Hej!

Vi vill sätta upp en klädstång i vår nyrenoverade klädkammare. Vi tänkte sätta upp en klädstång av kopparrör och funderar nu på bästa sättet att sätta upp den. Vi lät just hantverkare sänka taket för att kunna sätta spottar men dumma som vi var tänkte vi inte på att be dem sätta en regel precis ovan där klädstången ska sitta.

Funderar på om man kan använda långa skruvar som man låter gå igenom gipsskivan, luftspalten och sen upp genom det solida trätaket (som är ca 3 cm). Borde det funka eller ska vi satsa på att fästa i väggen istället? Klädstången kommer vara ca 2 m.
 
Varför hänga klädstången i taket?
Och varför kopparrör? Koppar är ju en av våra mjukare metaller, som inte kan ta upp så stora laster (tyngder).

Får jag rekommendera en annan metodik, som vi använt i vår tvättstuga för att hänga tvätt på?
Vit klädstång med måttmarkeringar, angett som 25mm i diameter och längd A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.beijerbygg.se/store/pri...ångsbeslag/stenylrör-1600--vit?artikel=426506

Köp en stång som är lite längre än rummet/kammaren.
Borra hål med 25mm hålsåg i väggarna där stången skall sitta, och lirka in stången.
Inga hållare, ingen upphängning, färdigt :)
Mina stänger är väl ca 210 cm, det är 205 cm mellan upphängningarna, en gipsvägg och ett linneskåp:
Vita klädstänger monterade i taket med en hängande tröja, intill verktyg och en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit klädstång monterad mellan två väggar med klädhängare och en hängande del av tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här finns också mycket annat:
https://www.beijerbygg.se/store/SearchDisplay?storeId=10201&catalogId=10551&langId=46&pageSize=50&beginIndex=0&searchSource=Q&sType=SimpleSearch&resultCatEntryType=1&showResultsPage=true&pageView=image&coSearchSkuEnabled=true&searchType=1002&content=false&categorySearch=false&orderBy=0&searchTerm=klädstång
 
Tack för tipset! Vi har funderat på att sätta fast i ändarna men då i fästen och inte "bara" i borrade hål. Antar att dina hål är lite djupare än vad röret går in (för att kunna få dit överhuvudtaget). Finns det inte risk att röret trillar ur?

Vi vill dock köra med kopparrör för att vi tycker det är snyggt. För att göra det mer stabilt tänkte stoppa en rundstav inuti. Frågan är dock om röret klarar ett avstånd på två meter utan att böjas.
 
Kopparrör för att det är snyggt!

Ursäkta ett otrevligt svar, men det var nog det dummaste argument jag hört om inredningen i en klädkammare :p

Betr. rörlängd mm: är det ett vanligt trähus, så är väggarna mer eller mindre "ihåliga".
Så man kan borra hål i väggskivan, köra in röret, och sedan dra till baka det i väggen på motsatt sida.
Tycker man att det sitter lite löst så sätter man dit en dutt med sättlim PL400.
 
Du är ursäktad! Men du föredrar att saker inte är snygga alltså? Klädkammaren är öppen och det första jag ser när jag vaknar, därför vill jag att det ska se bra ut – inget konstigt med det ;)

Mm, sättlim kanske kan vara en bra idé.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Nej, jag förstår inte hur koppar kan vara så mycket snyggare än krom eller vitt,
att man väljer det för bärande element i en garderob/klädkammare.

Kanske du skulle fundera på dörrar till klädkammaren.
Det har jag på gång (fast jag har förkromade klädstänger) :)
 
ullberg
Det är verkligen beklämmande att det i tråd efter annan kommer inlägg från dig KoW där det bara är ditt sätt som är det rätta. Jag förstår @bjornlof till 100% och hoppas du inte blir avskräckt av denna gamla forumräv!
 
  • Gilla
Sinologen och 4 till
  • Laddar…
Blir det för ostadigt att bara sätta i ändarna får du väl komplettera med några kedjor el dyl och sen upp i taket.

Angående ändmontering så funkar säkert kows metod, vad det gäller resten av hans inlägg så blir jag bara irriterad då jag läser hans inlägg.
 
Lyssna inte på KoW. Det finns andra aspekter på saker o ting än hur praktiskt det är, men det verkar han ha väldigt svårt att förstå!

Angående röret. Lastar du på rejält med kläder så kommer det svacka ordentligt på mitten. En infästningspunkt på mitten också! Jag är inte superförtjust över lösningen att borra hål i gipset, känns lite B även om det troligen fungerar. Ett annat sätt är att ta en platta i lite tjockare plywood och borra hål i den och sen skruvar du upp den på väggen. Går ju måla i lämplig kulör först.

Så kallade rörsvep finns i koppar. Kanske kan de användas för mittinfästningen!
Kopparfärgad rörsvep för mittinfästning av rör på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bjornlof
  • Laddar…
Kopparrör kommer säkert att hålla!

Många klädbutiker har ställningar eller klädstänger i kopparrör.
Du får givetvis gå upp i dim om du ska ha mer last. Sedan är det viktigt att välja "hårda" kopparrör. Det finns varmglödgade rör som är lättare att bocka, dessa ska du inte använda.
Sedan är frågan vad du ska använda för kopplingar, presskopplingar är snyggast och klarar lasten bäst, klämkopplingar kan också fungera. Problemet med presskopplingar är att du måste ha ett pressverktyg för montaget.

Lycka till :)
 
  • Gilla
bjornlof
  • Laddar…
Självklart kan du använda långa skruvar bara du vet hur långt du har till något som fäster. Om det gamla trätaket verkligen är 30mm tjockt så kommer det att hålla hur bra som helst.
 
  • Gilla
bjornlof
  • Laddar…
OM du så vill köra på koppar linjen för att det ska va snyggt, vilket en som jag inrednings räv gillar, varför inte gå en extra mil... kapa rör till den längd ni vill få i distans från taket.. skruva fast med en genomgående skruv i taket och fäst klädstången med vanlig vinkel koppling för koppar rör...

Behövs det stöd på mitten använd en T koppling.
Är det 20 rör ni tänkt använda?

Skiss av en installation av kopparstång som klädstång, med vinkelkoppling och stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bjornlof och 1 till
  • Laddar…
K
Vaför inte måla järnrören med kopparfärg? Trist med nedböjningen när man lagt ner tid och pengar på en snygg lösning
 
K Kallebo skrev:
Vaför inte måla järnrören med kopparfärg? Trist med nedböjningen när man lagt ner tid och pengar på en snygg lösning
Jag tror inte du har förstått :)
Kopparrör är trendiga.
Att kladda med färg blir inte bra.

Ett alternativ kan vara att fästa wire från taket för att få en "svävande" konstruktion av kopparrören.
 
Om nu TS vill ha kopparrör så skall vi väl inte föreslå en massa andra alternativ?
Kopparrör böjer sig inte om det är lite grövre och hårda.
Mazen föreslog att TS använder vinkelkopplingar och det underlättar och gör det mer enhetligt.
Så det är bara för TS att köra sin idé att kunna vakna på morgonen och beundra klädstången...
 
  • Gilla
bjornlof och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.