Vill testa sätta upp vägglister, både uppe på vägg o lite längre ner på vägg. Övre list kommer jag sätta ca 15 cm under dörrpostens övre del, vägrätt över hela väggen i rummet. Nedre list funderar jag sätta ca 45cm upp på vägg från golv räknat.

Vet dock inte hur jag skall göra när jag kommer till radiatorer, skall listen fortsätta bakom eller skall jag "skräma av" genom att sätta lister lodrätt ner från fönstret? ( se skiss )

Och är de tnågon speciell typ av list-profil man brukar använda? Vill gärna ha lite "new englad"-stil, så lite allmoge gör inget.
 
  • Skiss av vägglister runt ett fönster och en radiator med markerade höjder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Finns en massa olika lister , allt från 30 mm höga till 125 mm , det kanske inte ska vara foder
dom har en skarp kant på ena sidan , men något tips på list är nog svårt att ge , besök en riktig brädgård dom har massor att välja på , det med att gå in bakom radiatorerna är väl en smaksak , men dom är en bra dammsamlare där bakom
 
Ofta har ju horisontella lister någon sorts funktion, överkant till brädfodring, markering av den linje där tapeten slutar och taket fortsätter. Om dina lister inte ska ha någon funktion utan bara utgöra en sorts dekor tycker jag de skall vara ganska smala men ändå ha ett visst djup. Jag skulle undvika vissa allmogelister eftersom sådana ofta är för breda och dessutom helt saknar historisk förankring. Jag tror att det är svårt att hitta rätt sort även på ett välsorterat byggvaruhus. Däremot är det inte så dyrt att få sådana tillverkade på ett specialsnickeri. Det har jag gjort många gånger och det har inte blivit dyrare än att köpa lister på Beijers. För inspiration kolla på http://www.svedentra.se/dalalist/, t.ex. bröstningslist nr 17. Det går säkert bra att handla lister på webben också.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
det kanske inte ska vara foder
dom har en skarp kant på ena sidan , men något tips på list är nog svårt att ge
Foder har väl ingen skarp kant, sockellister är begåvade med det.

Åter till tråden, skall du inte ha någon panel eller liknande, bara två lister fritt på väggen? Vill gärna se bilder sen.
 
Valkyr Valkyr skrev:
Foder har väl ingen skarp kant, sockellister är begåvade med det.

Åter till tråden, skall du inte ha någon panel eller liknande, bara två lister fritt på väggen? Vill gärna se bilder sen.
Bara lister, ingen panel. Har inga bilder då jag inte gjort nått med väggarna, men du kan säkert visualisera :) Jag har ganska bra koll på lister o så, men ville mest ha råd av någon som kanske kan säga att "detta måste man ha" , eller detta ska du inte köra" :) Jag får prova mig fram lite, det löser sig.
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.