Hej!

Det har tidigare pratats en del om de plåtar som man lägge ner golvvärmeslangarna i. Hur tror ni det funkar att ha värmeslangarna i EPS plats i stället?

Kolla in: http://www.plastolit.se/plastolit/bygg.html

(gå ner till PLASTOLIT VÄRMEGOLV)

Undrar om det inte är billigare med EPS än plåt?! EPS'en måste ju också isolera bättre vilket ger mer värme uppåt mot våra kalla fötter  ;D

Ett problem kan dock kanske vara att man får ojämn uppvärmning av golvet med EPS eftersom plåtarna fördelar värmen bättre?

Mvh Stefan  :)
 
Nej, man måste ha plåt. Det är säkert plåt på ovansidan av ovanstående produkt också fast det inte riktigt framgår.
Annars är den inget att ha.
 
Bob_the_builder
Mailade ett företag som heter Optiheat. De har golvvärme som läggs i "glespanel" av gips, utan plåt. Systemet saknar även rumsreglering (framställdes som en fördel :surprised:) Pris för material ca 366 kr/m2. Som hittat. ;D
 
Det handlar egentligen om effekt/yta.

Jämför med kylaren på en bil. Det kyler inte så bra om man bara leder en slang genom kofångaren och tillbaka igen.

Att jag säger att man
måste
ha plåtar är baserat på praktisk erfarenhet. En polare skulle snåla pch tänkte låta golvet göra jobbet med värmefördelningen....men se det funkade inte - det blev iskallt därinne med ett par tunna halvljumma strimmor längs golvet...

Jag kan tänka mig att effekten blir ännu sämre om slangen är dragen i EPS. Då förlorar man den lilla strålningsvärmen åt sidorna också.
I träbjälklag
måste
man ha plåtar.
I plattor sköter betongen värmedistributionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.