tommib
S SjälvBästeDräng skrev:
5 timmars jobb med allt kringjobb inkluderat för 8590kr efter ROT-avdrag!!!
Horribelt säger jag. Tycker helt klart att de vilseledde dig med hur mycket jobbet kunde dra iväg tidsmässigt. Jag hade inte betalat förrän de hade justerat ner priset med ett par tusen i varje fall. Det hade ändå fortfarande varit en väldigt bra förtjänst för dem. Det är inte relevant att ni var överrens om ett fastpris. En firma med kompetent folk ska ju ha koll på vad denna typ av jobb innebär. Och om det beroende på förutsättningarna kan skilja på några timmars jobb till en hel vecka ja då får man kanske börja med att kolla upp förutsättningarna.

Blir även lite förvånad över att nästan alla kommentarer här tycker att detta inte är nåt att orda om. Kan ju nästan tro att det bara är såna med egna hantverkarfirmor som kommenterat här.
Det här kan jag inte förstå alls. Ett fast pris är ett fast pris. TS skriver att han fick en liknande offert från en annan firma. Utan att se allt på plats är det omöjligt att säga något men som flera andra skriver i tråden så var detta troligen en ytterlighet. Den andra ytterligheten är att tidigare ägare har limmat fast keramiken med PL400 i en spånskiva som är täckt av svartlim och bär hela konstruktionen. Byggaren kan inte veta detta innan man börjar riva och vid fast pris måste man ta höjd för alla möjliga idiotgrejer.

Jag är verkligen inte den som försvarar hantverkares priser i första taget men i detta fall finns det i mitt tycke inget att diskutera. Det är bara att betala, ett avtal är ett avtal och ska hållas. TS har nu lärt sig att undersöka saker och ting bättre.

Välkommen till forumet förresten!
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Jag har en god vän som är plattsättare. Egenföretagare. Han berättade nyligen att det händer lite då och då att de justerar ner fastpris då det visat sig vara mycket mindre jobb än de trott. De lägger såklart på lite för risken de tar, men visar det sig vara stor skillnad mellan deras uppskattning och faktiskt utfall så drar de av så att det blir någorlunda rimligt i förhållande till nedlagd tid.

Man kan ju såklart argumentera för att man inte skulle betala mer ifall det dragit ut på tiden, vilket många påpekat, men så som de flesta hantverkare tar i när de beräknar fastpris så har de så stor marginal för risker att de i princip aldrig gör förlust på ett jobb oavsett vad som händer.

Jag jobbar i IT-branschen, och vi jobbar också ofta med fastprisprojekt, fast vi gör ett estimat och lägger sedan på kanske 20-30%, inte flera hundra. De gånger tidramen håller gör vi en god förtjänst, de gånger den spricker kanske vi t.o.m. går med förlust, men på det stora hela blir det en vinst för oss att jobba mot fast pris. Just för att vi tar betalt för risken. Men i byggbranschen verkar man göra så att man tar till så stor marginal att man i princip aldrig KAN gå back på ett enda jobb, och det är inte riktigt ärligt tycker jag för då tar man ju ingen risk alls. I värsta fall blir det ett jobb med normal förtjänst, i bästa fall blir det en nästan overklig marginal. Givetvis kan det finnas projekt som ändå drar iväg ännu mer, men det måste tillhöra ovanligheterna om den som uppskattar arbetet är någorlunda kompetent.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Tycker att det nya fenomenet att sätta upp 3 gå nger mer tid än vad som går åt är något helt annat än den mer traditionella överskattningen på kanske 20%. Värst är nog badrumsrenoveringar där det är tydligt att man kör flera jobb samtidigt, men tar fulltid hos alla. Hur skall man som lekman veta om en tidsåtgång i en offert är rimlig? Tar badrummet 60, 150 eller 400 timmar att få klart? En yrkesman vet däremot rätt exakt hur lång tid det brukar ta. Varför kan han inte bara ange den siffran, plus lite säkerhetsmarginal på 15-20%? Uppdagas något som påverkar byggtiden dramatiskt har jag svårt att tro att man inte kan komma överens ändå då ju förutsättningarna ändrats. Trist att betala någon för heltidsjobb när han inte varit på jobbet 2 dagar i sträck.
 
fast det här är juh ofta problemet med vissa kunder, att om hantverkaren gör det för fort vid fast pris så gnälls det. (att det sen kunde tagit 2 dagar tänks det inte på).
Hade det sen tagit två dagar med löpande pris, ja då hade det med varit fel osv osv.

