Vulcan61
Hej alla

Köpte idag en Stanley kompressor 24 liter med oljesmörjning.. jag undrar om jag ska tömma ut den på luft efter användning? Ja använder den max ett par gånger om året nämligen. Vilket mår maskinen bäst av? Sedan är det svårare att vira in slangen när det är massa luft i..

Tack för mig
 
Min är alltid på. Så svar: Nej!
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Tomture61
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Hej alla

Köpte idag en Stanley kompressor 24 liter med oljesmörjning.. jag undrar om jag ska tömma ut den på luft efter användning? Ja använder den max ett par gånger om året nämligen. Vilket mår maskinen bäst av? Sedan är det svårare att vira in slangen när det är massa luft i..

Tack för mig
Tömma den på luft behöver du ej göra , kommer antagligen att läcka ur efter ngr månader.
Om du lossar slangen från snabbkopplingen på kompressor så blir slangen trycklös.
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
Ok jag förstår dom som använder den ofta självklart har den fylld. Tänkte ja använder den ett par gånger om året. Men slitet det inte mer så kan den vara fylld då. Men går det ta bort slangen när kompressorn är trycksatt? Åker inte all luft ut då
 
Brukar lämna kvar med tryck i, tömmer dock alltid konden ur botten-ventilen efter användning :)
 
Vulcan61
Du lufta den på skruven under menar du? Bara öppna ett par sekunder sen stänger du? För den tömmer väll all luft om den står öppen?
 
Vulcan61
Hur ofta byter ni olja på era maskiner? Är det korta service intervaller? Stog inget om detta
 
Tomture61
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Ok jag förstår dom som använder den ofta självklart har den fylld. Tänkte ja använder den ett par gånger om året. Men slitet det inte mer så kan den vara fylld då. Men går det ta bort slangen när kompressorn är trycksatt? Åker inte all luft ut då
Om du startar kompressorn utan slang så kommer luften ej att försvinna ut genom snabbkopplingen (y)Du kan justera ned trycket på tryckregleringen (ratt vid tryckmätaren) så gör du slangen trycklös den vägen.
 
Vulcan61
Ok sedan finns det en sprint där framme som går dra rakt ut så pyser luften.Vad är den till?
Den sitter jämnte tryckreglerngs ratten
 
Vulcan61
Ja provade som du sa fylla kompressorn. Sedan in med slangen i snabbkopplingar gick bra. Sedan skruvade ja på ratten minus sänka trycket då åker ju luften ur maskinen också plus det blev ett jävla tryck när jag drog ut slangen från snabb kopplingen
 
"Sprinten" låter dom övertrycksventilen.
 
Vulcan61
I manualen står det mineralolja sae 40.
Jula ha en kompressor olja starta 68 heter denna
Står dock inget sae 40
 
E
Det är ingen rallybil, olja som olja i kompressormotorn.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Min står alltid på, tror ja aldrig bytt olja i den
 
Sprinten som du beskriver är garanterat för att motionera säkerhetsventilen, även kallat lättverk. Bra att göra det ganska regelbundet så vet du att säkerhetsventilen fungerar när den väl kommer att behövas.
Inte så bra att kalldra lättverket utan gör det med luft i tanken så får den lite hjälp underifrån..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.