Har en liten fundering på en faktura som damp ned i brevlådan idag

Hade 2st hantverkare hemma på plats 2 timmar och 20 minuter,
deras firma ligger ca 5-10min bort med bil.

Inkluderat i tiden de utförde jobbet - är även bortforsling av material

Räkningen visar 8 timmar (dvs 4 timmar / person)

Frågan är nu, är det rimligt att ta 1.5 timme extra per person för att köra 5-10min tillbaka till firman?
 
Du kan väl be om en specificerad faktura som visar hur man har kommit fram till antalet timmar.
 
E etompau skrev:
Du kan väl be om en specificerad faktura som visar hur man har kommit fram till antalet timmar.
jo jag tänkte höra av mig och fråga hur det kommer sig att de la på 1.5 /man
 
Fairlane
Jag tycker det rimliga är att ta betalt för faktisk tid, men med möjligheten att sätta en minimidebitering. En minimidebitering talar man om innan, annars gäller den inte. Vi anlitade rörmokare lite akut för några år sen och han sa redan på telefon att arbetet troligen skulle ta omkring 10 minuter, men att de debiterade minimum 3 timmar (möjligen två, minns inte säkert) plus milersättning. Då är det ok tycker jag.

Ibland ser man att man tar betalt för fakturaskrivande och bokföring, samt offertskrivande. Det tycker jag är lite galet. Normalt får man inte betalt för offertskrivande utan det får man täcka in i timarvodet. Undantaget är om det krävs en viss utredning för offerten och man då kommer överens om detta. Fakturaskrivande och bokföring skall täckas av timavgiften enligt mig, men visst kommer man överens om något annat innan så är det ok.
 
  • Gilla
Jjjonas5420 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
N najks skrev:
jo jag tänkte höra av mig och fråga hur det kommer sig att de la på 1.5 /man
Det kan nog ingen annan än de själva svara på.

Jag behärskar inte matten som får 2,33 * 2 = 8 ... ;)

Börja med att få en specificerad räkning, det har du lagligt stöd för att få.

Sen när du fått veta hur de räknat kan du ev fortsätta med andra åtgärder.

Du kan be om specad räkning utan att ange några orsaker, kan vara det bästa om du har börjat bli orolig att du har med några fula fiskar att göra.
Men det kan ju också bara varit något slags misstag ifrån deras sida, och då kan det säkert redas ut med ett samtal.

Problemet med ett samtal är att om det är en motpart som tänker köra maximalt fult spel så kommer denne troligen ändra sin story från första början, så det blir 8 timmar.
 
  • Gilla
Oskar Svaren1
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det kan nog ingen annan än de själva svara på.

Jag behärskar inte matten som får 2,33 * 2 = 8 ... ;)

Börja med att få en specificerad räkning, det har du lagligt stöd för att få.

Sen när du fått veta hur de räknat kan du ev fortsätta med andra åtgärder.

Du kan be om specad räkning utan att ange några orsaker, kan vara det bästa om du har börjat bli orolig att du har med några fula fiskar att göra.
Men det kan ju också bara varit något slags misstag ifrån deras sida, och då kan det säkert redas ut med ett samtal.

Problemet med ett samtal är att om det är en motpart som tänker köra maximalt fult spel så kommer denne troligen ändra sin story från första början, så det blir 8 timmar.
2.33 x 8?

om de var här i knappa 2.5 timmar, så blir det ju 5 timmar totalt (på 2 man)

att ta betalt för 8 timmar måste ju innebära en diff på 3 timmar = 1.5 timme /man
 
På firman så tar vi betalt per påbörjad timme inom rimliga gränser. Dvs 1h 20min = 2h.

Vi tar en ställkostnad dvs vi börjar ticka tid när vi är på plats.
 
  • Gilla
wrobel.se
  • Laddar…
Jag har nu kollat med firman!

Fick nog något av ett luddigt svar..

"vissa maskiner blev dyrare, så då la vi på några extra timmar istället, det tjänar ju du på som kund iom ROT"

Detta kan ju diskuteras enligt mig.. främst pga att deras räkning var oerhört preciserad vad gällande arbetsmaskinerna - Dammsugare + Bilmaskin (595kr + 420kr exkl moms)
 
Företaget har dvs gjort sig skyldig till skattefusk för att du som kund ska få det billigare. Tycker du ska vara nöjd.
 
  • Gilla
wrobel.se och 2 till
  • Laddar…
Följde du efter dem och klockade tiden det tog att slänga skiten också... ? :surprised:

Konstigt fler och fler firmor inte vill göra jobb till privatpersoner... :rolleyes:
Inte lätt att få ekonomi i småjobben.
 
  • Gilla
StorKoppKaffe och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Följde du efter dem och klockade tiden det tog att slänga skiten också... ? :surprised:

Konstigt fler och fler firmor inte vill göra jobb till privatpersoner... :rolleyes:
Inte lätt att få ekonomi i småjobben.
Ett alternativ kan ju vara att vara tydlig mot kunden innan?
Jag tror man slipper mycket strul om man innan förklarar sådana saker som att man tar betalt för framkörning, man debiterar minst X timmar oavsett hur lång tid arbetet tar och att man tar betalt för att handla och frakta bort saker.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ett alternativ kan ju vara att vara tydlig mot kunden innan?
Jag tror man slipper mycket strul om man innan förklarar sådana saker som att man tar betalt för framkörning, man debiterar minst X timmar oavsett hur lång tid arbetet tar och att man tar betalt för att handla och frakta bort saker.
Självklart ska man kommunicera vilket är A & O...
 
Jag har fått faktura från en rörmokare på 2 x 8 timmar plus inställelsetid på 500kr per gång. Han bor 10 min från mig. Varje tillfälle tog 4 + 2 timmar. Är det då rimligt att debitera 2 fulla 8 timmarsarbetsdagar? Och är det rimligt att lägga på 100% marginal på konsumentpris för materialet? 10 m avloppsrör 3 förgreningar och en golvbrunn har lagts på en sandbädd i grund. 10 m säkra vattenrör paralellt. Ingen grävning behövdes och inga installationer gjorda i denna fas. Kostnad drygt 20.000kr inkl moms och rot.varav arbete nästan 9000kr efter rot pch moms. Skall det vara så dyrt? (Timkostnad 550 kr ex moms)
 
^_^’
sluta ta in hantverkare på löpande så ska du se att du slipper bli råblåst.
 
Mikael_L
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
^_^’
sluta ta in hantverkare på löpande så ska du se att du slipper bli råblåst.
Menar du att man kan förvänta sig att bli blåst annars?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.