BirgitS
När jag skrev om att flytta spisen till höger menade jag lite grann, i ditt fall kan det passa bra att ha 80 cm lådor mellan hon och hällen/spisen och 60 cm + öppet fack till höger om spisen. Det lär inte göra många cm för fläktskåpet jämfört med idag, men exakt hur det fungerar med fläkt och ventilation vet du först när du har fläktskåpet och inspektionsluckan öppna framför dig.

Om du funderar på att ha ugnen i ett högskåp så är jag tveksam till det eftersom det är rätt lite bänkyta redan. Om det viktiga med separat häll och ugn är att få en hel bänkskiva kan man ha ugnen inbyggd i ett skåp under hällen.
 
Menar du att ha spisen ngt förskjutet i förhållande till fläkten?
I första skissen är avståndet redan 80cm ca. Vi har 80cm idag och det är trångt tycker vi. flyttar jag spisen 40cm till höger (samt fläkten) blir det ju lite mer arbetsyta och det är nog bästa lösning. Som du säger, inbyggnad skulle innebära ännu trängre.

Fortsätt med tips/råd! Väldig tacksam för alla input. Vi vill göra en bra och långsiktig lösning.

Ännu bättre skulle vara o gå över till induktion, då kan man väl ha det ännu närmare väggen.


Ett förslag
3D-skiss av kök med spis centralt placerad och fläkt förskjuten till höger markerad med gul linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Rekommendationen är 80 - 120 cm mellan ho och häll och minst 40 cm på vardera sidan av hällen. Det är inte för att det skulle vara brandfarligt att ha spisen/hällen direkt vid väggen utan att stekpannehandtag då får peka framåt, vilket ökar risken för att man river ner dem, att man blir tvungen att sträcka armen rakt över det som är på främre plattan för att komma åt det som står på bakre och att man ska kunna dra kastrullen åt sidan om det börjar koka över etc.

Är man två som lagar mat tillsammans håller jag med om att 80 cm är för litet. Vi har 100 cm och det fungerar, men mindre skulle inte fungera och vi skulle gärna ha 20 cm till.

Fläkten ska förstås vara rakt ovanför spisen. Som jag tolkar dina mått så blir det olika bredd på överskåpen och underskåpen vilket inte verkar rimligt.
 
  • Gilla
Murdoc12
  • Laddar…
Ah då är jag med ang avstånd till sidovägg;)
Ja det blir samma med induktion isf

Jag. Mätte snabbt men skåpet under hon är ca 3cm mindre. Ca 77. Så ngn lösning med ett litet 17 cm öppen skåp får det bli.
Ska som sagt ta o åka dit ngn snart igen då ska jag passa på att mätta o se bättre
 
Jag tror att ni riskerar att ångra er om ni budgetrenoverar och behåller kakel och vitvaror. Varför inte vänta en stund och renovera allt från grunden? Bäst är att bo ett tag i nya huset och testa lite. Ni kanske kommer på något nytt. Ser inte ut på bilden som att köket är i akut renoveringsbehov, jag har flyttat in i värre och väntat några månader med att riva ut.
 
  • Gilla
Murdoc12
  • Laddar…
Kakel är billigt att byta, köp på blocket och fixa själv. Mer färg! Fundera på annan nyans än "sjukhusvit". Hur gammalt är huset, välj köksstil efter byggnadsår tex. Fega inte, våga vägra svennebanan ;)
 
En detalj bara: varför inte satsa på en dubbelho? Plats verkar ju finnas med tanke på det breda underskåpet. Visst, ni tappar liiiite bänkyta, men det tycker jag att det är värt. Själv valde jag bort det för att kunna ha ett smalare underskåp, och jag ångrar inte den kompromissen eftersom den gjorde att jag istället kunde ha bredare lådor i ett annat underskåp, men jag saknar att ha en till ho.
 
