turdag idag. Först stannar tvättmaskinen sen diskmaskinen. Har kollat det vanliga med pump/impeller och rensat alla filter men ingen av dem funkar. Tvättmaskinen verkar allmänt slö och orkar inte dra runt trumman ordentligt. Kommer aldrig fram till centrifugrringen. Jag öppnade baksidan och remmen verkar ok. Läste någonstans att det kan vara kolen som ska bytas. Det känner jag ligger över min nivå så i så fall blir det att ringa en reparatör. Nu funderar jag på om det är värt att reparera på en maskin som är ca 7-10år. Funkade iofs helt ok tills idag. Har ingen större förhoppning om att få ut något på försäkringen. Någon som har tips om vad felet kan ligga och om det är värt att ta in reparatör?

För diskmaskinen har jag redan bokat reparatör - den är yngre (ca 5år) gabska avancerad så jag kanske kan få ut något på hemförsäkringen där...

/Niclas
 
L
Passa på att fråga DM-gubben om han någon ide för din TM , han är ju där och repar nog TM oxå
 
  • Gilla
drniclas
  • Laddar…
Jag skulle absolut försökt laga den. Bytte pump på vår maskins om nog är 20år. Men om man ska ta in en reparatör går nog gränsen bra mycket tidigare. Kolbyte är ofta ganska lätt. Men om man ska läja bort det blir det snabbt dyrt.
 
  • Gilla
drniclas
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle absolut försökt laga den. Bytte pump på vår maskins om nog är 20år. Men om man ska ta in en reparatör går nog gränsen bra mycket tidigare. Kolbyte är ofta ganska lätt. Men om man ska läja bort det blir det snabbt dyrt.
Är lite sugen på att testa byte själv faktisk.... Nya kol kostar 400kr på nätet. Men inte sugen om det inte är dem som är problemet... låter symptomen som att kolbyte skulle fixa det?

Tror jag såg dem när jag öppna där bak men måste nog skruva loss en del till för att komma åt att byta dem.

Maskinen är en Samsung 6kg.
 
S
Är ju halva priset på arbetskostnaden nu för att laga vitvaror. Behöver inte bli så dyrt.
 
  • Gilla
drniclas
  • Laddar…
S Stadsfiskalen skrev:
Är ju halva priset på arbetskostnaden nu för att laga vitvaror. Behöver inte bli så dyrt.
Mitt ROT/RUT tog slut i maj...
 
Testa att ta ut kolen och kolla sedan hur "commutator" ser ut (kommer inte på det svenska orden..). På en ny motor så är den blank och fin men efter hand så skapas en beläggning (kol+värme). Om du kommer åt så ta en bit smärgelduk (fin) och använd en flat skruvmejsel för att trycka smärgelduken mot "commutator". Dra sedan runt motor (underlättar om du har tagit av remmen) tills du har fått bort den värsta beläggningen. Passa även på att slipa till kolen.
 
  • Gilla
drniclas
  • Laddar…
Jag blir lite fundersam över detta att båda maskinerna gått sönder ungefär samtidigt.

Har du kollat så det inte är en huvudsäkring till huset som gått? Då kan man råka ut för att den utlösta fasen får lite spänning bakvägen genom något som är anslutet med trefas.

Det kan ge symptom i stil med att motorn verkar kraftlös.
 
  • Gilla
Stadsfiskalen och 1 till
  • Laddar…
Slitna kolutborstar på en vit yta bredvid en tång, sannolik orsak till maskinfel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
H hempularen skrev:
Jag blir lite fundersam över detta att båda maskinerna gått sönder ungefär samtidigt.

Har du kollat så det inte är en huvudsäkring till huset som gått? Då kan man råka ut för att den utlösta fasen får lite spänning bakvägen genom något som är anslutet med trefas.

Det kan ge symptom i stil med att motorn verkar kraftlös.

Frun hade samma fundering "hata slumpen" som GW skriver. Har nu i alla fall öppnat upp maskinen och skruvat bort kolen och den ena verkar helt slut (se bild) så jag tror nog jag hittat felet. Just beställt nya kol och en slipsten till kommutarorn.

Bara att vänta på leverans, skruva ihop det igen och hoppas att det hjälper!
 
  • Gilla
Maskinare
  • Laddar…
Det ser definitivt ut som att du hittat felet.
 
  • Gilla
drniclas
  • Laddar…
Det var definitivt kolen som var slut. Har just bytt dem och kört en 40-tvätt. Maskinen är som ny! Tack för hjälpen med analys av problemet.

Frontalladdad tvättmaskin av märket Samsung i ett hem, just använt efter byte av kol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MoggeS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.