Handtverkaren upplyste om att det kunde ta allt från ett par timmar, till ngn dag. Ser inte problemet här. Som firma måste man gardera sig mot precis all jävulskap man kan komma på.
Fast pris är alltid extremt mycket dyrare av just den anledningen.
Visst är det tråkigt när man ser ett jobb bli klart på bara ngn timme, när man betalat 6-7 gånger mer än man behövt.

Sist när jag rev ner kakel i ett badrum så satt både kakel och klinker så in i h.....e. Man fick bara bort flisor av plattorna och all fix satt kvar. Det var bara att bita ihop och bila,bila,bila och sen slipa bort fixet. Det tog 3 dagar. Dammar så in i h...e så man måste ha grovsug osv inkopplat. sånt kostar såklart pengar.

Sen i ett badrum innan det var det bara att sätta en kofot bakom första bästa platta och dra till, så rasade nästan allt kakel ner från väggen då det inte hade fastnat tillräckligt mycket mellan fix och befintlig vägg. Tog 3 timmar.

Så det är verkligen ett lotteri, för man vet inte hur det sitter. Då ska man ge firman i uppdrag först att göra ngra stickprov mot betalning, och sen be dem beräkna offerten utifrån det.

Det fasta priset du fick var faktiskt ganska bra. Så utifrån det så fick du ett bra förslag.
Sen är det såklart retligt att se när jobbet blir klart på ett naffs.
Jag brukar nästan alltid rekomendera kunder att ta löpande jobb då det till 90% av gångerna blir det billigate alternativet i längden.

/mvh snickare.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Det kan inte vara så att att vi hantverkare bara ska tjäna vår timpenning jämt och endast för de exakta minuterna vi är hos kunden. Det håller inte i längden... speciellt inte med anställda!
Vi måste få göra lite vinst också, det måste alla företag, annars finns det ingen vits med att hålla på och driva företag.

TS fick välja, löpande eller fast pris, och valde fast pris... Då vet han ju vad det kostar, precis som ett bundet bolån eller elpris. Är väl inte mycket att snacka om?!
Med löpande räkning hade det säkert tillkommit resor, sophantering etc.
 
  • Gilla
RoBo och 4 till
  • Laddar…
Jag tvivlar skarpt på att arbetet egentligen tog 2x2,5 timmar. Dels var det hembesök innan, sen var det restid och reseersättning, verktyg, samt tid att slänga allt material.
Inklusive en liten säkerhetsmarginal från företaget, så är vi nog uppe i runt 2x6 timmar. Vilket allt som oftast innebär 2x8 timmar, då det är högst osäkert om det finns fler mindre projekt den dagen.
Summa summarum, 16 timmars arbete. Några mils resesättning. Någon tusenlapp extra i verktyg och material...
Sannolikt är inte priset så fel.
 
  • Gilla
RoBo och 3 till
  • Laddar…
Extremt mycket dyrare med fast pris som någon skrev. Vi fixade ett mindre duschrum, enligt offerten ”beräknas omfatta 30 arbetsdagar”, fattade det som att det skulle vara klart inom 1 mån. Man var på plats 9 dagar, de flesta dagarna bara halva dagen. 1 dag samt 1 förmiddag var det 2 som jobbade, i övrigt 1 gubbe. Tiden vi fick betala var 30*8 timmar, plus 37,5 timmar extra arbete som klämdes in på de 9 dagarna. Ger 277,5 timmar, nästan 7 veckors heltidsarbete. Försökte hävda det orimliga i att ta betalt för över 30 timmars arbete per dygn, fruktlöst. Det skrämmande var att vi tog in 4 offerter, priset var i samma härad på alla. Tricket att ta in flera offerter fungerar inte. Föreslår man löpande räkning är svaret ”vi jobbar inte så”. Hur skall man få ett jobb gjort utan att känna sig blåst efteråt?
 
