Hej,

Vi har precis köpt ett 40-talshus som vi tänker fräscha upp.

Vi kommer förutom dränering att byta de flesta fönstren, byta fasad till vit liggande panel, bygga en större altan och öppna upp större helglasade fönsterpartier i matsal/vardagsrum mot altanen.

Det svåra är att få till de större fönsterpartierna så att det samspelar med huset.

Nedan är hur vi tror skulle vara fint från insidan men jag tar gärna emot tips hur vi kan få det fint från utsidan också.

Tacksam för all hjälp!

/nochl
 
  • Sketcher av ett 40-talshus med planerade renoveringsförändringar, inklusive nya fönster och altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av ett 40-talshus, arkitektskisser föreställande olika vyer och renoveringsförslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, nej, nej!
Man gör inte så med ett gammalt fint 40-talshus där proportionerna fönster / fasad har ett fint samspel.
 
thomas33 thomas33 skrev:
Nej, nej, nej!
Man gör inte så med ett gammalt fint 40-talshus där proportionerna fönster / fasad har ett fint samspel.
Nä precis, därför jag frågar om alternativ. Har du några tips om hur man kan få in mer ljus i huset utan att förstöra exteriören?

/nochl
 
Lite snabbt klipp o klistra men ger dig kanske en idé att använda liknande fönster men tre, istället för tvåluft.
Handritade skisser av husfasader med olika fönsterkonfigurationer för byggprojektsidéer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
Jag tror att det blir svårt att få det passande med fönster hela vägen till golvet, ni gör ju som ni vill med ert hus men jag kan nog hålla med om att ditt första förlag inte var så tilltalande. Lite senare på 50-talet så var det ännu lite vanligare med just 3 luft som thomas skissat. MIn pappas föräldrahem har just 3 luft och det ser ganska ok ut.
 
kan lägga till att huset jag refererade till har på var sida om ett hörn ett 3 luft, ger väldigt mycket ljus i det rummet. Fönstren slutar kanske 40cm från kuntan.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det finns hus från den tiden med betydligt större fönsterpartier i orginal.
Testa att gå omkring i Street View och titta på husen i området där jag bor, villorna på Grytuddsvägen är byggda ungefär samma tid.
[länk]
Tack, jag såg en del 3-luft och det ger ju mer ljus förstås men inte som ett helglasat fönster.

/nochl
 
thomas33 thomas33 skrev:
Lite snabbt klipp o klistra men ger dig kanske en idé att använda liknande fönster men tre, istället för tvåluft.
[bild]
Tack, 3-luft ser ut att tillhöra tidsepoken absolut.

Samlade bedömningen här verkar vara att det inte går att få till på ett snyggt sätt.
Jag har ändå svårt att släppa idén på åtminstone ett helglasat parti vid utgången till den tänka altanen då jag vet att det kommer att göra mycket för insidan.

Äldre hus måste ju också gå att förnya. Eftersom vi ändå ska byta fasad och fönster så är vi öppna för större ändringar som gör att moderna fönsterpartier smälter bättre in.

Alla tips på hur man ska gå tillväga på bästa sätt uppskattas. Att anpassa höjd och bredd och antal luft till resten av huset måste ju göra en del. Kan en annan spröjs-sättning vara en del av lösningen månntro?

/nochl
 
Då det är bygglovspliktig åtgärd så ska du nog höra med kommunen också.
 
SysterNett SysterNett skrev:
Då det är bygglovspliktig åtgärd så ska du nog höra med kommunen också.
Tack jag är medveten om det. Jag är redan i kontakt med dem angående detta och fler fasadändringar men hoppas på fler tips här också.

/nochl
 
N nochl skrev:
Tack jag är medveten om det. Jag är redan i kontakt med dem angående detta och fler fasadändringar men hoppas på fler tips här också.

/nochl
Vad säger de? Fått något att förhålla dig till?
 
BirgitS
En del i att det ser konstigt ut på ritningarna kan vara att de nya fönstren slutar en halvmeter ovanför marken i stället för att gå ända ner. Du skriver att det ska bli en altan där men hur fungerar det när det finns källarfönster där?
Kan du göra en skiss där altanen är med?
 
N nochl skrev:
Tack, jag såg en del 3-luft och det ger ju mer ljus förstås men inte som ett helglasat fönster.

/nochl
Mina föräldrar har ett stort, helt fönster i vardagsrummet, istället för treluft och det var så från början. Det gick faktiskt att se rätt bra i Street View, det också (undrar vem det är som var och hälsade på, volvon är inte pappas). Helglasade par-altandörrar funkar också, som synes (tre likadana hus bredvid varandra, samma arkitekt som på Grytuddsvägen)
https://www.google.se/maps/@60.0305...w08683CTCbHQV2eXiAhg!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv
 
  • Gilla
nochl
  • Laddar…
SysterNett SysterNett skrev:
Vad säger de? Fått något att förhålla dig till?
Nix, de har inte fått se någon ritning då inget är spikat men vi pratade om större fönsterpartier utan knorr i varje fall.

/nochl
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.