Vi har köpt ett äldre suteränghus på tot boyta 120 m2 där vi funderar på att installera nån form av ventilation med värmeväxlare för till- och frånluft. Vi tror det kan bli bättre luft i hela huset om vi sätter in ett sånt system. Samtidigt ska vi installera bättre värmekälla än de direktverkande el-element av 70-tals modell som sitter där nu.
Vi får inte borra efter bergvärme pga husets läge men luft/vatten eller luft/luft kan bli aktuellt.

Är det nån som har erfarenheter av luft/luft i kombination med mekanisk ventilation och värmeväxlare? Vilka fabrikat vill ni rekommendera?
 
L
Finns det någon form av central ventilation i dag och var sitter då aggregatet , en FTX fodrar
vent-trummor som går till ett samlat ställe
 
Finns inget annat än självdragsventilation idag. Eftersom hela huset ska renoveras är det inga problem dra kanaler och det finns en vind där vi enkel kan samla kanalerna.
 
L
rekomenderar till att söka på olika FTX*aggregat och installationer eller fråga någon ventfirma
om vad det kan kosta , offerter är ju gratis , då får ni en bra bild av det hela , sedemera får ni ta ställning till L/V -VP om det finns vattenburen värme i huset
 
Vi kommer troligtvis köra men Rex FTX med värmepump. Den har värme och kyla som tillsats i luften och även golvvärme. Det är en enhet inne och en luft-vatten på utsidan.

Ska du ändå renovera allt hade jag övervägt att sätta in golvvärme i spårade skivor. FTX och LVVP i någon form.
 
Det finns inget vattenburet värmesystem i huset. Bara direktverkande elelement från anno dazumal. Men vattenburet system kan jag installera själv om det blir aktuellt.
Men golvvärme vill jag inte lägga. Ursprunget till huset är från tidigt 30-tal och källarvåningen saknar isolering under halva plattan. Där vill jag inte lägga innergolv ovanpå plattan.
Jag sökte på Rex FTX men hittar inget (bättre på hantverk än it). Vem säljer det fabrikatet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.