D09
Hej

Mitt entrétak fick sig en omgång vid den senaste stormen och valde i år att låta plastskivan agera skottplatta istället.

Nu går tankarna till att bygga ett nytt till våren.

Har fastnat för denna typen men känner mig osäker på konstruktion samt anslutning till husväggen.

Har för mig att man får göra 15m2 skärmtak bygglovsfritt så tanken är att nyttja denna yta.

Jag funderar också på hur jag med dessa 15m2 kan täcka in entrén samt uteplatsen på ett bra sätt utan matt krångla till det för mycket.

Har ett fönster ovan entrén så jag vill att taket ska kunna bära en vuxen person utan problem.

Inga kanonbilder men visar lite iaf.

Vid uteplatsen så vore det grymt om taket kunde täcka såpass mycket att man kan använda pelarna för att kunna stänga av för dåligt väder typ paviljong men ändå hänga med helheten till entrén som blir mer öppen.

Huset är ca 10,4 om jag inte minns fel
 
  • Vit husfasad med två stolar på en uteplats, omgivande byggmaterial och grönska utan entrétak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uteplats med möblemang och en person som sitter i en soffa, med stenvägg och fönster i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vitmålat hus med ett skärmtak över entrén som stöttas av fyra pelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Drömbilden visar en svensk variant av en typisk amerikansk veranda eller "porch" som det heter. Andra kallar det för toffelveranda. Väldigt trevligt hur som helst. En viktig fråga är hur väderstrecken går? En annan, vad finns innanför fönstren vid stolarna? En planritning och en tomtkarta med norrpil behövs för bra svar.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
J justusandersson skrev:
Drömbilden visar en svensk variant av en typisk amerikansk veranda eller "porch" som det heter. Andra kallar det för toffelveranda. Väldigt trevligt hur som helst. En viktig fråga är hur väderstrecken går? En annan, vad finns innanför fönstren vid stolarna? En planritning och en tomtkarta med norrpil behövs för bra svar.
Väderstreck blir nordväst. Innanför fönstren vid soffgruppen är det ett kök samt öppet till nock.

Tanken är att kunna nyttja uteplatsen ( plattorna ) till mycket så jag hade önskat så få pelare som möjligt. Tänker kanske att taket går ut extra vid möbelgruppen med pelare samt vid entrén och däremellan är det smalare utan pelare. Nu tänker jag högt. Kanske blir heltokigt och svårt att lösa.
 
  • Arkitektonisk planritning av en bostad med måttangivelser, väderstreck och markerade platser för kök och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D09
Bild från andra hållet. Innan jag började med uteplatsen.
 
  • Vit husfasad med grusmark före anläggning av uteplats, skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fördelen med att fasaden vetter mot nordväst är att det är fråga om relativt lågt stående sol och att ett tak därför inte skymmer solen särskilt mycket. Jag skulle gissa att drömbildens tak har ca 15 graders lutning vilket jag tror fungerar ganska bra i förhållande till husets tak som verkar ligga runt 30 grader. Det är alltid lättare när avvikelsen är stor. Med hänsyn till husets takform tycker jag att det kan se snyggt ut med större djup framför vardagsrummet och mindre framför entrén. Konstruktionsmässigt är det ju inga problem att lösa det med tre pelare och en genomgående balk.Se följande slarviga skiss.
Enkel skiss av hus med tak i olika lutningar och utbyggnad med tre pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
J justusandersson skrev:
Fördelen med att fasaden vetter mot nordväst är att det är fråga om relativt lågt stående sol och att ett tak därför inte skymmer solen särskilt mycket. Jag skulle gissa att drömbildens tak har ca 15 graders lutning vilket jag tror fungerar ganska bra i förhållande till husets tak som verkar ligga runt 30 grader. Det är alltid lättare när avvikelsen är stor. Med hänsyn till husets takform tycker jag att det kan se snyggt ut med större djup framför vardagsrummet och mindre framför entrén. Konstruktionsmässigt är det ju inga problem att lösa det med tre pelare och en genomgående balk.Se följande slarviga skiss.
[bild]
Grym är du :)

Taket har 55 grader :)

Finns det någon princip / regel hur man bemöter de olika takens lutning?

Vad är rimlig utsprång vid entré för att få en funktionellt tak? 1-2 meter ?
 
55 grader är toppen! Många hus har alldeles för låga taklutningar.
D09 D09 skrev:
Finns det någon princip / regel hur man bemöter de olika takens lutning?
Jag skulle vilja säga att ju större skillnaden är desto mindre betydelse har den. Däremot om man ligger nära i gradtal fungerar det bara med samma mått.

Jag tycker att ett rimligt takutsprång vid en entré är 1,5 meter (om det inte ligger åt sydväst i Göteborgs kustband) precis som du tror.
 
D09
Våren är här och det är dags för mig att vakna till liv ;)

Jag har funderat och tror att jag skulle vilja ha galusin över uteplats och skärmtak över entré typ 50/50. Eller iaf 10-15 m2 tak och resten galusin.

Grejen är väl att galusin går rakt ut och skärmtak behöver avrinning?

Går det att få ihop snyggt?

Tanken är att spänna upp en duk som tak/ vägg på sommaren när man vill skugga och på vintern låta snön åka rätt igenom då utemöblerna ändå är i förvaring.
 
  • En uteplats med en grönvit randig paviljong, utemöbler och krukor vid en husfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D09
Pergola menar jag givetvis ;)
 
Jag tycker att ett specialsytt segel många gånger är en bättre lösning än fasta tak. Lätta att ta in, skuggar inte på vintern och blir heller inte så skitiga.
 
D09
Lite inspiration på hur man kan göra :)
 
D09
Missade bilderna
 
  • Poolområde med pergola, räddningsboj och solstolar, hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålat pergolatak av träribbor mot en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt över en pool och trädgård genom vita träspjälor från en altan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.