T
införskaffade allt till Bostiks tätskikt i foliesystemet häromdan.
Men då jag aldrig satt tätskikt innan så gjorde jag ett prov på en lös gipsskiva.

Gipsen är fermacell fibergips uppsatt med deras lim och skruv enligt instruktion.

Gipsen primeades med Bostiks primer utspädd enligt instruktion.
Tätmembran rikligt pårollat och duken ditsatt och skrapad ordentligt.

Kan plattsättas efter 12 timmar, men efter 12 timmar kan jag utan problem få loss folien, och lim och primer sitter kvar i folien och släpper från gipsen.
Det sitter men absolut inte så hårt som jag förväntade, är det meningen att tätskikt inte ska sitta som berget och det är jag som har orimliga förväntningar?

(Allt gjort helt enligt Bostiks instruktioner och självklart med deras grejer enbart...)
 
  • Test av tätskikt på fibergips, membran delvis bortdraget med synlig primer och lim på folien.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Nu ett halvt dygn senare verkar det som att det har torkat ordentligt.
Nu sitter både duk och skarvremsa ordentligt så jag antar det behöver mer tid än 12h att torka ordentligt!

Hand som håller en skarvremsa över torkad byggduk på vägg med limrör intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ska inte gå att dra loss!

Tänk på att klinker/kakel ska "hänga" på folien...
 
  • Gilla
parom och 1 till
  • Laddar…
Man får extrem kraft när man drar i en duk. Du belastar ju enbart i kanten där det släpper. Belastningen från kaklet är en bråkdel av det. Sannolikt sitter det så att det funkar att jobba vidare efter 12h.
 
  • Gilla
Thullen
  • Laddar…
T
Det går inte att dra loss nu utan att delaminera gipsen fullständigt, så det sitter.
"Problemet" va att det inte fått torka ordentligt vid första testet.
 
kulle
Ja torktider är viktigt att följa, har man även hög fuktighet i rummet tar det längre tid.
Bra att köra en test först (y)
Har inte satt på fermacell innan men primar man ordentligt ska det ju inte vara nåt problem.
 
  • Gilla
Thullen
  • Laddar…
Fuktigheten i rummet lär knappast påverka. Det kan ju inte torka genom folien.
 
kulle
En högre fuktighet i rummet ger ju att omgivande material ( skivor tex. ) oxå håller en högre fukthalt och torkar långsammare.
Jag tycker iallafall ha märkt en skillnad, om det sedan är "bevisat" vet jag inte :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.