Om man idag har en boendekostnad på cirka 7 000 kr/månad inkl. drift, hur mycket finns det då utrymme att låna för, om man inte vill hamna på mer än den summan (gärna mindre).

Enligt uträkningarna på Länsförsäkringars hemsida (vår bank), skulle det röra sig om 1,6-1,7 miljoner, med enbart amortering på topplånet i 30 år. Kan det stämma? Jag kan inte så mycket om sånt här, ingen av oss har nånsin lånat förut.
 
Låter lite högt... om vi ska försöka räkna realistiskt vilket jag tycker att man ska. eftersom det är du som får slita häcken av dig för att klara lånet och inte banken :-/...

För att exemplifiera det hela så säg att du hittar ditt drömhus på en annons. Priset är 1 470 000kr. Du har tyvärr ingen kontantinsats så du vill låna hela beloppet.
Så utifrån att du köper ett hus för 1 470 000kr, behöver du låna ca 1 500 000 för att kunna betala det eftersom det tillkommer lite administrativa kostnader vid alla husköp.
Lagfarten är 1,5% (har jag för mig) av köpeskillingen alltså 0,015*1470 000=22 050.

Sen behöver du antagligen lite extra pantbrev eftersom förra ägarna antagligen inte har belånat kåken till sista kronan. Pantbrev kräver banken för att ha som säkerhet för ditt lån. Det kostar 2% av det belopp som det ställs ut på. Säg att kåken tidigare hade pantbrev på 1,1 miljoner som du kan använda så då behöver du pantbrev på 400 000kr till = 400 000*0,02=8000. Då har du alltså 30000 kr utöver köpeskillingen i kostnad sen kanske det tillkommer en besiktningsman och lite andra småsummor men dom kan vi bortse från. Så då är vi upp i varför du behöver låna 1,5 milj för det hus du köper för 1 470 000kr :(

85% blir amorteringsfritt bottenlån och 15% blir topplån och du räknar med en genomsnittlig ränta på 5%.

5% ränta i genomsnitt (ganska lågt räknat och du bör antagligen räkna med något högre ränta). Då blir kostnaden efter skatteavdrag 0,05*0,7skatteeffekt*1500000/12mån =4375kr/mån.

15% av detta är topplån (att topplånets ränta är lite högre än bottenlånet har jag vägt in i den genomsnittliga ränatn). Så måste du amortera av detta på tex 30 år. Det topplånet är på 0,15*1500000/30år/12mån=625kr/mån. Då är du uppe i 5000kr för ränta och amortering/mån dvs finansieringen av lånet=huset. Sen kanske du vill ha efterlevande försäkring=låneskydd och då kostar det lite till men vi hoppar över det just nu. (Och ja jag vet att amortering är en form av sparande men när det gäller topplån och amortering ska man i så fall se det som en form av "tvångssparande" eftersom man "måste" lägga ut den summan varje månad....)

Sen tillkommer alla driftskostnader med fastighetsskatt, el, försäkring, uppvärmning, sophämtning, vatten/avlopp, telefon? osv sen tillkommer renoveringar och reparationer mm som är beroende på vilket hus du väljer, Och var det ligger (vilket kanske gör att du behöver 1-2 bilar osv) så då är det bara att räkna på det. De flesta av dessa kostnader är lätt att ta reda på för ett specifikt hus som du funderar på.

Men här kommer lite grova uppskattade siffror för ett traditionellt hus på säg 90kvm + källare som typiskt kostar 1,5 miljoner en bit utanför Stockholm.

