Hej!

Har snedtak och ska bygga en innervägg ut från snedtaket. Har letat upp hur gipsplattorna i snedtaket är skruvat (tack för tipset att leta med en stark magnet) och sett att reglarna går horisontellt. Novis som jag är hade jag förväntat med reglar som gick vertikalt endast. Det jag undrar är vad man brukar använda för storlek på reglar horisontellt. Jag skulle gärna vilja spänna innerväggen mellan snedtak och golv för att slippa skruva i parkettgolvet och vill därför veta om de horisontella reglarna håller för detta. Huset är relativt nytt, 15 år gammalt.

Tack på förhand!
 
L
Då vill du inte skruva i taket heller , eller är råsponten på tvären mot blivande vägg och du vill skruva i dom , då får du spänna mellan golv och tak med en filtduk mot parketten som mellanlägg , lite svårt då trä ger sig , så väggen kan bli lös efter ett tag , blir lte special med att spänna stående reglarna men går , då måste det finnas möjlighet till att efterjustera
 
Inga problem med att skruva i snedtaket då det är gips och kan lätt spacklas över om jag ska flytta väggen. Och ja, väggen kommer gå på tvären ut från snedtaket. Så jag borde ha flera horisontella reglar att fästa väggen i. Min fråga är vad ni tror det kan vara för reglar och om det räcker.
 
L
Råspont är 28X70 sitter med 300 C/C under gipsen i taket , inga problem att fästa i dom , blir helstarkt :) hur tjock ska du göra väggen samt viken styrka vill du ha , snikväggar är med reglar 45X45 och en skiva gips på vardera sida totalt 71 mm tjock
 
Jag tänkte 70 reglar med osb och gips.
Ena sidan av väggen ska vara insida av skjutdörrsgarferob och vill kunna sätta krokar utan att tänka så mycket på vikt.

Jag tänkte även sätta gummilister typ fönsterlister under väggens syll istället för filt. Känns som det kommer ha bättre friktion mot golvet.
 
Redigerat:
L
Ska du ha den som vägg för att hänga på , vill det till att den står kvar och inte svänger bakåt nertill , det med gummi torkar och kommer att avsätta sig på golvet , tror inte du kan få bort det sedan ,med mindre än att slipa om , i fönsterkarmar så pressas inte listen tvärtätt utan det är ett litet mellanrum där , du måste även se till att det går att spänna väggen uppåt
samt kunna efterspänna , eller få till stående reglar precis så dom spänner bra , trä är levande materiel
 
Ja, jag tänkte ha regel både uppe och nere såklart och spänna däremellan. Får göra de lodräta reglerna lite för långa och spänna på plats.

Och blir det för känsligt för att hänga något så får jag helt enkelt strunta i det.
 
L
Ni skulle ha en spegelvägg skrev du , ska det vara en gavel på den , gör den i lite tyngre konstruktion så håller den igen , den andra sidan sitter i väggen
 
Vad menar du med spegelvägg?
 
L
P polarsson skrev:
Vad menar du med spegelvägg?
Fick för mig det , kanske inte sant , då tar jag tillbaka allt i sista inlägget , ibland är det hjärnstopp , och kan blanda saker och ting
 
Nej, En spegelvägg ska det inte bli. Jag ska dela av en bit av vardagsrummet på ovanvåningen för att göra en garderob med skjutdörrar. Den nya väggen ska gå vinkelrät ut från snedtaket men ska bara vara under snedtaket så garderoben kommer endast ha snedtak i sig.
 
L
Då är det inga stora utlägg från vägg , kommer nog att hålla bra , fick för mig att den skulle gå rätt långt
 
Väggen kommer att vara ca 2 m lång och gå från 80 cm till 230 cm i höjd.
 
L
Inga problem att få den att hålla , det som är för dig är att spänna den mellan golv och tak , så den blir lte stum längst ut på 2 metersnivån
 
L Liteavvarje skrev:
Råspont är 28X70 sitter med 300 C/C under gipsen i taket , inga problem att fästa i dom , blir helstarkt :) hur tjock ska du göra väggen samt viken styrka vill du ha , snikväggar är med reglar 45X45 och en skiva gips på vardera sida totalt 71 mm tjock
Det är väl ändå gles du tänker på? Inte råspont
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.