är fel i min chache som gör att den går som i sirap ibland?
Varför har du hakat upp dig på DNS? Med texten ovan låter det som du har ingen aning om vad det är för något...
Sluta ändra DNS inställning, låt DHCP sätta DNS. Om bredbandsbolaget skulle ha problem med sin DNS varför skulle det bara drabba dig?

Varför följer du inte felsökningenska guiden?

Ta en annan dator, helst någon annans som du inte mixtrat med, en ny cat6 kabel och stoppa den direkt i fiberdosan. Om det funkar vet du vad felet är...
 
Felaktig routing i ditt nät kan orsaka problem så se till att din AP "bara" är en AP och inte har en router funktion (gateway och DHCP!).

Testa att lägga in Google's DNS manuellt i någon enhet, t.ex. den dator du har mest problem med. Editera DNS till 8.8.8.8 och sekundär till 8.8.4.4 och se om det fungerar bättre.

Jag hade liknande problem tidigare och då var det Telias DNS som hade överbelastningsproblem...
 
Det är inte så att in ubiquiti delar ut ip adresser, via NAT och din leverntörs router gör det också.
Gör det inte så avancerat.
Bryt upp det och prova datorn direkt i väggen om du har möjlighet för att se om problemet uppstår där, sedan i din leverantörs router utan dina grejer inkopplade.
Kör allt som dhcp, börja med kabel och wifi avstängt på datorn.


Är du hemma på linux så kan du skapa en live usb boota från den och prova om samma fel består.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.