Fastighetsskatt ca 1% av taxeringsvärdet (kanske 1080 000 för ett hus i 1,5 milj klassen) säg 900kr/mån
Hushållsel inklusive varmvatten 500kr/mån (Vi gör av 700 kr/mån själva på två vuxna med småbarn och torktumlare/diskmaskin mm)
Uppvärmning 1000kr/mån ( ganska lågt räknat eller hyfsat moderna uppvärmningsmetoder)
Sopor=150kr/mån
Vatten och avlopp= 300kr/mån
telefon 150kr/mån
Reparationer/renoveringar 1200kr/mån. :-/

Många glömmer bort renoveringar och reparationer men för att göra ett enkelt exempel. säg att du har 10 st vitvaror i huset, de håller i genomsnitt i 10 år då behöver du i genomsnitt byta en vitvara/år ca 5000kr. Då kan du räkna med 5000/12mån= 417kr/mån bara att hålla liv i dina vitvaror. Ny panna kanske 40000kr håller i kanske 25 år då blir det 133kr/mån för den, lägga om tak, måla om, ny panel, dränera om osv. Visst man kan inte räkna på detaljnivå på detta sättet men det ger förklaringen till att man måste "räkna med" att reparationer kostar hela tiden varje månad även om de kommer stötvis. Så minst 1000kr/mån bör du kalkylera med helst lite till för att motsvara ett kontinuerligt underhåll även om du tycker att många av dessa saker just är gjorda osv.

Då blir din månadskostnad för detta hus ca

5000+900+500+1000+150+300+150+1200=9 200kr vilket är betydligt mer än dina 7000kr/månad men banken vill ju VÄLDIGT gärna låna ut pengar till er ;)..... Ja ha en skillnad på 2200kr/mån det är ju inte så mycket men säg så här då att dessa 2200 motsvarar 26400kr/år i skattade pengar. Sen är det upp till er att välja om ni vill lägga detta på att bo i hus....Hm ja vi vill det i alla fall för det är underbart med eget hus! men gå inte på banken, mäklarna och hussäljarnas glädjekalkyler så att ni gör er själva olyckliga/ruinerade.

Sen kanske man får löneförhöjning, blir arbetslös, skaffar barn, behöver bil, blir sjuk, ärver pengar osv som man kanske vill väga in.

Lycka till i varje fall och jag hoppas att jag inte skrämt er från vettet för det var inte meningen!

 
Hej!

Har svårt att se att du med en månadskostnad på 7000:- kan låna ett så stort belopp, du bör bla. ha utrymme för räntehöjningar. Glöm inte att räkna in alla delar i boendekostnaden, de vanligaste är: Ränta, amortering, driftkostnad och fastighetsskatt. Länken nedan följer till SEB´s boendekalkyl där man mycket enkelt kan "leka" med olika siffror och räntor för att se hur det påverkar månadskostnaden.

https://swp2.vv.sebank.se/cgi-bin/pts3/sec/apps/bolanansokan/flash/villakalkyl.htm

Lycka till!
//Impossible
 
Måste här peta in att skogstomten gjort en väldigt realistisk och vettig kalkyl. Kunde inte gjort den bättre själv ::).

Den där extra tusenlappen för underhåll/renovering gäller faktiskt även vi som bygger nytt - vilket vi gärna blundar för. Men även nya hus åldras förvånansvärt snabbt - och framför allt när det gäller den tekniska utrustningen.
 
Så här ser i alla fall Länsförsäkringars uträkning ut:

Ränta 4 954
Amortering 666
Månadskostnad 5 620
Skattereduktion - 1 486
Driftkostnad 2 500

=

Boendekostnad 6 633

Det var därför jag undrade, för enligt den kommer man ju undan med samma kostnad, inkl. drift. Det här gäller ett nybygge och uträkningen är för ett lån på 1,6 miljoner.
 
