Hej!

Jag tänkte dela med mig av mitt garagebygge som pågår för fullt. Planeringen har varit igång under hela året och under semestern satte jag igång på riktigt.

Grund
Platta på mark med golvvärme. Uppbyggd av L-kantblock 300 och fylld med S100 cellplast. Golvvärmen är av märket LK och delad i fyra slingor. En slinga ligger i förrådet. Plattan slodades och glättades vid gjutning så den är slät som ett salsgolv. Golvvärmen la jag ner själv men allt annat med plattan löstes av entreprenören.

Byggnad
Egenhändigt byggda väggblock i 45x145 med vindduk och spikreglar. Liggande panel, z-panel 160mm. Fönster 2 st 10x5 från Outline och ytterdörr från Byggmax. Garageportar från Crawford 2500x2125. Taket är betongpannor Monier Jönåker och under det ligger råspont 22mm och Mataki ML380 underlagsduk. Fågellist och nocktätning på taket.

Invändigt ska det isoleras och sitta OSB och gips.

Budget är satt till ungefär 250 000,-
 
  • Gilla
Hosse
  • Laddar…
Det kommer att bli hyfsat många bilder i tråden och jag hoppas det ska finnas lite intresse bland er andra forumbesökare. Frågor svarar jag gärna på och det är alltid intressant att diskutera varför jag gjort si eller så.

Vi börjar med lite bilder från markarbete och grundgjutningen.

Grusad yta med markeringspinnar och böjda gula slangar samt el-kabel rullade på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering och förberedelser för golvvärme med vita rör och armeringsjärn på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förberedelse för grundgjutning med isolerplattor och armeringsjärn på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolerskivor för grundgjutning med rören och markarbeten synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsplats med gjutning av betonggrund, armeringsjärn synliga och arbetare med spade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen gjuten betonggrund för hus med uppsatta formar och skyddad arbetsutrustning i regnigt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundgjutning i byggprojekt, nyligen gjutet betonggolv med vattenspegling och blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kul! Vi ska också bygga ett 70kvm garage inom ett par år. Men först ska huset bli klart(tycker frugan ;) )Perfekt med sånna här trådar då.

Hade du planer på att gjuta plattan själv någon gång? Om ja, vad gjorde att du att valde entreprenör till dig?
Vad kostade plattan allt som allt?

Vi har två offerter kring starx över 100k för platta om 68kvm.
Då utan golvvärme, avlopp, vatten.
Överväger helt klart att försöka mig på det själv men aldrig gjort något liknande
 
Ser ju riktigt bra ut tycker jag. Ett par saker jag reagerade på: Varför behövdes inga mothåll till elementen upptill och varför la du inte byggplast mellan cellplasten?

En öppen fråga angående garageplattor och fukt. Om man tvättar bilen i garage eller om plattan blir blöt av snö etc... borde inte cellplasten ta åt sig en hel del fukt och på sikt tappa isolerförmågan. Kanske inte ett problem om man ständigt har 20 grader i garaget, men det finns ju oftast brunn och man kanske inte är lika försiktig med vatten just där. Med tanke på det borde man inte istället använda jackofoam eller andra XPS.
 
250k låter billigt, är det för ett helt färdigt garage ink. allt?
 
Hej!

Nu ska vi se om jag kan svara på frågor och funderingar som dykt upp så långt.

@LinusW Ja visst är det bra att ha lite trådar att titta, lära och inspireras av. Ibland även avskräckas. Anledningen till att vi valde entreprenör till gjutningen är att vi samtidigt bygger ett nytt hus. Vi fick ett bra pris på att köra dem ihop. Jag skulle nog klara att gjuta en egen platta efter att ha varit med en gång, MEN, det var riktigt skönt att ha rutinerade gubbar som stegade runt i sörjan och tog ut höjder med lasern. Fallet var även lite lurigt att få till. Plattan kostade mig 70kkr inkl betong men utan golvvärmen.

@chris47 Entreprenören styrde konstruktionen av plattan. De använde inte plast och jag ifrågasatte inte varför. Jag ser inte riktigt nyttan med den. Mothåll, menar du motfyllning? De gjöt i voten först och det gjorde att formen aldrig riskerade välta. Fukten i garaget blir nog minimal då jag inte räknar med att tvätta i garaget och har golvbrunn. Dessutom räknar jag med att hålla 15-18 grader.

