En Projektledare, vad har han egentligen för arbetsuppgifter?

Vi har sedan några veckor rest vårt hus och snickrarna jobbar nu för fullt på huset. vad gäller vår projektledare som tilldelats från Götenehus verkar han inte göra vidare mycket. Vi får själva jaga reda på och se till att saker utförs i tid och till rätt kostnad!

Vår önskan skulle vara att vår projektledare var mellanhanden mellan oss och byggarna, men så verkar det inte funka. Vi har hittills inte fått någon lägesrapport trots att vi bett om det. Vi har heller inte fått någon plan för när saker ska levereras (som vi ska leverera) eller hur själva bygget går till. Dvs när väggar reses, när el dras, när det kaklas osv osv... Än så länge har vi inte ens lyckats få vårt byggplatsmöte, som skulle hållts för länge sedan, enligt våra önskemål.

Min fråga är alltså, vad kan vi som betalare av huset, förvänta oss av vår projektledare? Är det inte självklart att kontakten angående bygget ska ske via honom? *:surprised:



Vad göra?
 
Hej på er!

Vi är mitt uppe i ett bygge från GH, men vi har heller ingen större kontakt med projektledaren, den är nästan obefintlig. Det var dock inget vi förväntade oss heller... Både vår  (fantastiske) säljare och vår byggledare (som är ännu mer fantastisk!), poängterade båda, att projektledaren tar vi bara kontakt med om det uppstår problem!

Vi har istället nästan daglig kontakt med vår byggledare (som är snickaren och den som spikar i varenda spik), vi tar alla spörsmål med honom.

En gång har vi haft kontakt med projektledaren och det var när A-betong (leverantören) hade satt ett fönster fel i sluttningsplanet. Vi mejlade och sade att vi gärna ville ha felet åtgärdat, vilket också skedde omgående utan knot.

Jag förstår heller inte varför NI ska se till att saker blir uförda och till rätt pris, ni har väl totalentreprenad? Gör ni saker utöver entreperenaden är det väl byggledaren som ni ska ta upp det med? Det gör vi i alla fall, skulle kännas konstigt att ta upp det med någon som inte bygger själva huset  :-/. Vad gäller varor som ni själva ska leverera till huset (vi har också det), så återigen, fråga byggledaren då han torde veta bäst när det passar i tiden!  :)

Dock låter det konstigt att ni inte haft något byggmöte på tomten?? Det har man ju innan man sätter igång.

Var bygger ni?

Lycka till!
:)

 
Om man pratar om vad man i byggbranschen generellt benämner som Projektledare så har denne följande uppgifter:
1. Upphandling av projektörer.
2. Projekteringsledning, dvs. se till att projektörerna tar fram rätt handlingar.
3. Budgetering av projektet.
4. Tidsplanering av projektet.
5. Upphandling av entreprenörer.
6. Styrning av bygget för att se till att ekonomiska, tidsmässiga och kvalitativa mål uppfylls.
7. Upphandling av besiktning.
8. Bevakning under garantitiden.

Det kan även tillkomma eller avgå en del av punkterna beroende på hur projektet ser ut.


Tyvärr ser jag att många i hussäljarleden kallar sig projektledare utan att de har några djupare byggkunskaper.
Det säger sig självt när man läser ovanstående beskrivning på projektledarrollen att det är en omöjlighet att kunna sköta dessa arbetsuppgifter om man inte har gedigen byggbakgrund.

Självklart skall ni inte reda ut oklarheter och göra ändringar i beställningen med någon annan än den som ni tecknat avtal med. Om ni har avtalet med Götenehus så skall alla kontakter gå via dem. Annars kan ni riskera att det blir strul med ansvarsfrågan, tider och ekonomi.
 
Hej!
Volvo har rätt när han beskriver vad en projektledare ska göra, och det är just därför jag som kund som beställt totalentreprenad, inte behöver ha så mycket kontakt med denne. Jag behöver ju inte blanda mig i dessa moment, de ska skötas av projektledaren!

Håller också med om att en projektledare måsta ha gedigna byggkunskaper.

Håller även med om att man ska ta kontakt med projektledaren vad gäller oklarheter, vilket vi också gjorde i det fall det blev något fel. MEN, sedan tillkommer det, i alla fall i vårt fall, en del ändringar som vi bestämt oss för EFTER avrop (husbeställningen); större balkong som ska platsbyggas, lite ändringar på den egenritade entrèn osv... Sådana saker ingår inte i entreprenaden och måste då lösas med ansvarig byggledare, på plats. Vårt garage ingår inte heller i entreprenaden, den tar vi direkt med byggledaren (blev billigare så). Vidare har vi saker som ska levereras av oss själva b.l.a badrumsmöbler och lite vitvaror, som alltså inte ingår i entreprenaden. För att inte tala om allt kakel som ska in... Det måste man ju ta upp med byggledaren när han vill ha in dessa saker i huset, inte projektledaren.

:)
 
...och ja, vi har totalentreprenad!
 
team31 skrev:
Till saken här att vi för runt 4 månader sedan var på GH och försökte få dem att beställa elen åt oss från vattenfall. Vi hade själva pratat med Vattenfall som varnade oss för väntetider. GH sa dock att de inte brukade beställa så tidigt för det brukar inte vara något problem. Istället beställde de elen för 3-4 veckor sedan varefter vi fick svaret att Vattenfall inte kan ge oss permanent el förräns om flerna månader. så med lite tur har vi el när vi ska flytta in, och tills vidare får byggare dras med svindyr byggel istället.  :-/

Nåja, man kan inte annat än undra... ska man behöva hålla koll på alla såna här saker själv?
Nu har jag inte läst ert kontrakt, men jag tycker att om man köper ett hus med totalentreprenad så skall allt materiel som behövs för att utföra byggnationen ingå. Altså kabel, elskåp etc.
Det ni som beställare skall stå för är den rena elförbrukningskostnaden, dvs. räkningen från kraftbolaget.

Sedan brukar man inte koppla in permanentel i huset förrän i sluttampen eftersom elektrikern inte släpper på spänning i elskåpet förrän han är klar.
Fram tills dess så brukar man ha byggelsabbonnemang.

En kostnadsuppskattning från en hussäljare är inget annat än en uppskattning som de inte tar något som helst ansvar för om det skulle bli dyrare. Det är bara en kvalificerad gissning.

Om jag vore er så skulle jag lusläsa kontraktet om det står otvetydigt uttryckt att ni skall stå för hyra av material till den provisoriska elanläggningen.
Om det inte står i kontraktet eller dess bilagor så råder jag er att bestrida kostnaden.
Det är inget som normalt sett brukar ligga på kunden.
 
Vi har själva begärt byggel och kommer själva att begära permanentel från Vattenfall. Det ingår inte i GH uppgifter enligt vårt kontrakt. Det torde vara likandant för alla som bygger med GH?

Så länge huset är under konstruktion är det väl alltid byggel och inte permanentel som gäller?
 
Snailman
En del elbolag tillåter att man sätter elskåpet på ett par stolpar, med ett litet tak över om det är avsett för infällt montage, man sätter då ett trefas uttag bredvid skåpet, man har lite extra ledning så den kan ledas in innanför grunden och när väggen är uppe kan skåpet föras på plats och monterad, gör man på rätt sätt behöver inte kabeln demonteras och återmonteras. Tyvärr tillåter inte alla elbolag detta. Finns andra trådar på forumet som behandlar detta, man kan på detta sätt slippa hyra av byggcentral och kostnaden för byggel (omkring 3000kr) Man kan då vid behov köpa en mindre byggcentral hos tex biltema för nån tusenlapp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.