Hej!

Ska byta blandare i badrummet och även sätta dit en ballofix. Hur vet jag om jag ska använda eventuell gängtätning när jag monterar?

Rekommenderas lin, gängtejp, gängsnöre eller annat klet?

Vänliga hälsningar Per-Ola
 
Ingen tätning i gängorna rent generellt, men lägg upp bild på vad du har så är det lättare att säga.
 
Så här ser det ut i dagsläget. Det är en ikea blandare som ska monteras tillsammans med en ballofix.
 
  • Väggmonterade rör med tätning, redo för montering av IKEA blandare och ballofix.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen gängtätning till dessa kopplingar.
I kopparröret ska det sitta en liten hylsa instucken (Klämhylsa) utanpå röret sitter en mässingsfärgad ring som pressas fast på röret av kopplingen. Om du har rätt koppling så ska det räcka. Vad är det för kopplingar från blandaren?
Är det 10mm kopparrör eller är det slangar ned antingen en rörbit för klämkoppling eller koppling med ett mässingsfärgat säte och gummipackning?
 
Från nya blandare än det rör som är lättböjligt 10mm. Det är en ikea blandare.
Jag kan väl behålla vinklarna?
 
Finns det möjlighet för er att säga de delar jag behöver för att koppla in blandaren? Har en bit till bygghandeln så hade varit bra om jag inte missar nått.

Tack på förhand!
 
Finns liksom hur många sätt som helst att göra detta. Börja med att mäta diametern på rören som kommer ur väggen. Det är utgångspunkten för fortsatt arbete.

Det du kallar "ballofix" heter egentligen föravstängningsventil och finns av en massa olika märken, mer eller mindre kända. Spelar i stort sett ingen roll vilken sort man väljer, men utbudet av tillbehör skiljer sig markant.

Snyggast blir att använda en vinklad föravstängningsventil, till exempel en sådan här:
https://www.rinkabyror.se/artikel/ballofix-foravstangning-vinkel-10/

Välj storlek efter inkommande rör från väggen. Sätt en förminskning i den ända där du ska ansluta blandaren om inkommande inte också är 10mm. Till exempel en sådan här om inkommande är 12mm:
https://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-klamkoppl-forminskn-12x10/
Mycket viktigt att förminskningarna är av samma märke som ventilen. För varumärket Ballofix heter förminskningarna VSH. Det är samma tillverkare (Broen) i grund och botten.

Mindre snygga lösningar på ditt problem är att behålla vinklarna. Du behöver då nya klämringar, alltså den lilla mässingsringen under muttern på kopplingarna, och den ska vara av samma märke som dina gamla vinklar, samt två snuttar rör mellan vinklarna och föravstängningsventilerna, samt liksom ovan eventuella förminskningar beroende på rördimensioner.

Alla dessa delar, oavsett lösning är klämringskopplingar och ska inte tätas med varesig lin, tejp eller något annat!!!

Edit: För undvikande av missförstånd - Ballofix är alltså tillverkaren Broens varumärke för föravstängningsventiler. Det har blivit så etablerat att många kallar alla föravstängningsventiler för "Ballofix", oavsett tillverkare. Vad gäller tillbehör så är det alltså Broens Ballofix som passar med VSH delar. Andra märken har sina egna tillbehör.
 
Redigerat:
  • Gilla
Zork
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Finns liksom hur många sätt som helst att göra detta. Börja med att mäta diametern på rören som kommer ur väggen. Det är utgångspunkten för fortsatt arbete.

Det du kallar "ballofix" heter egentligen föravstängningsventil och finns av en massa olika märken, mer eller mindre kända. Spelar i stort sett ingen roll vilken sort man väljer, men utbudet av tillbehör skiljer sig markant.

Snyggast blir att använda en vinklad föravstängningsventil, till exempel en sådan här:
[länk]

Välj storlek efter inkommande rör från väggen. Sätt en förminskning i den ända där du ska ansluta blandaren om inkommande inte också är 10mm. Till exempel en sådan här om inkommande är 12mm:
[länk]
Mycket viktigt att förminskningarna är av samma märke som ventilen. För varumärket Ballofix heter förminskningarna VSH. Det är samma tillverkare (Broen) i grund och botten.

Mindre snygga lösningar på ditt problem är att behålla vinklarna. Du behöver då nya klämringar, alltså den lilla mässingsringen under muttern på kopplingarna, och den ska vara av samma märke som dina gamla vinklar, samt två snuttar rör mellan vinklarna och föravstängningsventilerna, samt liksom ovan eventuella förminskningar beroende på rördimensioner.

Alla dessa delar, oavsett lösning är klämringskopplingar och ska inte tätas med varesig lin, tejp eller något annat!!!

Edit: För undvikande av missförstånd - Ballofix är alltså tillverkaren Broens varumärke för föravstängningsventiler. Det har blivit så etablerat att många kallar alla föravstängningsventiler för "Ballofix", oavsett tillverkare. Vad gäller tillbehör så är det alltså Broens Ballofix som passar med VSH delar. Andra märken har sina egna tillbehör.
Hej

Tack för ditt svar, det visade att jag tänkt fel.

Det är 12 mm rör ut från väggen (yttre diameter). Blandaren är 3/8 tum, se bifogat, den behöver en koppling med gängor.

Jag tänkte därför om man kan ha en ventil med vinkel och klämringskopplingar och därefter en förminskning och som har gängor som passar blandaren. Finns dessa komponenter att köpa och vad heter de isf? Om inte, vad ska jag då gå?
 
  • Flexibel anslutningsslang med 3/8 tum gängad koppling för blandare på en brun yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.