Jag håller på att försöka sätta upp ett spånsugssystem för en föreningslokal men är lite osäker på hur man bäst tar tillvara effekten hos spånsugen och samtidigt håller kostnaderna nere.

Maskinen är en sån här: https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=185
Kom över den billigt och hade förstås aldrig köpt en så överdrivet stor maskin i annat fall. Har även en mindre 1-fas-modell som jag kanske eller kanske inte kommer att använda, beroende på hur effektivt jag kan dra slang/rör till den stora maskinen.

Maskinerna som ska kopplas in:
* Justersåg: 75+100mm anslutning. Finns knappast nåt att tjäna på att öka diametern här?
* Plan/Rikthyvel mindre: 100mm anslutning.
* Rikthyvel lite större: Valfritt, har inte byggt en stos/tratt till denna än.
* Andra maskiner, ex gersåg, pelarborr, framtida svarv: Spåntrattar eller huvar.
* Golvsugadapter: Om man nu kan hindra folk från att sopa in skruvar o dyl.

Tillgänglig slang: ~12-14m 100mm. Lite spontanköp.

Det jag är ute efter här är väl först hur jag ska lägga upp rördragningen med dimensioner och materialval. Maskinen har ju 1x200mm eller en 4x100mm adapter. Hade helst velat använda 110mm PVC-rör pga priset och att det finns "billiga" y-kopplingar. Jordning kan man ju fixa efteråt. Och PVC:n verkar ju gå att krympa/expandera för att göra billiga stosar etc. Och sen avsluta med flex-slangen den sista biten till ex sågen. Spiro är ju lite dyrare, även om jag tyckte mig se att Biltema skulle börja sälja 100/125mm rör nu. Hade ju helst köpte i lite längre längder, ungefär som PVC-rören, runt 6m.

Men grundfrågan är om jag ska dra ex 2x 100mm från spånsugen, eller 3x 100mm eller 1x125mm eller vad som är optimalt för spånsugen och mest praktiskt å andra sidan. Hade helst haft ETT rör med ett antal y-förgreningar på. Eller ska man kolla på PVC-rör i 160mm (typ som Jay https://jayscustomcreations.com/2017/02/dust-collection-piping-and-testing/) eller rent av 200mm? Verkar ovanligare med färdiga kopplingar för att ta ner det till 110mm sedan? (ex https://www.elbutik.se/product.html/grenror-pvc-160x110/90-utomhus-sn-8) Finns det nåt sätt att räkna ut sånt här med effekt så att man får det optimalt och inte slösar bort effekten eller till och med potentiellt skadar spånsugen?
 
Jag har byggt ett mindre system (tre uttag till plan/rikt, bandsåg och nu justersåg) med avloppsrör av precis samma anledning - tillgång till billiga Y-kopplingar. Min erfarenhet säger mig att det inte är justersågen som är det stora problemet man sågar ju maximalt ~100mm material i ett spår som är 2-2.5mm brett vilket ju ger ganska lite spån i förhållande till att hyvla bort 1-1.5mm från ett 300-400mm brett ämne som man gör i planhyveln - dessa spånor blir dessutom ofta större än det som sågen genererar. I mitt system (eller tidigare versioner av det) så har det också varit just hyveln som genererat mest problem och ställt störst krav på spånsugsystemet.

Något jag tycker du skall beakta är att det är oerhört trevligt med autostart på alla maskiner, eventuellt skulle man kunna tänka sig att styra spånsugen med hjälp av ventilerna istället det skulle även minska risken att man kör en maskin med stängd ventil något som kan hända med autostart.

Golvsug har jag inte byggt någon men jag inbillar mig att ett gäng neodyniummagneter i basen och begränsat insug kan minska risken för att man får in skuvar och annat.

Om du vill ta lite inspiration från mitt lilla system så har jag en tråd här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-automatik-och-roerdragning-foer-spansug.245992/
 
  • Gilla
bjornhallberg
  • Laddar…
Tror jag sett den tråden nån gång, mycket bra resultat där! Men den spånsugen jag har är ju mer än dubbelt så hög effekt på så jag är väldigt osäker på hur huvudstammen ut från maskinen ska se ut. Om jag ska gå till 160mm PVC ex, eller om jag ska dra 2 x 110 PVC från maskinen eller var gränsen går för att man "svälter" den på luft?
 
Jag ser att den här tråden börjar bli lite gammal men jag står inför exakt samma funderingar som du @bjornhallberg

Hur gjorde du till slut? Blev det bra och har du några tips eller lösningar du kan dela med dig av?

Mvh
Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.