E egeside skrev:
Här kämpar Bredbandsbolaget, Kristianstads kommun och ipOnly om att knyta upp svansen på framtida abonnenter. Anslutningspriset skiljer sig inte så mycket!
Kan någon då förklara för mig var stöd-pengarna till Kristianstads kommun då har tagit vägen? Åtminstone Bredbandsbolaget säger sig inte ha några bidrag, utan chansar på att abonnenterna, som förbinder sig att ha BB som leverantör ett år till reducerat pris, inte bryr sig om att byta leverantör, när året är slut.
Som sagt: Var är stödpengarna? Borde de inte går till utbyggnaden på landsbygden, där företagen tycker att det är för långt mellan stugorna?
Finns tydligt reglerat om du letar lite och bidragsnivån påverkas av anslutningsgraden i berört område. Du får inga bidragspengar för tätorter. Hur kommunala bolag sedan finansierar sin utbyggnad i Kristianstad får du kontrollera med specifikt bolag.
Bygger du utan bidragspengar har du större handlingsfrihet och kan säga nej till viss utbyggnad där bidragsfinansiering måste bygga.
 
A AndersS skrev:
Finns tydligt reglerat om du letar lite och bidragsnivån påverkas av anslutningsgraden i berört område. Du får inga bidragspengar för tätorter. Hur kommunala bolag sedan finansierar sin utbyggnad i Kristianstad får du kontrollera med specifikt bolag.
Bygger du utan bidragspengar har du större handlingsfrihet och kan säga nej till viss utbyggnad där bidragsfinansiering måste bygga.
Det är just det som är pudelns kärna:
Vad är en tätort?
Man bygger bara inom byarna, där det är tätt mellan husen och där olika företag lika gärna erbjuder installation. Utanför 50-skyltarna är det bidragsfinansierade kommunala bolaget inte ett dyft intresserat! Om nu någon trodde det. Det låtsas man bara och har gjort så i flera år.
Det är därför jag undrar var bidragen har tagit vägen. Inte kommer det undersåtarna till godo, möjligen tjänstemännen.
 
E egeside skrev:
Det är just det som är pudelns kärna:
Vad är en tätort?
Man bygger bara inom byarna, där det är tätt mellan husen och där olika företag lika gärna erbjuder installation. Utanför 50-skyltarna är det bidragsfinansierade kommunala bolaget inte ett dyft intresserat! Om nu någon trodde det. Det låtsas man bara och har gjort så i flera år.
Det är därför jag undrar var bidragen har tagit vägen. Inte kommer det undersåtarna till godo, möjligen tjänstemännen.
Då får du nog börja fördjupa dig inom området, för det byggs ute på landsbygden. Här har du ett exempel där man tar ett helhets grepp över landsbygd och många har sina nät färdiga.
http://yxernsit.se/
Förstår inte varför du hakar upp dig på kommunala bolag, de har inget med utbygnad på landsbygd att göra. Och just nu byggs det som aldrig för på landsbygden med olika aktörer inblandade. Men det krävs engagemang och drivkraft för att lyckas. Och att man bara bygger inom byarna är helt fel så jag vill nog påstå att du är helt fel ute, däremot så kan det ta viss tid att rulla ut fibernät. Det tog xx år innan tele och elnäten var på plats.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
kommunala bolag, de har inget med utbygnad på landsbygd att göra.

Jaså? Så låter det minsann inte när vår kommuns fiberföreträdare går i gång.
Det är ju på ren landsbygd som det kan vara motiverat med bidrag från kommun och EU. I byar och större tätorter betalar sig ju utbyggnaden efter kortare tid, eftersom fler använder diverse tjänster (som även kommunen får inkomster av). Och utanför byarna byggs det, javisst,- men av företag utan skattefinansierade bidrag!

Så frågan kvarstår: VAR ÄR PENGARNA?
 
Jag har en gård i landsbyggd och där projekterar ett dotterbolag till Telia. Bidragen är i högsta grad något de räknar med i sin kalkyl – varifrån har du fått att sådana bolag inte skulle få ta del av landsbyggsstödet?

Och givetvis är de flesta hushållen som får bredband på detta sätt de i byarna, men även utgårdarna erbjuds bredband på samma villkor; jag tror rent av att det är ett krav för att de ska få bidragen (men vet inte säkert).
 
E egeside skrev:
kommunala bolag, de har inget med utbygnad på landsbygd att göra.

Jaså? Så låter det minsann inte när vår kommuns fiberföreträdare går i gång.
Det är ju på ren landsbygd som det kan vara motiverat med bidrag från kommun och EU. I byar och större tätorter betalar sig ju utbyggnaden efter kortare tid, eftersom fler använder diverse tjänster (som även kommunen får inkomster av). Och utanför byarna byggs det, javisst,- men av företag utan skattefinansierade bidrag!

