Funderar på att bygga en liknande mur.
Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ca 1,3 m hög och 16 m långt. Funderar på att bygga den med tryckt ntr a virke. Vad tror ni om det? Vilka dimensioner hade ni använt? Eller hur hade ni byggt den?

Som det ser ut nu. Stenmuren som är där är ca 40 cm hög.
Skärmklipp1.PNG
 
Är det inte enklare att stapla mursten (typ benders megawall project) och sedan bygga lite trä utanpå detta?
 
MathiasS skrev:
Är det inte enklare att stapla mursten (typ benders megawall project) och sedan bygga lite trä utanpå detta?
Kan mycket väl vara så.
Vill bygga det så bra, men som billigt som möjligt och därför önskar jag tips på hur andra hade gjort.
 
Jag hade valt mursten. Jag tycker att det är finare, stödjer bättre och håller längre och är fräch längre.

Jag bygger en stödmur med liknande dimensioner, mycket roligare att jobba med än trä, och så dyrt är det inte, räknar med ca 20k med stenar till mur, trapp, dränering, makadam, jord.
 
thomaspnilsson skrev:
Kan mycket väl vara så.
Vill bygga det så bra, men som billigt som möjligt och därför önskar jag tips på hur andra hade gjort.
Jag hade gjort muren med Webers Leca block 198x200x498

16 meter lång = 32 längs-skift lång mur. (2 skift hörnblock 30 skift vanlig)
1,3 meter hög = 6 skift full sten 1 skift passblock 98x200x498. Passblocket förslagsvis som sista skift.
Första och sista skift skulle jag köra med hörnblock.
Dubbla förzinkat bistål 4 skift i liggfogen. Alltid första och sista skift.
Markförankring var 3:e meter. Dvs vart 6:e längsskift. Med Lecablock samt bistål.

Slammad och putsad, alla sidor. Sen skulle jag fundera ifall dränering/platon eller liknade behövs.

Elen för belysningen dras i liggfogen samt i vertical hålen i blocken.
Reglarna skulle jag dra med självborrande Essve betong/leca skruv med Corrseal. Dimension beroende på vilken dimension på reglar.

Skulle mura med Weber Flexoheft. Med murarlåda. Stötfogsfri murning.
 
Tycker det ser ut som träribborna på bilden är skruvade i någon slags betongelement, gjutning/murning e.dyl.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Funkar med timmer eller sten. Däremot så måste grunden och dräneringen göras ordentligt. Slarvar man med det blir trycket mot muren jättestort då det är blött i marken och den buktar eller kalvar. Så gräv ur, gör en ordentlig bädd att bygga muren på, och fyll med dränerande material närmast muren.
 
Blir 45x170 för klent om man fäst dem i 95x95 stolpar och använder geonät och förankrar det in under jorden
 
T thomaspnilsson skrev:
Blir 45x170 för klent om man fäst dem i 95x95 stolpar och använder geonät och förankrar det in under jorden
Går själv i tankar på att bygga en ca 50cm hög stödmur vid tomtgränsen mot grannen då den gamla av slipers har ruttnat.
Har tänkt tryckimpregnerat virke men funderar på hur man ska förankra den på bästa sätt. Geonät eller gjuta betongklumpar med järn förankrat i virket?
 
L
Om du kommer till skott med tryckt virka , sätt en platonmatta bakom så håller den i 50 år , inget vattendränkt jord mot virket
 
L Liteavvarje skrev:
Om du kommer till skott med tryckt virka , sätt en platonmatta bakom så håller den i 50 år , inget vattendränkt jord mot virket
Jag tänkte lägga makadam bakom virket och sen markduk mellan makadamen och jorden. Det bör räcka med NTR A virke, funkar ju bra på pooler iallafall.

Det stora problemet är att få till en stabil infästning.

Lutar nog åt att gjuta fundament och sätta ner stående stolpar var 1,2m, sen även snett bakåt in i jordmassan. Då borde det inte röra sig. Vet inte hur mycket tjälen kommer påverka?
 
L
Markduk och makadam i all ära , lägg en platon närmast virket , sedan kan du ha makadam och markduk för dränering bakom , för att förhindra tjälen att knuffa omkull den , om du har möjlighet till att ankra något järn snett bakom i en betongklump , stor sten , berg eller liknande
så står den kvar , ( finns betongplattor , likadana som el-verken har vid stagning av stolpar , sitter som berg , köpeställe El-grossist eller el-firma )
 
Hur gick det? funderar också på stödmur i tryckt virke.
 
Behövs det dränering om marken lutar och om man låter vattnet rinna under stödmuren via en markduk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.