En 220 med bara ett par hundra timmar för 6k låter som ett klockrent val, beprövad och driftsäker!
 
Det blev ingen 220 så jag är fortfarande på jakt.

Kom på en sak, jag har en lång mur längs gräsmattan. Är inte så sugen på att behöva springa med trimmern.

Förändrar detta mitt val? Klarar alla maskiner att klippa ända ut eller kommer det att lämnas en kant?
 
D danielte skrev:
Det blev ingen 220 så jag är fortfarande på jakt.

Kom på en sak, jag har en lång mur längs gräsmattan. Är inte så sugen på att behöva springa med trimmern.

Förändrar detta mitt val? Klarar alla maskiner att klippa ända ut eller kommer det att lämnas en kant?
Ingen maskin klarar att klippa ända ut till muren utan att ha oskyddade knivblad, d.v.s. den kan skada folk och fä och skulle troligtvis inte få säljas.
En batteridriven trimmer behövs. Du lär få slösa bort 10-15 minuter i veckan på kantklippning. ;)
 
D danielte skrev:
Det blev ingen 220 så jag är fortfarande på jakt.

Kom på en sak, jag har en lång mur längs gräsmattan. Är inte så sugen på att behöva springa med trimmern.

Förändrar detta mitt val? Klarar alla maskiner att klippa ända ut eller kommer det att lämnas en kant?
På HQ maskiner så kan man ställa in hur långt över Begr. Kabeln maskinen ska köra över innan den backar ut igen. Du kan också "fuska" genom att lägga kabeln närmare muren än rek distans men då kommer roboten att ständigt krocka med muren.
I vilket fall som helst så kommer du inte undan att klippa med en trimmer där och det tar inte så mkt längre tid att klippa 15cm i bredd vs 10
 
webermania webermania skrev:
På HQ maskiner så kan man ställa in hur långt över Begr. Kabeln maskinen ska köra över innan den backar ut igen. Du kan också "fuska" genom att lägga kabeln närmare muren än rek distans men då kommer roboten att ständigt krocka med muren.
I vilket fall som helst så kommer du inte undan att klippa med en trimmer där och det tar inte så mkt längre tid att klippa 15cm i bredd vs 10
Det är sant men man kommer aldrig närmare än 15cm från en mur för då tar som sagt karossen i.
 
  • Gilla
webermania
  • Laddar…
Lägg en rad med kantsten mellan gräsmattan och muren.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Worx har en serie robotar som klipper till kanten, heter s500 och s700 har jag för mig.

Vet inte hur det är med driftsäkerheten, jag har själv en 790e.1 som gått utan problem första sommaren i år.

Borde inte vara några problem om du har en enkel tomt
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Worx har en serie robotar som klipper till kanten, heter s500 och s700 har jag för mig.

Vet inte hur det är med driftsäkerheten, jag har själv en 790e.1 som gått utan problem första sommaren i år.

Borde inte vara några problem om du har en enkel tomt
Sedärja! Bara 2,5 cm kvar att ändå behöva trimma mot mur. ;)
 
hur klarar den säkerheten, man kan lätt bli klippt i foten.

Protte
 
Har själv en Gardena R50li och ca 300 kvm2 gräsyta, funkar riktigt bra.
Fyndade hem den när City Gross Hem & fritid hade 30 % rea och gav 6200 kr inkl installationskit, fått komplettera med 100 stycken märlor till men det är mer regel än undantag.
Klipper mellan 07-17 varje dag med bravur.
Har kantsten vid muren som är 20 cm breda så inget behov av trimmer egentligen men vill man ha riktigt fina kanter så kör man över med trimmer, gjort på 15 min varannan vecka ungefär.
Samma maskin som Husqvarnas 105:a med lite mindre inställningar i menysystemet, mycket saker i förpackningen som de inte ens brytt sig om att märka om utan kör med Husqvarna loggan på i princip allt utom laddstation & klippare.
 
Vi har också en Gardena (R70) som har gått klockrent i tre år. Inga stopp öht.
Gillar de täckta hjulsidorna som då inte HQ 105 har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.