Jag bor i ett flerbostadshus (brf) byggt i början på 1940-talet. Jag skulle vilja ta upp ett hål c:a 90x90 cm mitt i en innervägg som är byggd av slaggplattor (Någon form av lättbetong?)med kalkbruk utanpå, väggen är c:a 10 cm tjock och ej bärande.

Jag har fyra frågor:

1. Kan man såga i slaggplattor med exempelvis en tigersåg?

2. Om jag tar upp hålet kommer all vägg ovanför att rasa ned medan jag håller på, eller hänger den kvar iaf till dess jag fått dit en avväxling?

3. För att växla av räcker det med en träregel (2"4" / 2"6"), eller krävs det en järnbalk?

4. Är det ett stort jobb, kanske borde jag ta in en hantverkare som gör det, vad kan det kosta?

Väldigt tacksam för svar!

Mvh

Björn Larsson
 
Tack så väldigt!

Jag sitter i styrelsen så tillstånd är inget problem.

Det låter ju inte som ett jättejobb, förutom att det kommer damma nåt så in i...;-)
Jag har gjort en del kök och snickerier innan så det bör väl inte vara något problem. Till hösten blir det av!

/Björn
 
Glöm inte bort att kolla om det går några el- eller vattenledningar i väggen!
Bekants bekant släckte ner halva fastigheten när han drog en tigersåg genom en vägg där det "inte borde" finnas några elledningar... ;D
 
Dammar så innåt hte :) Inga brob å såga me tiger... borde inte va några brob alls för dom väggar ja tagit ner har varit armerade mellan skifften så den kommer å hänga ihop efter sågningen... i värsta fall lossnar den närmaste om man säjer.... såga de övre vågräta snittet först så går de nog bra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.