Verkar som att dom skippar fastighetsskatten vilket är korrekt de första 5 åren sen tillkommer halv fastighetsskatt i 5 år, minimalt med reparationer/underhåll verkar inräknat. Räntekostanden är på 3,72% i genomsnitt vilket inte känns vidare seriöst eftersom det är dagnes rörliga ränta som ligger på den nivån. Otroligt korkat av dom att räkna med den räntan för hela lånet! >:( Dagens 5-10 åriga räntor ligger på 4,6-4,8% hos SBAB tex

Sen har jag svårt att sen hur man köper ett nytt FÄRDIGT hus med FÄRDIG tomt även om man gör VÄLDIGT MYCKET själv för ett lån på 1,6 miljoner även om man bygger det allra enklaste Älvsbyhus och tar reda på sin gammla gardinstänger, köper tv antennen på Biltema, snickrar ihop alla hyllor själv i hela huset, återanvänder alla gamla taklampor, petar ihop gräsmattan själv och sår frön osv. Har man däremot kontakter bland hantverkarna och bygger lösvirkeshus i egen regi med mycket goda kontakter så kanske det är möjligt.

Bara pantbreven kommer att kosta 32 000kr tex, bygglovet brukar kosta 30 000 minst, VA anslutning går ofta på 100 000, el och telefonanalsuting går ofta på 20 000, Kvalitetsansvarig går ofta på 15 000, Markundersäkning 10 000 osv och då har man inte ens betalt tomten eller satt spaden i marken om vi säger så. :-/

Driftskostanderna på 2500 är en helt ok schablon som man brukar räkna med på nya hus i normal storlek. :)

Men du ska verkligen ifrågasätta deras sätt att räkna på räntan eller säga så här till dom -Visst det verkar ju bra ge oss då 3,72% i ränta på ett bundet lån för 15 år framöver så är vi kanske intresserade....
 
Nu beror nog mycket av kostnaderna för ett nybygge på var i landet man bor. Vi bor i Sjöbo i Skåne och här är tomterna relativt billiga, 100 kr/kvm.

Alla de kostnader du räknade upp måste vara VÄLDIGT mycket högre där ni bor, så här ser kalkylen ut för vår kommun:

Mätningsavg 12 500
Vatten och avlopp 62 500
El 18 750
Byggström 5 471
Nybyggnadskarta 5 100
Bygglovsavgift 4 100
Bygganmälan 6 000
Planavgift 13 600
Utsättning 4 500

Hus kan vi få stomrest för runt 6-700 000 kr. Killen är snickare, vet alltså vad som ska göras och har mycket kontakter.

Dessutom har jag läst om flera på just det här forumet som byggt sina hus för 1,6-1,7 miljoner inklusive allt, så möjligt är det, inget snack om saken.
 
Om ni bygger ett hus med delad entreprenad och din kille som är i branschen kan hålla i det så är det ingen omöjlighet alls att komma undan med ca 1,6 mille.

Klarar du den summan i total produktionskostnad så räcker säkert 7000:-/mån i boendekostnad. Sedan vet man ju inte hur räntan rör sig eller hur andra konsumtionsavgifter ökar i pris. Det är som vanligt att man inte kan veta allt. Men har ni ordnad ekonomi och är beredda att offra lite i övrig levnadsstandard är det bara att bygga och se glad ut. Bekymmer kommer och går sånt är livet, men jag är övertygad om att ni klarar det om ni verkligen vill.

Jag bygger själv ett 1-plans vinkelhus på 130 m2 samt vidbyggt garage på 36 m2 för ca 1.650.000:- så visst går det. Men det förutsätter att man bygger på en billig tomt med bra grundförutsättningar samt ett stort engagemang. ;)
 
Skönt att höra lite positivt också. Självklart ska man vara realist och inte leva i en fantasivärld, vilket vi absolut inte gör. Vi sitter och räknar och knåpar utav bara den just nu för att se om det skulle gå att bygga. Den som lever får se! ::)
 
Suveränt att ni bor i en billigare kommun! I bygglovskostnaden brukar man lägga in nybyggnadskarta, bygganmälan, utsättning osv och då hamnar det oftast på drygt 30000 vilket kanske var lite otydligt i min sammanställning. Men många "nybyggare" brukar inte veta att "bygglovet" består av en massa olika delar. oilket ni verkar ha kanon koll på :) Det är bara att fortsätta och gräva fram alla kostnadsposter och sen utnyttja kontakterna ni har och handla VVS grejor på tex Rinkabyrör osv så går det säkert att få ihop ert hus för under 1,6 miljoner.

