Tack! Det blev invigning på midsommarafton i perfekt vädder!
 
Riktigt snyggt!
Hur pass noga var du med hur jämnt plattorna låg? Eller styrde du det med stump-"stolparna"?
Funderar på att göra ett däck på ca 65 m2 nästa år och orkar inte gräva en massa plinta...
 
  • Gilla
Tegell
  • Laddar…
TorOdd skrev:
[bild]
Blir något sånt här, inte riktigt färdigtänkt än (efter alla dessa år!)
I vilket program är ritningen gjord?

Bra jobbat! Det blev ju riktigt stilrent med en liten gerning som bryter av lite i mitten!
 
  • Gilla
TorOdd
  • Laddar…
Andreas.zeelo skrev:
I vilket program är ritningen gjord?

Bra jobbat! Det blev ju riktigt stilrent med en liten gerning som bryter av lite i mitten!
Känner du inte igen sketchup-gubben ;-)
 
  • Gilla
TorOdd
  • Laddar…
Vi vägde av med "benen" blev för
Mycket jobb annars då vi fick för grovt grus.
 
Sketch up, helt suveränt 😊
 
Nya tag, stolpar till "pergolatak" på plats. Vid stolpen närmast i bild ska det bli tre snedsträvor på var sida för att skapa ett hörn och lite mer rumskänsla. Och så ville dottern ha en flagga att hissa :)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt!

Vad är det för stolpar du använder och hur satte du dem fast?
 
Dubbla 95x45 som skruvats i bjälklaget. Tror det ska hålla då det inte blir någon belastning direkt ... :-/
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Känner mig nöjd :)
Det ska till någon form av trappsteg och ev de tidigare nämnda sneda reglarna vid den ensamma stolpen.
Och det vore trevligt med nya utemöbler...
Men nu är det färdigskruvat för ett tag framöver, för denna gången.
 
  • Gilla
murak och 10 till
  • Laddar…
Två år senare. Uppdaterar med ett par bilder då tråden uppmärksammades i en artikel. Kul Trädäck med möbler och solsegel vid ett brunt hus med svensk flagga, omgivet av grönt gräs och växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En trätrall vid ett hus med pergola, solskydd, trädgårdsland och en svensk flagga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Detta är mycket likt den lösning jag funderar för till vår altan. Vi har inget alls ovanför trallnivå idag och upplever ganska mycket vinddrag runt knuten där vi har utemöblerna. Dessutom har insynen från grannen ökat rejält sen vi tog ned en stor gran samt ett gäng självsådda aspar i tomtgränsen.

Du har inte funderat på att dubbla de horisontella delarna på insidan av räcket för att bryta vinden mer?

Min tanke är sedan att kunna hänga upp typ markisväv mellan räcket och överliggaren för att skärma av insynen från grannen vars tomt/hus ligger lite högre, så de inte ser rakt ned på vår altan.
 
Vad fint det blev!
Hur är det med ryggen?
 
P Paxman skrev:
Detta är mycket likt den lösning jag funderar för till vår altan. Vi har inget alls ovanför trallnivå idag och upplever ganska mycket vinddrag runt knuten där vi har utemöblerna. Dessutom har insynen från grannen ökat rejält sen vi tog ned en stor gran samt ett gäng självsådda aspar i tomtgränsen.

Du har inte funderat på att dubbla de horisontella delarna på insidan av räcket för att bryta vinden mer?

Min tanke är sedan att kunna hänga upp typ markisväv mellan räcket och överliggaren för att skärma av insynen från grannen vars tomt/hus ligger lite högre, så de inte ser rakt ned på vår altan.
Förlåt sent svar. Räcker är tänkt och funkar som insynsskydd till grannen vars hus ligger lite lägre. Vi har ofta lä i denna hörnan och nu har det växt upp höga växter så jag känner inget behov av att dubbla räcket. Men det är ju en bra idé om behovet finns
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Vad fint det blev!
Hur är det med ryggen?
Tack! Och ryggen mår bra, peppar, peppar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.