S Sackaros skrev:
Jag tror att ni riskerar att ångra er om ni budgetrenoverar och behåller kakel och vitvaror. Varför inte vänta en stund och renovera allt från grunden? Bäst är att bo ett tag i nya huset och testa lite. Ni kanske kommer på något nytt. Ser inte ut på bilden som att köket är i akut renoveringsbehov, jag har flyttat in i värre och väntat några månader med att riva ut.
Helt rätt.
Det är planen dock så planerar vi o budgeterar. Nördar in mig osv.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kakel är billigt att byta, köp på blocket och fixa själv. Mer färg! Fundera på annan nyans än "sjukhusvit". Hur gammalt är huset, välj köksstil efter byggnadsår tex. Fega inte, våga vägra svennebanan ;)
Haha. Jo. Nu är det i funktion och placerings stadiet. Det vi funderar på är tex annan färg på väggskåpen tex. Alternativt mindre enskilda skåp. Inte så funktionell pga mindre yta dock. Men färg kommer sen.

Vi tänkte mest på köksskivor istället för kakel. Har dålig erfarenhet av kakel;( alltså att få det snyggt o rakt. Får ta en till funderare ;) då det är billigare. Säkert enklare med sådana lagom stora rektanglar.

Det finns helt klart en budget. De exemplen från Ikea går på 11-13000kr totalt vilket är det vi vill lägga ut beroende på luckval. Då får köket ett rejält lyft. Det får absolut inte springa iväg med drömprylar som vi aldrig vi har tänkt på eller en renovering på flera veckor/månad

Vitvarorna är i bra skick och det känns dumt o bara byta sådär?. Däremot kan vi förberedda för att få in inbyggnads tex i framtiden på en enkelt sätt utan att göra om allt.

Avseende vasken så tog jag bara något det kanske blir 2 iaf. Det har vi nu och 1,5 borde funka isf. Det ska dock vara 80 under. Med massor av plats för sopsortering. ;)

Kanske kan vi kränga spis/fläkt på blocket för några hundringar och fynda motsvarande för inbyggnads för en liten peng. Vi får se;)
 
Detta look tyckte jag om tex. Från Ikea
 
  • Vitt lantkök med trådbackar och trähantverk från IKEA, vita kakelväggar och moderna vitvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller dessa
Sista för annorlunda layout.ä och färg
 
  • Vit köksinredning med svart bänkskiva, vita kakelplattor och inbyggda ugnar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern köksinredning med vita skåp, inbyggd ugn och grå överskåp med belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fråga.
Har letat men finner inget tydligt tillvägagångssätt

Om vi väljer att ha mindre antal väggskåp och fläktkåpa t.ex.
Vi säger att gipset går sönder vid rivning. Kan någon förklara vilka lager som gäller för själva väggen som ska vara fri i köket?

T.es sista bilden ovan. (Plus stänkskydd i botten)

Regel
Plast?
Gips
Spackla
Färg (Vilken sorts, borde vara ngt glansigt som går o tvätta lätt)
Ev tapet?
 
BirgitS
Väggar kan vara konstruerade på olika sätt och olika sätt har varit populära under olika tidsperioder. Gips på väggarna förekom nog inte på 60-talet t.ex. men det är vanligt att väggar består av en regelstomme med skivor (gips, spånplatta etc) ovanpå och eventuellt isolering mellan skivorna. Men väggar kan ju även vara uppbyggda av lättbetongblock.

Plast brukar man inte ha i innerväggar.

En halvblank färg är praktisk i kök just för att den är lite glansig och går lättare att hålla ren.
 
  • Gilla
Murdoc12
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Väggar kan vara konstruerade på olika sätt och olika sätt har varit populära under olika tidsperioder. Gips på väggarna förekom nog inte på 60-talet t.ex. men det är vanligt att väggar består av en regelstomme med skivor (gips, spånplatta etc) ovanpå och eventuellt isolering mellan skivorna. Men väggar kan ju även vara uppbyggda av lättbetongblock.

Plast brukar man inte ha i innerväggar.

En halvblank färg är praktisk i kök just för att den är lite glansig och går lättare att hålla ren.
Ok tack. Blev lite osäker efter ha sett några bloggar där det var plast men det var säkert som skydd innan man satte gips.
 
BirgitS
Man har ofta plast i ytterväggar som ångspärr (har inget att göra med om det är kök eller inte). Kan det ha varit ytterväggar det gällde?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.