Hej,

Jag håller på att renovera mitt garagetak p.g.a. läckage. Taket hade ursprungligen ca. 1 grads lutning och vatten blev stående på ett ställe och där började det läcka. Pappen var inte omlagt sen 1970, så det kanske inte var så konstigt.

Jag rev bort befintlig papp, råspont och isolering, byggde upp så jag fick ca. 3,5 graders lutning, i med ny isolering, tillbaka med råsponten och på med underlagspapp.
Nästa steg blir att få på trebolit glaciär 3. Det verkar inte vara några konstigheter i sig, men jag har en liten fundering över hur jag ska göra i de två nedre hörnen. Se bild:

Närbild på hörn av renoverat garagetak med ny underlagspapp och ökad lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Taket med ny lutning och underlagspapp, hörndetalj som behöver anpassning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för all hjälp jag kan få, förutom ni som säger att jag ska ta in en takläggare. Pappen är redan köpt och jag vill tro att det ska fungera bra med den.
 
L
Svårt att se vad som är vad på fotona , uppned sidläge
 
Här kommer en översiktsbild över hela taket. Detaljbilderna är bortre vänstra hörnet. Det högra ser likadant ut fast spegelvänt.
Taket lutar bårtåt och det går upp och över kanten hela vägen men längst bak så svänger fasadteglet runt hörnet en liten bit och skapar en, i mina ögon, knepig vinkel.
Översiktsbild av ett lutande tak som fortsätter över kanten, med en trädgård och pool i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Papp kan bara vikas åt ett håll åt gången. Känsliga detaljer kan behöva byggas upp av flera mindre pappbitar om lott.
 
L
Samt mycket klister mellan mindre bitar , inget att snåla på
 
.... - takläggare....
jag såg hos min granne hur en takläggare la ett, som jag tror mig minnas, PVC-tak på några bodar, Den svetsade han mycket elegant ihop i knepiga hörnor. Han sa att hållbarheten skulle minst vara lika som papptak, men att det höll även i skarpa böjar.
- Du skulle kunna låta en plåtslagare fixa dessa hörnor, under pappen. Eller PVC varianten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.