Hej!

Är tekniknörd och håller på att bygga ett nytt badrum med bastu i källaren. Det börjar bli funderingar på el och belysning. Jag hade på några ställen sätt vanliga nexa fjärrbrytare, men efter surfat runt lite så blir man sugen på om skulle gå steget fullt ut och satsa på Z-wave i stället! Dock kostar det en slant och frågan är om det är framtiden? Är systemet värt att satsa på? Kommer det komma mer och fortsätta utvecklas eller är det på väg bort? Eller ska man vänta ett par år? Är Z-wave den standarden man ska satsa på?

Tacksam för era funderingar?

Marcus
 
Det enda vi vet om framtiden är att vi inte vet hur den blir.
Som vanligt är det tråkiga svaret, hur mycket är du pengamässigt bered att satsa?
Plejd kör med Bluetooth och deras nya mesh-teknik, där finns betydligt färre prylar som stödjer denna teknik jämfört med Z-wave.

Att vänta några år när du nu ska bygga om låter lite tråkigt tycker jag.
Frågan är vad du vill uppnå, mycket går att göra prismässigt billigt med 433 MHz-prylar.


Sedan är Ikea på gång med sitt system, som då kör med en tredje standard, ZigBee.
 
Tyvärr finns det ingen direkt standard, eller att man skulle kunna koppla ihop olika system, har själv börjat med Telldus/Tellstick,
Igår fick jag monterat mina rullgardiner och markiser och fick då Somfy connexoon system, som inte funkar på Telldus, eller på något annat system heller vad installatören sa.
Skulle vara roligt med ett gemensamt sätt, sen kan folk välja vilket system, utseende, kostnad själv.
Nu vet jag inte om det skulle gå att fixa, men det hade varit nice.
 
Frågan du måste utgå från är nog vad du vill uppnå?

Enbart belysning? Då tror jag tex hue (som Ikea nu sägs funka med) kan vara en bra väg att gå
Sen finns ju HomeKit om man vill ha det som bas. HomeKit verkar i alla fall tvinga fram en produktstandard.

Men vill du styra andra grejer är nog zwave av intresse. Men där tycks utvecklingen av controllers avstannat. Hc2 som tycks vara bäst har rätt många år på nacken och de som kommit under tiden tycks av användare alla ha sin olika egenheter.
 
Initialt var tanken att använda nexa brytare för att håla på att slippa dra en massa utanpåliggande el och kablar. Pengar är inte bekymret egentligen utan frågan är vad man ska satsa dem på! Tittar på Ikeas lösningar, men då är det bara belysning. Samma med Philips Hue. Det jag funderar på i Z-wave är Telldus eller Fibaro.

Först och främst är det styra belysning med olika scener och program. Sen tänkte jag initialt lägga till några väggpluggar för att kunna styra fönsterbelysning bättre än med timmers. Men sen är det intressant om man kan bygga ihop det med typ kameror/larm men även värmestyrning och information om värmen är intressant. Bor i hus med direktverkande el
 
Kameror, värme etc gör väl att Zwave låter aktuellt för dig. men sen vet jag inte hur kul du tycker det är med programmering. Antingen lättare form av blockprogrammering för att skapa enklare scener eller mer "skriv"-programmering för att tränga djupare. Det går en del tid att få igång allt så man vill ha det. Jag backade ur och kör med hue-lösningar där jag vill ha händelsestyrd belysning.Zwave är så klart häftigare men också mer komplext.
 
Om du bygger nytt/renoverar, skulle i alla fall jag ha gjort en traditionell installation. Jag ser Nexa-prylarna som ett komplement som man kan tillföra en existerande installation för att enkelt få fjärrstyrning.

Har satt upp ett flertal Telldus-system, tycker dom fyller mina krav. (det var längesedan man gick runt och justerade timers pga av solens gång).
Den nya hårdvaran har stöd för lokal körning/styrning även vid bortfall av internet. Stöd för en hel del olika 433-enheter samt Z-wave.

Larmintegration, det verkar som larmtillverkarna gärna vill ha sina egna system och centralenheter, kanske för att säkerställa stabilitet och säkerhet. En viss integration går att få till med utgångar i larmsystemet.

Värmestyrning - för vattenburen värme finns det Z-wave-termostater, lite värre när det gäller direktverkande el.
 
K
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Tyvärr finns det ingen direkt standard, eller att man skulle kunna koppla ihop olika system, har själv börjat med Telldus/Tellstick,
Igår fick jag monterat mina rullgardiner och markiser och fick då Somfy connexoon system, som inte funkar på Telldus, eller på något annat system heller vad installatören sa.
Skulle vara roligt med ett gemensamt sätt, sen kan folk välja vilket system, utseende, kostnad själv.
Nu vet jag inte om det skulle gå att fixa, men det hade varit nice.
Jag kan inte lova något, men jag tror det skall finnas en binding till OpenHAB som klarar Connexoon. Till OpenHAB finns även bindings mot KNX, Zwave och alla möjliga saker. Det är Communitybaserat och du kör OH på en RaspberryPi, i övrigt kostar inte programvaran.
Du får googla själv :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.