@MB77 Jag har en budget på 250kkr för färdigt garage. Jag gör allt själv förutom grunden. Just nu ser det i alla fall ut som det ska hålla någorlunda. Återstår att se vad elektrikern kommer att ta för de delar som han måste göra.
 
Här kommer nästa del i byggandet.

När plattan fått brinna i två dygn så gick vi igång med väggarna. I väggblocken var syll och allt inbyggt så vi rullade bara ut syllisolering och sen började vi resa väggblocken. De var 240x250cm och gick lätt att lyfta på två man. Befriande nog så passade blocken utmärkt och det var verkligen skönt. Själva resandet gick i rasande fart och alla väggar var på plats på en dag. Efter det handlade det mest om att säkra och spika ihop väggarna så att det blev stadigt.
Sektionerna hade jag byggt under våren hemma i vårt nuvarande garage. Det var hyfsat smidigt och gick att repetera så det inte tog så lång tid. Med min alldeles nya Essve spikpistol gick det dessutom både snabbare och betydligt lättare.
Släpvagn lastad med förmonterade väggblock redo för uppförande av en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Resning av en väggsektion på en nygjuten betongplatta med en person i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt husgrund med resning av isolerade väggblock på en betongplatta i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggda väggsektioner reser sig på betongplatta med verktyg och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästomme av ett hus under uppbyggnad på en betongplatta omgiven av grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
LinusW LinusW skrev:
Kul! Vi ska också bygga ett 70kvm garage inom ett par år. Men först ska huset bli klart(tycker frugan ;) )Perfekt med sånna här trådar då.
:) Samma här. Bott i vårt nya hus i drygt ett år, och vill sätta igång med garaget på 70 kvm, men frugan stoppar planerna. Kommer måsta bearbeta detta några år känns det som...

Men ska bli spännande att följa detta! Kul!
 
  • Gilla
moskog
  • Laddar…
När alla väggsektionerna var resta började vi foga ihop dem lite noggrannare. Vi satte strävor och bultade fast dem i betongen med spikplugg. Trots att den bara brunnit 48-60 tim så var det verkligen stenhårt att borra. Inga problem med att den skulle hunnit brinna.
Vi förberedde även monteringen av takstolar genom att fästa upp plåtvinklar uppe på hammarbanden.
På lördagen var vi fyra tappra amatörer som började montera takstolar, ömsom i uppehåll och ömsom i ösregn. (Vi fick öppna upp brunnarna i plattan för att överhuvudtaget kunna gå på den då det mer liknade en ankdamm än garage.) Det visade sig vara svårt att lyfta upp dem säkert och tillräckligt med hjullastaren så vi fick byta taktik.
Vi bar helt enkelt in varje takstol för hand och la upp dem på väggarna upp och ner. Sen drog vi runt dem med ett rep samtidigt som vi lyfte. Det gick väldigt smidigt. Takstolarna förstärkte vi vid skarvarna så de inte skulle knäckas när de vändes runt.

Nedan lite bilder på monteringen av takstolar.

Byggarbetsplats med väggsektioner uppresta och montering av takstolar med hjullastare och strävor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skelettet av en byggnad under konstruktion med restade takstolar och strävor på en gråmulen dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med en halvfärdig trästomme för en byggnad, stödsträvor, en hjullastare och material på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Montering av takstolar på en byggarbetsplats med förstärkningsplåtar på träkonstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Montering av takstolar på en byggnadsstomme med personer som arbetar och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fas av byggprojekt där en trästomme till en byggnad med uppresade väggsektioner och pågående montering av takstolar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg blev tak med råspont och underlagsduk...
 
F freve skrev:
:) Samma här. Bott i vårt nya hus i drygt ett år, och vill sätta igång med garaget på 70 kvm, men frugan stoppar planerna. Kommer måsta bearbeta detta några år känns det som...