Vi har precis byggt färdigt och flyttat in i ett hus i Järna utanför Södertälje. Här kostar en typisk skogstomt lite utanför ett samhälle 500kr/kvm. Va anslutningen 120 000kr, Hantverkarna 400-500kr/timme och dessutom många klåpare! El 15000, telefon 7000, Vår KA 17500, Markundersökningen 10 000, Tippavgift för stubbar 2000/lastbilslass, kranlyft för tak och stommontering 17000, besiktning av kamin och ventilation 1700kr osv om jag kollar vad vi fått betala. För en platta på mark i våra trakter få du betala ungefär 1800/kvm för husgrunden inkl golvvärme och 30 cm isolering, garagegrunden 52 kvm med golvvärme och 20 cm isolering kostade ungefär 1400/kvm.

Vi köpte allt VVS vi kunde på Rinkabyrör, Min morbroor som är elektriker hjälpte oss med all el till rent självkostnadspris, osv men sen så hade vi hantverkare till det mesta och då drar kostnaderna verkligen iväg. Även om det är alla fasta avgifter och papperskostnader som retar en mest!

Så ni verkar ha förutsättningar för att kunna lyckas ;) med bekanta osv. Se bara till att försöka kalkylera med alla kostnader innan så blir det mindre överraskningar under resans gång. Säljarna, mäklarna och bankerna är rätt dåliga på att verkligen få med alla kostnader i sina "glädjekalkyler".

Vi har i våran personliga kalkyl med poster som tv-antenn, utelampor, altan, buskar, gräsmatta, persienner, markiser och gardinstänger. Eftersom vi tror att vi ändå kommer att fixa det inom de första åren.









 
Vill bara berömma "skogstomten" för sitt engagemang :), tänk på det "Angelgirl" och alla andra på detta fantastiska forum, att bakom varje svar så finns det en människa som lägger ner en himla massa tid & engagemang bakom sina svar på de frågor vi ställer.!

Även om man inte håller med eller tycker något helt annorlunda så är ju detta forum faktiskt ett grymt bollplank att ha under byggtiden!!

Mvh Gagga
 
Ja, jag tycker det här forumet är toppen. Har lärt mig massor och tagit till mig många råd under den korta tid jag har läst här. Kul att kunna diskutera med och fråga andra som bygger.
 
Sen kanske du vill ha efterlevande försäkring=låneskydd och då kostar det lite till men vi hoppar över det just nu.
Kanske inte helt till ämnet men efterlevandeförsäkring/låneskydd skall man bara ta genom banken om det är så att banken "bjuder" på denna och samtidigt ger bästa ränta. Detta är dock inte så sannolikt eftersom banken vill tjäna in deras kostnad för försäkringen genom sämre räntevillkor. Det är nästan alltid billigare att ta en vanlig livförsäkring genom något försäkringabolag. Då kan man också själv välja vilket belopp man vill ha försäkringen på.
 
Ett "råd" från hjärtat!

Gå gärna på bankernas glädjekalkyler. Man anpassar sina kostnader vartefter. Om folk exempelvis räknade på vad det verkligen kostade att köra bil, då skulle det vara ganska tomt på gatorna.

Det handlar om livskvalitet och prioriteringar. Allt brukar ge sig om man inte är allt för långt ute och cyklar. Dessutom så är att hus en ganska säker investering. Visst kan det dyka, men traditionellt har marknaden alltid gått framåt. Så skulle det gå åt pipan, bit i det sura äpplet och sälj.

Själv har jag en månadskostnad på c.a 5.400, naturligtvis är den verkliga kostnaden högre, men inte sjutton tänker jag räkna på den ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.