Hej.
Bor i en brf och har fått fuktskador pga läckande tryckvattenledning. Ledningen går i väggen mellan badrum och vardagsrum. Gipsskivorna var våta ända ut mot vardagsrummet med blåa och svarta mögelområden.
Brf vill byta ut dessa gipsskivor men behålla de som sitter längst in mot badrummet( gipsskivan längst in i bilden). Detta för att slippa riva kaklet i badrummet. (Deras försäkring täcker ej detta).
Öppnad vägg med synliga rör, kablar och delvis avlägsnade gipsskivor visar tecken på fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med fuktskada och mögel, synligt i ett öppnat utrymme omgivet av gipsskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på våt och mögelskadad gipsskiva i en bostad med synliga fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilderna är tagna från vardagsrummet och väggen är uppbyggd från vardagsrummet av två st skivor, ventilation och rörledningsutrymme, en gipskiva reglar följt av en till gipsskiva d¨r kaklet sitter på. Antar att den sista har fuktspärr.
Borde man inte byta även den sista och därmed även riva kaklet eftersom denna skivan med är mögelpåväxt på. Följande är saxat från byggutbildarna:
30 APRIL 2016 AV BYGGUTBILDARNA RUNE JOHANSSON AB
http://nyttochviktigt.byggutbildarna.com/grundlaggande-byggteknik-uttorkning-av-material/
Följder av att bygga in fuktigt material
• Det kan börja lukta från material som har byggts in i huset.
• Ytskiktet på fuktiga gipsskivor kan börja mögla. Alla mögliga gipsskivor måste bytas ut.
• Elak lukt från vått material.
• En matta som läggs på fuktig betong riskerar att avge irriterande gaser. Det är limmet som reagerar med fukten – limmet förtvålar – och avger emissioner. Mattan måste naturligtvis rivas bort. Ofta leder det även till dyra saneringar av luktande betong.
Uppfuktning och uttorkning av gipsskivor
Uppfuktning av gipsskivor som utsätts för vatten går fort. Uttorkning går långsamt, speciellt om det sitter dubbla lager gipsskivor. Demontera gipsskivor som blivit blöta. Redan efter en relativt kort period med hög fuktighet finns risk för mögelpåväxt. Normalt kan man av detta skäl inte använda gipsskivor som blivit blöta.

Vad tror/tycker ni duktiga byggare här på forumet? Någon med liknande erfarenhet?
 
L
Allt ska bytas , inget angripet ska vara kvar , har sett detta förut , då tog dom bort allt ,
vad säger företaget som ska göra jobbet
 
De verkar göra som brf säger bara. Brf:s styrelsekontakt med byggfirman har själv jobbat på byggfirman. Hoppas det inte påverkar.
Jag tycker med att allt ska bytas, men vad jag tycker spelar ingen större roll tyvärr. Någon som någon lag eller andra tvister som jag kan ta upp som hänvisningar?

Tack för hjälpen!
 
Är det bara du som är drabbad? Vill inte försäkringsbolaget betala så får väl brf dvs delvis du betala för kalaset.
 
Vi är 4st lgh som blivit drabbade dock är det bara i min gipset är mögligt ända in mot badrummet.

Försäkringsbolaget betalar allt utom ytskikt och eventuella åldersavdrag. BRF (dvs delvis jag) vill inte betala något alls. BRF består av väldigt många lgh och jag personligen betalar kanske max 0,1 promille av kostnaden.
 
Hade det där hänt mig och jag själv skulle fått betala så hade jag gjort som din BRF föreslår men självklart sett till att det är ordentligt uttorkat innan jag bygger igen väggen igen.

Tycker det verkar orimligt mycket jobb för lite mögel inne i en vägg. Man kan nämligen inte bara byta en skiva ifrån badrumshållet. Ska det bli garanterat fuktsäkert måste hela badrummet göras om.
 
Givetvis ska alla skivor med mögelpåväxt bytas! Oavsett om detta kräver att badrummet måste göras om. Det är för fan hälsofarligt och inget att diskutera. Jag vet inte om man kan ta upp frågan med typ "miljö och hälsa" på kommunen. Att försäkringen inte täcker duger inte. Brf måste väl ha en buffert för oförutsedda utgifter som denna. Det är ju bl.a. det du betalar för när du betalar månadsavgiften för din bostadsrätt.
 
Det tycker jag med. Bra förslag att höra med kommunen. Det ska jag göra imorgon.
 
Även om inte försäkringsbolaget betalar ytskiktet så har de säkert en åsikt om att bygga in fukt och mögel eftersom det är de som ska fortsätta försäkra bygget. De brukar alltid ha en åsikt. Kolla med dem eller där du har din hemförsäkring.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L
Du har en hemförsäkring , ring och fråga samt säg att du vill ha en besiktning på det , då först efter det kan du agera på ett eller annat sätt
 
Oavsett så ska det ju torkas ut. Så kommentarerna om att bygga in fukt är inte rellevanta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
En uppdatering. Så här ser gipsväggen ut på baksidan som kaklet sitter på. Bör gipsskivorna och därmed även kaklet bytas på den väggen?
Baksidan av en gipsvägg med synliga skruvar och fläckar vid ett avloppsrör, indikerar möjlig fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gipsvägg med mögel och rörinstallationer, synliga eluttag och kablar, behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelangripna gipsskivor synliga bakom rörinstallationer, frågar om behov av byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske kan du ta in en oberoende besiktningsman, denna lär du få bekostasjälv. Men då har du papper på att det behövs bytas. Om det är det besiktningsmannen kommer fram till.
 
J jimmies86 skrev:
Brf vill byta ut dessa gipsskivor men behålla de som sitter längst in mot badrummet( gipsskivan längst in i bilden). Detta för att slippa riva kaklet i badrummet. (Deras försäkring täcker ej detta).
Jag hänger inte med här. I en bostadsrätt ansvarar bostadsrättsinnehavaren för lägenhetens ytskikt. Det borde innebära att i detta fall står BRF för kostnaden för gipsskivorna samt eventuellt rivning av badrummet.

Återställning av ytskikt i badrummet får sedan bekostas av bostadsrättsinnehavaren.
 
Om jag minns detta korrekt så är det BRFen som är ansvarig fram till tätskiktet i badrummet. Så lägenhets innehavaren får stå för kakel/tapet, klinker/matta och porslin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.