L ljo002 skrev:
Extremt mycket dyrare med fast pris som någon skrev. Vi fixade ett mindre duschrum, enligt offerten ”beräknas omfatta 30 arbetsdagar”, fattade det som att det skulle vara klart inom 1 mån. Man var på plats 9 dagar, de flesta dagarna bara halva dagen. 1 dag samt 1 förmiddag var det 2 som jobbade, i övrigt 1 gubbe. Tiden vi fick betala var 30*8 timmar, plus 37,5 timmar extra arbete som klämdes in på de 9 dagarna. Ger 277,5 timmar, nästan 7 veckors heltidsarbete. Försökte hävda det orimliga i att ta betalt för över 30 timmars arbete per dygn, fruktlöst. Det skrämmande var att vi tog in 4 offerter, priset var i samma härad på alla. Tricket att ta in flera offerter fungerar inte. Föreslår man löpande räkning är svaret ”vi jobbar inte så”. Hur skall man få ett jobb gjort utan att känna sig blåst efteråt?
Svaret på den frågan är 1: Gör det själv. 2: Acceptera att det är dyrt att anlita duktiga snickare.
F ö så fungerar inte ditt "trick" eftersom du troligen fått ett ganska marknadsmässigt pris redan från början.
Testa att ta in några offerter till för att få en ännu bättre bild av prisläget om du känner dig blåst.
 
Varför kan inte den duktiga snickaren ta ett lite högre timpris, men redovisa en verklighetsförankrad tidsåtgång? Problemet med de marknadsmässiga priserna är ju att de inte går att motivera om man bryter ned siffrorna och ställer dem mot vad som faktiskt gått åt och hur mycket tid jobbet tagit. Är det inget konstigt alls att ta betalt för 277,5 timmar när man varit på plats max 70 timmar?
 
L ljo002 skrev:
Varför kan inte den duktiga snickaren ta ett lite högre timpris, men redovisa en verklighetsförankrad tidsåtgång?
Skulle nog påstå att de aldra flesta seriösa firmor som värnar om sitt namn och rykte, inte fular med timmar.
Tex så får vi skit utav bara helvete om vi skulle sitta10 min längre på en rast. Och får en rejäl uppläxning om vad det skulle kosta kunden "om alla" skulle sitta 10 min extra.
Ibland är jobbet extremt slitande och ibland behöver man vila men man biter ihop och håller tiden. Dels för kunden, dels för att firman ska få så mycket debiterbara timmar som möjligt.

Jag vet att det finns firmor som fular sig med firmor, förjävligt att det existerar. Men för egen del
är det helt otänkbart, samt även helt oacceptabelt att göra så.
Har själv fått skäll av chefen en gång när jag kom 0715 ut till kund när vi har som kutym att alltid vara hos kunde 0700 oavsett om det behövs handlas innan. Att jag stog på brädgården 0630 sket han fullständigt i. Är det 0700 som är sagt, så är det det som gäller.
Jag vet fler firmor som har precis likadant.

Men som sagt, nu gällde du tråden fast pris kontra löpande, och är det fast pris ja då blir det per automatik extremt mycket högre av en ren självklarhet.
 
  • Gilla
Freddy_kruger
  • Laddar…
L ljo002 skrev:
Varför kan inte den duktiga snickaren ta ett lite högre timpris, men redovisa en verklighetsförankrad tidsåtgång? Problemet med de marknadsmässiga priserna är ju att de inte går att motivera om man bryter ned siffrorna och ställer dem mot vad som faktiskt gått åt och hur mycket tid jobbet tagit. Är det inget konstigt alls att ta betalt för 277,5 timmar när man varit på plats max 70 timmar?
Men här måste vi skilja på fastprisuppdrag och löpande räkning.

Gäller det löpande räkning så redovisar alla hantverkare som är någorlunda seriösa faktisk tidsåtgång. Att på en tidssedel skriva upp timmar som man överhuvudtaget inte varit på uppdraget är bedrägeri, urkundsförfalskning och säkert några åtalspunkter mer än så. Det är inget som seriösa människor sysslar med oavsett om man är hantverkare eller arbetar med något annat. Sedan ligger kvalitetsskillnaden mellar någorlunda seriösa och seriösa i vad som utförs när man är på plats.

