Hej

I tvättstugan har jag två lysrör. Ett har gått sönder. Vad ska jag köpa för ersättningslysrör (jag har inte bytt lysrör förut så jag har inte koll på standards)?
 
  • Lysrör i takarmatur i tvättstuga, ett lysrör lyser och det andra är släckt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på etikett för Philips TLD 36W/29 lysrör med text MADE IN HOLLAND.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på lysrörsarmatur som visar specificeringar PAS 240, 2x40 W, 220 V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
36W/ 29 där 29 är färgen på röret bra för ögat , ju lägre nummer desto mer rött i ljuset en 33 är knallvit , spelar igen roll fabrikat , är ett standardrör , men äldre variant , när du byter , ta bägge plus dom små runda vita eller aluminum som sitter i ändarna på armaturen , kallas starter eller glimtändare singel 22 - 65 W , det är vridfäste på dom
 
L
Nej den är kallvit du ska varmvit , bäst för ögat i tvättstugan , ser alla färger bra
 
L Liteavvarje skrev:
Nej den är kallvit du ska varmvit , bäst för ögat i tvättstugan , ser alla färger bra
Hur menar du nu?

Jag skulle snarare säga att man ska välja ett lysrör/lampa med bra färgåtergivningsindex (Ra) om färger spelar roll. Färgtemperaturen har ingen stark koppling till Ra.

Skall man ge ett tips så kanske det kan vara att se välja "High Output (HO)" rör, för att få så mycket ljus man kan, vilket oftast är bra i en tvättstuga. :)

Alla normala butiler såsom Clas Ohlsson / Jula / Biltema / .. borde ha rör som passar.
Glöm dock inte tidigare råd att också skaffa nya tändare. Och byt båda rören på en gång.
 
L
A Anders243 skrev:
Hur menar du nu?

Jag skulle snarare säga att man ska välja ett lysrör/lampa med bra färgåtergivningsindex (Ra) om färger spelar roll. Färgtemperaturen har ingen stark koppling till Ra.

Skall man ge ett tips så kanske det kan vara att se välja "High Output (HO)" rör, för att få så mycket ljus man kan, vilket oftast är bra i en tvättstuga. :)

Alla normala butiler såsom Clas Ohlsson / Jula / Biltema / .. borde ha rör som passar.
Glöm dock inte tidigare råd att också skaffa nya tändare. Och byt båda rören på en gång.
NU har jag inte sagt ett ljud om RA eller andra tekniska fineser TS har frågat om att byta rören
och jag svarade att varmvita är bäst , sedan det med alla möjliga soter som finns är av överkurs
Till TS köp du varmvita så blir du nöjd
 
Varför skulle varmvitt vara bättre i en tvättstuga? Att man ser färgerna bättre då stämmer inte. Då är det fullspektrumsrör som är bra. Dvs ett rör med högt Ra värde.
 
L
P peter_sweden skrev:
Är nedanstående OK? Jag har en Jula i närheten så jag handlar helst där (eller krauta)

Glimtändare:
[länk]

Lysrör (36 w):
[länk]
det är hur bra som helst som mäklare säger köp :)
 
L
NU går jag inte vidare i tråden , ni kan träta som ni vill om det ena eller andra , TS har bestämt sig och det kommer att gå bra utan en massa petistesser som ibland kommer upp i forumet , och vad till för nytta kan man fråga sig
 
Glimtändaren är rätt, men jag TYCKER du ska välja färgkod 840, eller möjligen 830,
827 blir gult som dimmade glödlampor.
Åttan anger att det är fullfärgslysrör som ger rätt färgåtergivning.

Gamla rör hade en topp för en frekvens på ljuset men de nya har en flackare topp, en kulle bara.

Protte
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
P peter_sweden skrev:
Är nedanstående OK? Jag har en Jula i närheten så jag handlar helst där (eller krauta)

Glimtändare:
[länk]

Lysrör (36 w):
[länk]

Jag är osäker på vilken tändare du ska ha. Kan du ta en bild på den som sitter där?

Lysröret blir bra, oavsett färgtemperatur så tror jag fräscha rör blir mycket bättre än det du hade innan. (Själv kör jag med 4k / 840 hemma för att slippa gult ljus)
 
Sitter det två ballaster i armaturen?

Edit: Nej det står ju 2*40W på ballasten. Då ska du sannolikt ha serie tändare. Den du har hittat är singel.
 
Så här ser den ut
 
  • Interiör av en elektrisk kopplingsdosa med kablar och rördelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En smutsig äldre lysrörsarmatur monterad på vägg med synliga kablar och damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rören är bra. Frågan är om glimtändaren är det.

Det där är ett varmvitt rör. Det har en färgtemeratur dom motsvarar en glödlampa.
Ra på 85 är okej. Man bör absolut ligga över 80 i en tvättstuga.

Jag skulle valt ett kallare rör, men det är en smaksak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.