MagHam skrev:
Har man möjlighet att såga eget virke borde detta vara ett "icke-problem".
Då snålar man inte med dimensioneringen utan tar i med ordentlig marginal.
Det är ju inte gratis virke bara för att man har egen skog och sen om man ska ta i lite extra ska man ha mera virke och sen är det tungt att bygga med onödigt grovt virke också. Tror inte jag tjänar så grymt på att lämna timmer på sågning jämfört med att sälja timret och köpa virke det man tjänar på är mindre spill samt bättre kvalite.
 
Dessutom är ju stomvirkeskostnaden för att bygga ett garage nästan försumbar i förhållande till totalkostnaden, oavsett var man köper virket.
 
Kallebo. Om jag tolkar dig rätt så kan man med eget virke dimensionera som om det vore C14 klassat och bygga efter det?
 
det finns nog inga regler som säger att man får göra ditten eller datten. Det är byggherren som ansvarar för att det man bygger byggs enligt gällande regler. Det är ju knappast nån som står med lupp och kollar klassningar på virke om det händer nåt men OM det händer nåt och nån avlider för att taket rasar in så kan man ju såklart bli åtalad om byggnaden inte visar sig hålla måttet.
 
Vill man vara säker kan man ju som sagt köpa in virket till de bärande delarna och bygga resten av eget virke.
 
Jsg har för mig att man kan räkna hemsågat virke in en låg klass bara man sorterar bort upprnbart dåliga bitar. Jag hittar dock inte källan. Rasar det så är det ju sannolikt fel på dimensionering eller virke.
 
Skillnaden i dimensionering av takstolar mellan att använda C24 som visuellt sorterat heter T2 och oklassat virke Ö-virke är att du grovt räknat att du spara en tum på höjden.
Takstolar beräknas i första hand med hänsyn till acceptabel ned böjning .
Väggar klarar vanligt vis lasterna om dom inte är extremt höga.
Konstruktionsvirke sorteras efter kviststorlek, i T2 får ingen kantkvist vara större än halva bredden, på flatsidan kvist max 1/4 av bredden, röta och barkdrag lägger man ur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.