Jag tänkte renovera alla rum i vårat hus, men har NOLL koll på hur man tar bort element. Kan någon vänlig sjäö ta sig tiden att förklara utförligt vad jag ska göra? Vi har egen brunn om det spelar någon roll för vattnet i elementen.
 
  • En radiator för husvärme monterad längs en vägg under ett fönster, med synliga vattenledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit ribbad radiator som behöver demonteras för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Egen brunn har ingen betydelse.
Börja med att tömma värmesystemet på vatten. Oftast finns en avtappning i anslutning till eller i värmepanna. Men är du säker på att hösten efter en ovanligt kall sommar är rätt tid till att helrenovera när det innebär utan värme på obestämda tid?:confused:
 
Ljus Ljus skrev:
Egen brunn har ingen betydelse.
Börja med att tömma värmesystemet på vatten. Oftast finns en avtappning i anslutning till eller i värmepanna. Men är du säker på att hösten efter en ovanligt kall sommar är rätt tid till att helrenovera när det innebär utan värme på obestämda tid?:confused:
Tanken har slagit mig och det ska inte göras än. Vill bara veta hur en gör. Vi ska spackla en del först. :/ Och isf blir det såklart rum för rum. Så jättemycket värme försvinner inte.

En värmepanna... Vi har bergvärme. Är det något med det eller sitter det en tapp på elementet? :)
 
Radiatorer är ett eget slutet system. Ofta (nästan alltid) på nyare installationer sitter en kran nere under ett lock och så stänger man värmekranen. På gamla finns det inte alltid och ibland har vredet kärvat igen. I detta fall ser det ut vara modern ventil och avstängning nere. Då kan du stänga denna radiator från resten av systemet och slipper tappa ur allt.

Var försiktig för ofta är vattnet väldigt "svart" och kan missfärga inredning.

När du är klar måste du fylla på nytt vatten (bör finnas en koppling från ditt tappvatten (brunnen) in till radiatorerna, och "lufta" systemet.

Finns nog mkt info att googla på hur du gör i detalj...

Notera, när du fyller nytt vatten så kommer även syre in i systemet, som då rostar mer än normalt, så tappa inte i och ur hela systemet många gånger i onödan. Förutom extra jobb....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.