K
Har haft en spann med vita kulor i ett skjul sedan vi flyttade in. Har alltid tänkt att det måste vara gamla blåkorn-kulor som tappat sin färg av fukt och ålder. När jag idag tänkte slänga ut de på gräsmattan slog det mig att det kanskr var salt (vilket inte är lika bra för gräset).

Hur som helst smakade jag på en kula och visst smakade det lite åt salthållet.. men inte så angenämt som salt utan betydligt fränare.

Är det så blåkorn smakar? För visst är det lite åt salthållet i NPK?
 
F
Det låter ju fantastiskt "darwin award" att käka gödsel som tom bränner på händerna om man pyttsar ut den lätt fuktig utan handskar.

Vet inte hur skiten smakar och tänker inte ta reda på det men om du lätt blöter upp några korn så det blir en dryg matsked med gägga och lägger konscentrarat i en hög på ett ställe på gräsmattan så borde du vid solsken få brännmärke relativt kvickt om det är NPK.
 
K
Tack för hjälpen får väl göra ett sådant test.

Smakade förstås inte en hel matsked och använde handskar :)
 
Bra att du använde handskar så att du inte brände händerna när du stoppade gödslet i munnen (y)
 
  • Gilla
fsn och 3 till
  • Laddar…
Släng det! Inte värt att hålla på att testa för en hink med något man inte vet vad det är.
 
Tänk om det är råttgift.... Skulle aldrig smaka på något utan att veta vad det är...
 
F
A AndersS skrev:
Släng det! Inte värt att hålla på att testa för en hink med något man inte vet vad det är.
Slänga det, är du galen? En hink med potentiellt NPK gödsel för kanske 150 spänn. Det är man väl beredd att ta lite invärtes skador för.... eller?
 
  • Gilla
Grillo
  • Laddar…
K
Tror inte att jag hade dött av lite råttgift :)

Kan inte tänka mig att det skulle stå en vit omärkt spann med potentiellt farligt innehåll i ett förråd... då skulle det väl vara uppmärkt? Å andra sidan var det ju ett dödsbo... hmm?
 
Råttgift =waran :)
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Provgödsla i ett hörn annars?
 
K Kallebo skrev:
Tror inte att jag hade dött av lite råttgift :)

Kan inte tänka mig att det skulle stå en vit omärkt spann med potentiellt farligt innehåll i ett förråd... då skulle det väl vara uppmärkt? Å andra sidan var det ju ett dödsbo... hmm?
Har för mig att jag läst att råttgift färgar dig runt munnen
 
K
S Shiraz skrev:
Har för mig att jag läst att råttgift färgar dig runt munnen
Slipper man det med waran?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.