hej!
Vi flyttar till ett hus med endast jord i kök/våtrum.
Då man helst bör ha jord på tv/dator undrar vi hur vi går tillväga på kort/lång sikt.

Initialt tänkte vi ta vanlig skarvkabel och med snygga lister dra från kök till Vardagsrum och på så sätt fixa problemet. Det borde väl vara funkis säkerhet/regelmässigt?

Alt 2 är att dra jord från skåpet på 2våningen.
Fråga då?
Måste samtliga uttag i vardagsrummet få jord då eller endast enstaka?
Vad skulle en sådan operation innebära prismässigt för en elektriker ungefär, säg 1 takuttag samt 2 vägguttag.
 
Redigerat:
M Murdoc12 skrev:
hej!
Vi flyttar till ett hus med endast jord i kök/våtrum.
Då man helst bör ha jord på tv/dator undrar vi hur vi går tillväga på kort/lång sikt.

Initialt tänkte vi ta vanlig skarvkabel och med snygga lister dra från kök till Vardagsrum och på så sätt fixa problemet. Det borde väl vara funkis säkerhet/regelmässigt?

Alt 2 är att dra jord från skåpet på 2våningen.
Fråga då?
Måste samtliga uttag i vardagsrummet få jord då eller endast enstaka?
Vad skulle en sådan operation innebära prismässigt för en elektriker ungefär, säg 1 takuttag samt 2 vägguttag.
Nej, det är som sagt inte OK regelmässigt. Du får inte föra in en jord i ett rum som skall vara "isolerat". Det åsidosätter det säkerhetstänk som var när rummet byggdes. Så antingen så måste alla uttag (även lamputtagen), vara jordade, eller så får inget vara det.

Sedan så fungerar det, och för att bedöma hur säkert det blir i praktiken så måste man veta mer om vilka apparater ni har, och om ni exv. har jordfelsbrytare. Vad ni har för uppvärmning och hur den är kopplad osv.

Men det är en risk att göra så. Frågan är bara hur stor i praktiken. Ofta blir den hanterbar eftersom man sällan har några jordade apparater. Om en ojordad apparat sitter i ett ojordat uttag eller ett jordat spelar ingen roll ur säkerhetssynpunkt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack. Hittade några andra inlägg precis med samma information. Det skulle t.ex kunna gå ström från en ikkejordad apparat, genom koppen, till det som är jordat?

Fasiken löser man detta smidigast. Visst tar hellre risken att koppla tvn i ikke jordat men då kan ju hända saker med den i värsta fall eller?

Erfarenheter kring kostnaden att dra jord från centralen till annat rum?
 
Som sagt, om något skall jordas, så skall allt jordas i rummet.

Om en elektriker skall göra det, så går det fort, kanske 1 h (plus restid, bära in och ut osv). OM allt går bra. Risken i alla sådana projekt är att det kan vara stopp i något av rören, så att det är svårt/omöjligt att få i nya trådar. Oftast byter man de bef. trådarna i rören (även om de skulle vara fräscha), drar ut de gamla som får vara dragtråd för de nya, mindre risk för stopp så, och trådarna är inte så dyra.

Men OM det strular så kan det ta avsevärd tid.

Men behöver du verkligen ha jord? De flesta moderna TV apparater år dubbelisolerade, med platt europlugg, alltså ingen jordanslutning, och det gäller för många datorer också. För datorer var det framförallt när man hade "tjockskärm" som jord var väsentlig för att skärmningen mot starka elektriska fält skulle fungera optimalt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker du kan släppa tanken med att jorda rummet, det spelar för det mesta nästan ingen roll, vare sig säkerhetsmässigt eller funktionsmässigt.

Är det ej petskyddade uttag bör de bytas för att kraftigt minska risken för barnolycksfall, och då man ändå måste köpa nya uttag är det kanske lika bra att jorda upp rummet samtidigt.

Annars tycker jag ni väntar tills det ändå ska bytas uttag/strömbrytare p.g.a renovering eller allmän uppfräschning och det därför ska bytas apparater.
 
Hej. Tack för snabba svaret. Ja ju mer jag läser så verkar det inte vara absolut nödvädigt att ha jord på datorn/tv..

Ok. det verkar inte var super komplicerat att byta kablar..om det går bra:) är det några tusen-lappar är det klart överkomligt.
 
Men om du vill höja säkerheten så satsa i första hand på att fixa en jordfelsbrytare till huset, om det inte redan finns. Den skyddar även om allt i huset är ojordat. Och den går oftast att installera utan att byta ut hela centralen.
 
Ja..vi tänkte byta uttagen ganska snabbt. det är en liten kostnad.
Detta är min uppfattning att jag kan göra själv, dvs bryta ström och byta uttag.
har el utbildning sen tidigare, behörigheten borta sedan länge men sånt löser vi.
 
H hempularen skrev:
Men om du vill höja säkerheten så satsa i första hand på att fixa en jordfelsbrytare till huset, om det inte redan finns. Den skyddar även om allt i huset är ojordat. Och den går oftast att installera utan att byta ut hela centralen.
Finns :)
 
Mikael_L
M Murdoc12 skrev:
har el utbildning sen tidigare, behörigheten borta sedan länge men sånt löser vi.
Fick du en behörighet på "den gamla goda tiden" så är den livslång. Sen för 1-2 tiotal år sedan blev behörigheterna plötsligt tidsbegränsade för att numera vara livslånga igen.

Men jag tvivlar på att du fick någon behörighet, då skulle du varit lite mer säker på sakernas tillstånd. Du skulle dessutom ha ett stort fint diplom från elsäkerhetsverket liggande i någon låda om du inte ramade in det och satt upp på väggen.
 
Haha. 1998 fick jag begränsad behörighet. Vill minnas att den hade bäst före?
Edit. Minns att det var svagström upp till 1000v så det kanske var allmän?
Iafm har inte jobbat med el sen plugget så vill inte påstå att jag kan reglerna utantill:)
 
Redigerat:
Mikael_L
Vad står det på ditt behörighetsbevis? (diplomet från ESV).

Där står det ev giltighetstid.
 
Fick ett litet inplastad intyg bara. borta sedan bra länge
 
Mikael_L
Med en BB1 så får du väl i princip byta all el i hela huset om du vill, bara du inte kopplar in någon ny säkringsgrupp. ;)

OK, det är både fritt och välvilligt tolkat, från texten "jobb på befintlig grupp" i föreskrifterna.
Men det är inte uppenbart fel tolkning i alla fall.

Förövrigt borde du i somras fått ett brev att din behörighet är omvandlad till "auktorisation B"
 
Mikael_L
M Murdoc12 skrev:
Fick ett litet inplastad intyg bara. borta sedan bra länge
I kreditkortsstorlek?

edit:
ett sånt här?
 
  • Elektrikercertifikat i kreditkortsformat med foto och namn Linda Ai.
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.