D09
Grundarbete för byggprojekt med rostig metallstång och träramar på en mossig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Hm, Linbanan ser ut att passera farligt nära den (f.d.?) flaggstången?
 
D09
cpalm skrev:
Hm, Linbanan ser ut att passera farligt nära den (f.d.?) flaggstången?
Den är tänkt att öka spänningen lite ;)

Är man inte med får man lida :)

Nä. Den ska bort. Nu börjar grabben åka vid rampens kant.
 
D09
Har en massa träd som ska ner mot sjön nedanför mig. Har lovat att ta hand om det jag tar ner.

Tyvärr är det rejält kuperad terräng

Min tanke var att kanske skicka ner en vedsäck på en 1m3 och vinscha upp med en talja som hänger i en vajer och sedan dra upp med ett snöre.

Är det rimligt att för hand kunna dra upp en vedsäck med hjälp av vajersystem?

Såg en 8mm vajer som hade lyftkapacitet på 1600kg och var 40 meter lång.
 
Låna en traktor med (radiostyrd) winch så är du klar innan du har byggt vajersystemet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
J
Kul med linbaneprojekt. Hos oss har den suttit öppe i tre år och är fortfarande populär. Använd gärna stroppar då jag märkt att vajern gärna äter sig in barken. Dämpningsfjädrar från Biltema. Mina tallar är rejäla men de gungar ändå rätt mycket om jag sitter mitt på den ca 27m långa sträckan och gungar. Vet att det står max 70 kilo, dock känns den kvalité och håller säkert för mer.
 
  • En linbana med sits i en trädgård sträckt mellan två träd, med skyddande stroppar och dämpningsfjädrar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Linbana med vajer fastsatt runt träd med skyddande stropp och dämpningsfjäder, omgiven av gröna löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Linbana fästad vid en pinjeträd med stroppar och dämpningsfjädrar, omgiven av gröna träd i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Linus Kanth och 5 till
  • Laddar…
D09
J Jönas skrev:
Kul med linbaneprojekt. Hos oss har den suttit öppe i tre år och är fortfarande populär. Använd gärna stroppar då jag märkt att vajern gärna äter sig in barken. Dämpningsfjädrar från Biltema. Mina tallar är rejäla men de gungar ändå rätt mycket om jag sitter mitt på den ca 27m långa sträckan och gungar. Vet att det står max 70 kilo, dock känns den kvalité och håller säkert för mer.
Grymt :) :)

Är det linbanan från Hörby bruk?
 
J
D09 D09 skrev:
Grymt :) :)

Är det linbanan från Hörby bruk?
Ja, ett kitt med lina och tillbehör
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Fick en fråga på hur mina infästning ser ut och tänkte att fler kanske är intresserade


4tons spännband runt trädet. Ett schackel fäster runt en kaus på wiren. Kusen hålls på plats av wirelås.
Infästning av wire med spännband, schackel och wirelås runt ett träd för lekutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Löpvagnen och stoppet. Stoppet är en stor bricka och ett wirelås. Det stannar tvärt men repet till sittplattan dämpar smällen. Barnen 3 och 5 år gamla tycker det är roligt med rycket
Infästning för linbana med spännband, schackel och wirelås synlig bland trädtoppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fsätet i andra änden är likadant. Wirelås, kaus, schackel. En rundsling är lagd runt trädet
Infästning av 4 tons spännband runt trädstam med schackel, kaus och wirelås synliga mot en bakgrund av trädtoppar och klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jönas
  • Laddar…
Tänkte du kapa och klyva i terrängen och lägga i säck för upptransport? Det låter omständligt. Jag tror du bör sikta på att i alla fall kunna winscha upp längder som är ett par-tre meter långa. Högt räknat ett ton per kubikmeter, så ett halvt ton skulle jag minst dimensionera för.

En dragwire som både drar in stocken till linbanan och sen med löpvagn vidare upp till tomten bör du väl kunna få till. Eller så räcker det att bara släpa upp, men tror att risken att fastna är rätt stor.

Gå lär det nog göra, men kan du få tillgång till traktor eller fyrhjuling att lunna med är det nog lättare, snabbare och billigare gjort om terrängen tillåter.
 
  • Gilla
carpe
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Grymt :) :)

Är det linbanan från Hörby bruk?
J Jönas skrev:
Kul med linbaneprojekt. Hos oss har den suttit öppe i tre år och är fortfarande populär. Använd gärna stroppar då jag märkt att vajern gärna äter sig in barken. Dämpningsfjädrar från Biltema. Mina tallar är rejäla men de gungar ändå rätt mycket om jag sitter mitt på den ca 27m långa sträckan och gungar. Vet att det står max 70 kilo, dock känns den kvalité och håller säkert för mer.
Hej,
Just satt upp samma modell och letar efter bra dämpning. Hade du köpt dina på Biltema, kommer du ihåg vad de hette? Hittade inte vid en första anblick.
Mvh
Jakob
 
Jag funderade just på att skaffa linbanan och tänkte ställa några frågor här. Men, men...söker man efter linana på horbybruk.se så finns den inte bland produkterna, däremot kommer det upp ett meddelande om återkallning av de linbanor som tillverkats jan-maj 2018 p.g.a. tillverkningsfel som gör att infästningen kan brista. Kan ju vara bra att känna till för er som redan köpt en.
Någon som vet om det finns motsvarande produkt någon annanstans?
 
Nu har jag rekat lite på tomten och ser att förutsättningarna tyvärr inte verkar vara så bra som jag trodde.
Jag hittade bara en tirräckligt lång linje mellan två träd med tillräckligt säkerhetsavstånd till andra träd.
25 m lång och en tall på ca 50 cm diameter i ena änden verkar ju bra, men tyvärr så består andra änden i så fall av en björk på 25-26 cm diameter och det misstänker jag blir för klent och svajigt. Eller vad tror ni? (Jag tänker mig att den ska användas av barn upp till 60 kg eller så.)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.