Men ska bli spännande att följa detta! Kul!
För mig är det byggnadsnämnden som stoppar garagebygget, antagligen lika svåra motparter :oops:
 
Efter att ha plaskat runt i regnet på lördagen när takstolarna sattes så var det skönt att ta en lite lugn dag på söndagen. Fyllde upp med ankarskruv i beslagen och förberedde det sista inför nästa moment.
På måndag morgon hade jag bokat in ett par vänner som skulle hjälpa till med råspont. Solen sken och vi kom igång i riktigt bra tid. 1000 meter råspont var inhandlat och ungefär 500 meter läkt.
Vi satte en gubbe på att såga längder och två var på taket för att spika. Spikpistolen fick jobba på och det rullade på riktigt fint. Framåt lunchtid insåg vi att det inte skulle räcka med råspont så jag fick handla 200 meter ytterligare. Tur att det inte är alltför långt till XL.
Under senare delen av eftermiddagen var råsponten lagd och den ena hjälpen tackade för sig. Vi båda andra jobbade vidare med att sätta fotremsa, fotplåt, asfaltkladd och underlagsduk.
Timmarna rann iväg men framåt 22.30 kunde vi räta på ryggarna och släppa loss ett glädjetjut i sommarnatten.
Efter det gick jag runt i halvmörkret och plockade ihop verktyg och annat innan det var sängdags.
Dagen efter var jag rätt mör i kroppen, tak är inte min bästa gren, framförallt inte utan bärläkt att gå på.

Pågående takarbete med takstolar på ett hus under konstruktion, soligt väder, byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd stomme till hus med takstolar och påbörjad läggning av råspont under en solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggnadens träkonstruktion med takstolar och råspont under solig himmel, som förberedelse för takläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt trähus med uppsatta takstolar och påbörjad råspont, en person på byggplatsen, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggnadsstomme i trä med pågående arbete och råspont på taket omgiven av grönt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Bra bygge, Snart dags för en uppdatering kanske vill ju se hur allt blev
 
Bump!
 
Oj det var längesen jag skev något här. Jag ska söka bland mina foton så kanske jag kan få till en uppdatering framöver.
 
  • Gilla
Hemingway och 4 till
  • Laddar…
Ja då ska vi se om jag kan ta upp den här tråden igen efter önskemål.
När taket var tätt så var det dags att fortsätta bygget framåt. En dag gick åt till att fullskruva där det behövdes och komplettera med lite smått och gott.
För att hålla fötterna på jorden en stund så började jag montera panelen som levererades medan takarbetet pågick. Liggande dubbelspontad panel 160 bred precis som på huset.
Byggställning av tak med isoleringsmaterial och pågående montering av träläkt och panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Huset under konstruktion med isoleringsmaterial synligt och takstolar mot en blå himmel och gröna träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liggande dubbelspontad panel som monteras på husvägg, synlig diagonalt över bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdigt hus med tätt tak och ny monterad liggande dubbelspontad panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdigt trähus under konstruktion med tätt tak och pågående montering av träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trästomme till hus under konstruktion med påbörjat tak och isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mitt i arbetet med panelen så valde min gamla gröna trotjänare att säga upp sig. Ny kap och geringssåg fick det bli och valet föll på en DeWalt som kändes alldeles lagom för mina behov. Vilken skillnad mot min gamla Bosch!

En ny DeWalt kap- och geringssåg i oöppnad förpackning vid ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetet fortsatte sen på taket med att sätta bärläkt. Efter läkten var klar kom byggfirman och lyfte upp pannor till oss. Naturligtvis svek ögonmåttet och vi la upp alldeles för få pannor på taket. Men det är väl som de säger, det man inte har i huvudet får man ha i fötterna. Många varv senare var i alla fall alla pannor på plats och taket lagt.

Taktäckning under arbete, med synlig bärläkt redo för takpannor, mot en bakgrund av himmel och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två personer monterar takpannor på en bärläktstruktur på ett hus under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två personer monterar bärläkt på ett tak under konstruktion med en kranbil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hus under konstruktion med takläkt och delvis lagda takpannor mot skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart mus på en träbjälke i en byggarbetsmiljö med svart takduk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggnad under konstruktion med liggande panel och takstomme, en del takpannor lagda, och en kap- och geringssåg framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under konstruktion med delvis lagt tegeltak och oskruvad takläkt, på en grusgrund mot molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt hus med rött tegeltak, beige panel och öppen garageport under en blå himmel med moln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitputsad byggnad med rött tegeltak och liggande panel under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det får väl räcka med denna bildbomb för den här gången. Fortsättning följer inom kort om intresse finns...
 
  • Hus under renovering med nytt tak med tegelpannor och delvis oskyddad takstom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Katatt och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.