Men när det gäller fastpris, som, den här tråden handlar om. Så tror jag att det handlar om i huvudsak två faktorer. Det måste till marginaler för det orörutsedda, eller iallafall för det som kan förutses vara en risk.

Och gäller det korta arbeten, som troligen bara skall ta en eller 3 - 4 timmar, så blir kostnaden väldigt hög för hantverkaren. Det blir med stor sannolikhet dödtid som inte kan faktureras. Om du planerar att jobbet tar max 8h, och så går det på två timmar, så är det stor sannolikhet att det ändå inte finns något planerat arbete att utföra under resten av dagen. Han kan ju inte säga till nästa kund som skall vänta på honom. att han kanske kommer vid lunch imorgon, eller i övermorgon, annars ialla fall i dagen efter...

Så blir ingen hantverkare populär. Utan nästa kund får veta att det blir i övermorgon, och om hantverkaren sedan oväntat blir fördröjd på föregående uppdrag, så vet han troligen det relativt snabbt och kan förbereda nästa kund på att det blir en försening iallafall en halv dag innan, vilket kan vara illa nog.

Sedan är det skillnad på branscher där alla uppdrag är korta, ex. vitvarureparationer, där planerar man ex. en timme per kund, tar det längre tid, så återkommer reparatören en annan dag. Jag arbetade själv extra med TV reparationer på 70- talet, då tog vi med oss apparaten till verkstaden om den inte kunde repareras på typ 15 minuter. En extremdag kunde vi fixa över 100 reparationer på en dag (5 anställda). Då tog 90% av reparationerna under 10 minuter på plats, kända standardfel. Men så kom den där udda, med samma symptom, men där felsökningen kunde gå upp till bortåt 40h, dock fast pris på reparationen.
 
  • Gilla
Freddy_kruger
  • Laddar…
När det gäller små jobb så blir det dyrare, varesig det är löpande eller fastpris...

Jag ska måla ett nygipsat badrumstak på 4kvm, jag måste dit 5 gånger, mellan varje moment är det torktid. Arbetet på plats kanske handlar om 5-15min/gång, men jag debbiterar ändå 1 timme/gång. I princip från att jag lägger ner verktygen påföregående jobb tills att jag är tillbaka och jobbar igen. Annars är det omöjligt att ta så små uppdrag...
 
Det här är hela grejjen med fast pris.

Hantverkaren tar höjd för "värsta tänkbara scenario", dvs att plattorna sitter stenhårt, under finns stenhård betong, och kanske räknade med 2 dagars jobb.

Men nu hade den tur, och det var lättjobbat.

Hade du gått med på att betala extra om hantverkaren lämnat pris på 8000 och sen hållit på i säg, 5 dagar och ville ha 14 000 för jobbet?

Min gissning är då att du sagt "nej, vi kom överens om 8000 som fast pris, 8000 är det jag tänker betala"
 
Fast det där är ju snedtänk. Om det är t.ex 20% risk (uppskattningsvis) att det är "värsta tänkbara scenario" som tar 15 timmar extra, då lägger man inte på 15 timmars kostnad på fastpriset, som om det vore 100% risk att det är värsta tänkbara scenario. Man lägger på 20% av den kostnaden, och så kanske 10-20% till för att man tar risken. Alltså kanske 5 timmars påslag, inte 15. Annars är det ju näst intill lurendrejeri.
 
  • Gilla
Micc och 1 till
  • Laddar…
tommib
M MartinP666 skrev:
Fast det där är ju snedtänk. Om det är t.ex 20% risk (uppskattningsvis) att det är "värsta tänkbara scenario" som tar 15 timmar extra, då lägger man inte på 15 timmars kostnad på fastpriset, som om det vore 100% risk att det är värsta tänkbara scenario. Man lägger på 20% av den kostnaden, och så kanske 10-20% till för att man tar risken. Alltså kanske 5 timmars påslag, inte 15. Annars är det ju näst intill lurendrejeri.
Nja. Så länge hantverkaren är ärlig med varför det fasta priser är som det är ser jag inga problem med ett sådant påslag. Risker kan vara väldigt svåra för att inte säga omöjliga att bedöma innan man påbörjar arbetet. Kunden får också veta priset i förväg och kan välja bort den hantverkaren.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.