Hej forumet!
Jag skulle behöva hjälp med lite detektivarbete:
Finns det kylfrysar med mer än 2,5 hyllor/lådor?
Dessutom ska den vara tyst och 60 cm bred (ev 65cm).

En annan fråga är hur jag lyckas ta reda på volym på mitt nuvarande skåp (Indesit CA 138 från 2004) så jag har nåt att jämföra med?

Jag har letat på prisjakt och pricerunner men det var svårt att hitta svar på ovanstående så jag tar gärna emot tips och idéer! :)
 
De flesta skåp är 60 breda, det är dock höjden som är kritisk. Så hur högt får det vara?
 
2 meterskåp finns med 50/50 fördelning mao 3 1/2 låda i frys. Miele (om den inte utgått) och liebherr.
 
Kollar Miele och Liebherr!
Tar gärna emot förslag på andra skåp med 50/50 :) om det finns?

I nuläget är faktiskt bara begränsningarna ovan, dvs frysvolym, ljud och bredd som spelar roll. Senare när jag har överblick tillkommer plånboksfrågan...
 
Det här var svårare än vad jag hade väntat mig...

Har hittat en Cylinda med fyra lådor i frysdelen och volym på 124l. Men den ligger på 40 dB (iaf vad tillverkaren anger...)

Hittade en kylfrys på 32 dB med hyfsat ok storlek på frysen. Hurra! ...tills jag såg att den var 70 cm bred (ok, den FÅR plats, men jag kommer störa mig ordentligt på det).

Och sen hittade jag några Liebherr med frys på ca 100 l som var tystare. Men där var priset ungefär det dubbla mot min maxbudget.

Var och kollade på närmsta elektronikkedja och i jämförelse med det mesta dom hade inne är min nuvarande frysdel stor! Möjligtvis hade dom nån Electrolux som kan funka, men den låg också på 40 dB.

Jag tror faktiskt inte jag har sett en enda 2m-skåp med 50/50 fördelning... Nån som har? Andra idéer? Funderar nästan på att vänta och se om det ser bättre ut nästa år? (och hålla tummarna för att mitt nuvarande håller så länge...)
 
Det blev Cylindan, Mieles var nästan dubbelt så dyr utan att vara nämnvärt tystare.
En liten recension så här efter 10 dagar: Härligt med utrymme och översikt i frysen! Även om det nästan är fullt igen. Den låter mer än jag hade hoppats men nog inte värre än den gamla, mest annorlunda. Upptäckte att det var praktiskt med genomskinliga lådor/dörrhyllor så att det går att se vad som finns i. Lampan i kylen är idiotiskt placerad och bländar (går dock att stänga av). Rekommenderade inställningar gav alldeles för kallt i både frys och kyl. Grönsakerna verkar hittills trivas lite bättre än i det gamla?
 
Och 3,5 år senare ser det ut som om jag letar igen... även om jag fortfarande hoppas att felet ska gå att laga (kompressorn till kylen går hela tiden). Lika hopplöst denna gången att hitta nåt vettigt, eller har nån sett en kylfrys med 50/50-fördelning på sistone?
 
Det är liebherr/ miele som du ska välja. Dom kostar dubbelt så mycket för att dom är byggda för att hålla i mer än 3,5 år. (Miele testas för att hålla I minst 20år)
Det finns billigare skåp som håller mycket högre kvalitet än Cylinda, men då med standardstorlek på frysen.
 
A
H Hfhab skrev:
Det är liebherr/ miele som du ska välja. Dom kostar dubbelt så mycket för att dom är byggda för att hålla i mer än 3,5 år. (Miele testas för att hålla I minst 20år)
Det finns billigare skåp som håller mycket högre kvalitet än Cylinda, men då med standardstorlek på frysen.
det var mint 20 år sedan den beskrivningen stämde på miele
 
  • Gilla
Agneta Atterskog
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det var mint 20 år sedan den beskrivningen stämde på miele
Det är inte min erfarenhet som jobbar som i branschen. Vi har betydligt mer serviceärenden på t.ex. Electrolux.
 
H Hfhab skrev:
Det är inte min erfarenhet som jobbar som i branschen. Vi har betydligt mer serviceärenden på t.ex. Electrolux.
I relation till hur mycket som säljs? Härikring har Miele egna tekniker.
 
A
Okarlsson Okarlsson skrev:
I relation till hur mycket som säljs? Härikring har Miele egna tekniker.
det finns ju knappt några miele nu för tiden då folk har tröttnat på den dåliga kvaliteten och den höga reservdelskostnaden
 
  • Gilla
Agneta Atterskog
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
I relation till hur mycket som säljs? Härikring har Miele egna tekniker.
Ja, jag jobbar som säljare för vitvaror. Så jag ser hur mycket som säljs, men också lämnas in på service.
Visst att mieles produkter inte håller samma kvalitet som dom har gjort. Men det gäller för alla märken. Miele håller fortfarande en högre standard det mesta på marknaden.
 
H Hfhab skrev:
Ja, jag jobbar som säljare för vitvaror. Så jag ser hur mycket som säljs, men också lämnas in på service.
Visst att mieles produkter inte håller samma kvalitet som dom har gjort. Men det gäller för alla märken. Miele håller fortfarande en högre standard det mesta på marknaden.
Topp! Jag har bara Miele hemma och ännu är det som tvingat hit tekniker att jag själv hade sönder hällen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.