Så frågan kvarstår: VAR ÄR PENGARNA?
Hej! men där har du fel , företag får också del av länsstyrelsernas bidrag.
Gå in o läs på hemsidorna

/Goerana
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har en gård i landsbyggd och där projekterar ett dotterbolag till Telia. Bidragen är i högsta grad något de räknar med i sin kalkyl – varifrån har du fått att sådana bolag inte skulle få ta del av landsbyggsstödet?

Och givetvis är de flesta hushållen som får bredband på detta sätt de i byarna, men även utgårdarna erbjuds bredband på samma villkor; jag tror rent av att det är ett krav för att de ska få bidragen (men vet inte säkert).
Stämmer bra att det finns krav på hur man måste erbjuda fiberanslutning för att få bidrag.
 
E egeside skrev:
kommunala bolag, de har inget med utbygnad på landsbygd att göra.

Jaså? Så låter det minsann inte när vår kommuns fiberföreträdare går i gång.
Det är ju på ren landsbygd som det kan vara motiverat med bidrag från kommun och EU. I byar och större tätorter betalar sig ju utbyggnaden efter kortare tid, eftersom fler använder diverse tjänster (som även kommunen får inkomster av). Och utanför byarna byggs det, javisst,- men av företag utan skattefinansierade bidrag!

Så frågan kvarstår: VAR ÄR PENGARNA?
På landsbygden är det statsbidrag och EU-bidrag. Åter igen, varför drar du upp kommunen?
Sedan hur de gör i "din" kommun är en kommunanglägenhet, men det brukar vara svårt för en kommun att ge bidrag till enskilda fastigheters fiberanslutning, här finns det begränsningar utifrån att man då skulle kunna få be bidrag till alla som ansluter fiber (har inte läst in mig på kommunlagarna men finns säkert någon annan som kan förklara för dig här på forumet).
 
Häromkring är det direkta pengar från kommunen till de bolag som bygger på "svår" (olönsam) landsbyggd, gäller även kommunens eget fiberbolag. Detta efter ett beslut i fullmäktige om att 90% av kommunens invånare ska ha möjlighet till minst 100mbit 2020
 
Om kravet är 100mbit så är flaggsemaforering snabbare. Det är tydligen svårt med enheterna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Finns många varianter på kommunala bidrag men de är specifika för varje kommun och inget generellt man kan söka. Det jag har träffat på är att kommuner beslutat om bidrag om t.ex. fastighetsägarens egna insats varit i nivå med vad anslutning kostat i tätort. Så motkravet för att få ett bidrag har då varit att fastighetsägarens egen insats varit t.ex. 20.000;-.
 
D Daniel 109 skrev:
Utbyggnaden kan skötas av privata bolag även om ägandet inte placeras där.

Har du något exempel på privata monopol som är bra?
Här har du ett aktuellt exempel:
Elnätet i kommunen där jag bor (och lite kringliggande områden) heter Södra Hallands Kraft.
Det ägs till 100% av en ekonomisk förening, som i sin tur ägs till 100% av abonnenterna.
Inte en spänn går till EON, Vattenfall eller Fortum t.ex.
Och för att vara ett nätbolag i en glesbygdskommun med en liten stad som centrum, och således många kablar mellan abonnenterna så har SHK mycket låga avgifter.

Jag gjorde en jämförelse med liknande EON-nät för ett par år sedan, och där låg priserna ca 40% högre.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
E egeside skrev:
kommunala bolag, de har inget med utbygnad på landsbygd att göra.

Jaså? Så låter det minsann inte när vår kommuns fiberföreträdare går i gång.
Det är ju på ren landsbygd som det kan vara motiverat med bidrag från kommun och EU. I byar och större tätorter betalar sig ju utbyggnaden efter kortare tid, eftersom fler använder diverse tjänster (som även kommunen får inkomster av). Och utanför byarna byggs det, javisst,- men av företag utan skattefinansierade bidrag!

Så frågan kvarstår: VAR ÄR PENGARNA?
Här i Halland bidrar regionen med upp till 100 miljoner kronor för fiberutbyggnaden i glesbygden (där jag bor t.ex.)
Så förutom mina 19.900 kr i anslutningsavgift så regnar det manna från Hallands län över IP Only :)

Skärmdump av en fråga och svar om Region Hallands 100 miljoner kronor i stöd till bredbandsbyggnad.
 
Bredbandsbolagets representanter påstår i alla fall att BB inte har bidrag från stat och EU (det har däremot kommunens bolag). BB begär av sina fiberkunder att de ska ha BB som tjänsteleverantör under ett år till rabatterat pris. Sedan räknar de med att om allt fungerar som det ska, kommer man inte att byta tjänsteleverantör vid årets slut och det har de säkert rätt i. Där tjänar BB in sina pengar. Och kommunen bygger tills vidare bara ut inne i byarna. Det gör inte Ip-only. Och Ip-only tar mindre betalt. (Kristianstads kommun).
Med risk för att vara tjatig: Var är pengarna? Kristianstads kommuns bolag har inget svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.