Mikael_L Mikael_L skrev:
Och det är inget lim i plyfa, tänker du ...?
OSB limmas oftast med lim som innehåller formaldehyd som enligt viss forskning avger cancerframkallande ångor (har även varit artiklar i DN om det).
OSB lim släpper mer gaser om de blir fuktiga (även hög luftfuktighet).

Plyfa är limmade med fukttåligt lim och lär säkert också släppa en del mindre trevliga ämnen men då bara en bråkdel jämfört med OSB.

Jag skulle inte vilja ha OSB i väggarna i mitt hus...
 
Vänd på steken och tänk att OSB bör vara standard i ett välbyggt, nytt hus.

Fråga dig nu om du vill vara dumsnål och spara några tiotusingsar och då behöva leva 50år i ett hus med bökigare upphängningar, sämre ljudkomfort osv.

Edit; Merkostnaden för plywood bör väl inte ens vara aktuell här, ger heller inte någon förbättring tillräcklig för att motivera prisökningen imo.
 
anders07 anders07 skrev:
OSB limmas oftast med lim som innehåller formaldehyd som enligt viss forskning avger cancerframkallande ångor (har även varit artiklar i DN om det).
OSB lim släpper mer gaser om de blir fuktiga (även hög luftfuktighet).

Plyfa är limmade med fukttåligt lim och lär säkert också släppa en del mindre trevliga ämnen men då bara en bråkdel jämfört med OSB.

Jag skulle inte vilja ha OSB i väggarna i mitt hus...
Beror helt på vilken plyfa du väljer. Dessutom innehåller OSB bara 2-3% lim. En bråkdel om man jämför med spånskivor som många har som undergolv. Tar hellre OSB i väggarna än spån i golvet isf.
 
anders07 anders07 skrev:
Plyfa är limmade med fukttåligt lim och lär säkert också släppa en del mindre trevliga ämnen men då bara en bråkdel jämfört med OSB.

Märkligt.... Denna rapport säger nämligen att det är exakt lika mycket i Björkplywood som OSB. (dock är medelvärdet för OSB felräknat och ska vara 0,525)

Samt att dom verkar vara limmade med samma limtyp, UF.

http://www.kemi.se/global/tillsyns-...maldehyd-i-traskivor-tillsynsprojekt-2014.pdf
 
  • Gilla
Valkyr och 1 till
  • Laddar…
Men... Du kan ju inte komma dragande med fakta. ;)

*Varning! Ironi ovan.*
Jag gillar fakta. Själv har jag satt OSB i alla nya innerväggar som vi byggt utom i badrummet där det blev 15 mm plywood enligt våtrumsvägg 2012.
 
R Robin Wahlman skrev:
Märkligt.... Denna rapport säger nämligen att det är exakt lika mycket i Björkplywood som OSB. (dock är medelvärdet för OSB felräknat och ska vara 0,525)

Samt att dom verkar vara limmade med samma limtyp, UF.

[länk]
Fantastiskt bra om de har bytt till bättre material. Jag läste på om lim/lösningsmedel för ca. 8-10 år sedan när vi renoverade den träkåk vi då bodde i... Det var ingen trevlig läsning då...
 
Jag valde OSB skivor till hela huset för 62 000 inkl arbete, tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Poxeman
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.