Hej!
Först och främst så har vi inget direkt fuktproblem i vår krypgrund.

Jag önskar att ha en så välfungerande och självskötande krypgrund som möjligt.
Vår krypgrund består av två delar som de finns två hål cirka 25 cm i diameter emellan. Luft kan alltså flöda mellan de olika grunderna. Varje del är cirka 25-30 kvm.
I den ena grunden finns ett luftnings hål och i den andra finns två.
Jag har lagt ut plast med överlappning och uppvik på väggarna.

Nu vill jag ha inte ventilation i grunden då vi upplever att luften blir stillastående och då också lite unken. VI får viss källardoft upp genom bjälklaget på sina ställen.

Vår radonhalt låg innan vi la in plasten på cirka 180-200 så alltså under gränsvärdet men allt för nära för att vi ska tycka det är helt ok. Detta kanske har sänks nu iom att vi lagt in plast.

Min fråga är hur jag kan ventilera grunden bäst och billigast?

Har haft flera olika företag här som alla erbjuder lösningar som kostar runt 40.000:-

Jag tänker själv att jag borde kunna installera ett enkelt trygghetsvakten med värmeslingor mot bjälklaget (för att försäkra mig om att in få röta) och sedan sätta paxfläktar i två av luftintaget och på dessa koppla dräneringsrör som jag hänger upp i bjälklaget och runt i hela grunden för att få ett jämt luftintag i hela grunden.

Detta borde gå på under 10.000:- och jag tycker det borde ha samma funktion eller bättre?

Tankar och idéer?
 
Låter som du jobbar/tänker i onödan. Se till att täta springor / glipor underifrån och kanske öppna upp fler ventiler i grunden. Montera in en luftfuktighetsmätare och bevaka.
 
Vad ska jag använda att täta med? Funderar på fogskum men undrar om det kan tränga in och gå röra i det. Vad annars?
 
H
Blir det inte problem med fläkt i krypgrund sommartid då du för in varm luft med fukt in i ett kallare ställe då det kan kondensera?
 
Ta gärna bilder, fogskum eller stenull om det är stora glipor.
 
Steg ett är att förstå principen att ventilationsluft som är varmare än grunden stiger i fuktighet när den kyls av. För att veta hur fuktig den blir måste man mäta fuktighet och temperatur. Men ofta räcker det att känna till att relativa fuktigheten stiger för att inse att man kommer att få svårt att ventilera bort fuktighet sommartid.
Lukt kan du ventilera bort men kanske till priset av ökad fuktighet.
En avfuktare som man installerar själv behöver inte kosta så mycket. Den drar dessutom bara (nästan) ström när den behövs. Är fuktigheten låg så går bara fläkten för att cirkulera luften vilket är en billig försäkring mot fuktproblem.
Vill du absolut inte installera avfuktare utan ventilera naturligt så bör du absolut skaffa trådlösa mätare för att läsa av fuktigheten så du ser när och hur du ska ventilera grunden.
Men vill du kunna glömma grunden och leva bekymmersfritt då är avfuktare bästa vägen tycker jag.
Trygghetsvakten... den är jag lite rädd för... alltså man kan värma bort fukt om man har råd, men har man inte koll kan man lika gärna ha skapat ett växthus med både värme och fukt. Väck inte den svamp som sover är mitt råd!
 
  • Gilla
Jolab och 1 till
  • Laddar…
H
Satte in en sorbtions avfuktare.
Installerade allt själv.
Ca 10000 för allt.
Med rör och el installation.

Tag då bort alla ventiler i min grund endast en för avfuktaren ut.
Ca 60 % har jag nu i grunden.
Avfuktaren kan starta någon gång på sommaren bara.

När vi köpte huset stod det vatten på ett par ställen under huset.
Hus från -36, inga problem med fukt i bjälklag.

Idag finns det inge vatten allt är krut torrt
 
Vad för avfuktare kan jag installera själv och var köper jag den?
10000 är ju ett bra pris och kan absolut göra jobbet om det inte är för avancerat
 
H
H Hallerudsbo skrev:
Blir det inte problem med fläkt i krypgrund sommartid då du för in varm luft med fukt in i ett kallare ställe då det kan kondensera?
Jag tänkte ha två utblåsfläktar, ingen friskluftsintag utan skapa undertryck i grunden så att ny luft tas från huset. Borde funka eller?
 
H
Om grunden är tät så inte luft utifrån tas istället från huset
 
Det låter som ett effektivt sätt att få in fukt i grunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.