Vi har ett nyinlagt golv sedan ca 10 år som jag alltid behandlat 1-2 ggr / år med linoljesåpa.
Nu köpte jag ny golvsåpa "original" och på den dunken står det något helt annat!?

Någon här som testat båda metoderna och har lite synpunkter?

Vår metod:
Svabba ut kallvatten tills det är genomfuktat
Svabba ut linoljesåpa lösning (kallvatten)
Borsta
Våttorka tills sköljvattnet blir relativt rent. (5-10 ggr) (kallvatten)
Processens alla steg sker vått i vått och golvet får självtorka efter sista våttorkningen.

Annan metod:
  1. Lägg på golvsåpan med en bred pensel eller en ljus gummiraka (en svart kan färga av sig) så jämnt som möjligt. Med pensel är det lättare att få ett jämnt resultat men det tar lite längre tid. Så länge golvet tar emot såpa fortsätter du att lägga på dvs. du fortsätter till dess träet är mättat. Eventuellt överskott kan du borsta bort när såpan torkat. Du borstar då mot fibrernas riktning för att inte göra åverkan på vårveden (träets mjukare delar).
  2. När golvsåpan sugits upp av golvet och ytan är helt torr kan du polera med skurmaskin där en fin polerskiva applicerats.
  3. Påbörja nu din våttorkning av golvet. Vattnet skall vara kallt så att reaktionen med kalilutet inte blir för kraftig samt att för mycket av tvållagret försvinner vid varje torkning.
  4. När smuts börjar bli svår att få bort vid våttorkning är det dags att behandla golvet med såpa igen. Detta brukar inträffa efter 3 till 5 år vid normalt slitage och rengöring. Börja då med att skura golvet till den renhet du önskar. Låt ytan torka tills dess den är helt torr. Applicera sedan såpa som tidigare.
 
Jeg har ikke skurgulv selv, men mener det er den første metoden som brukes "over alt". Jeg leser blogger, Gård och torp og andre plasser at det er dette som er vanlig. Har aldri lest noen plasser om å pensle ut såpen.
 
Det översta är så man gör för att få såpskurade golv det nedre är så man gör för att få såpade golv. Två helt vitt skilda metoder och resultat.

Dessa båda blandas ofta ihop men har inte många likheter. Förmodligen beror det på att man kanske säger att man har såpade golv istället för såpskurade golv fast man menar skurade.

Ett golv som såpskuras är egentligen bara rengjort men efterhand som man skurar så blir det tåligare och hårdare då man skurar bort det mjuka (vårveden) och golvet blir också motståndskraftigt mot fläckar. Jag skurar genom att hälla ett par dl linoljesåpa i kallt vatten och blanda runt. Doppar skurborsten i såpvattnet och tar med det ut på golvet. Skurar 3-4 brädor åt gången och i längdriktningen. Tar upp vattnet med urvriden skurtrasa som sköljs flera gånger. Det är inga problem att ta såpvattnet direkt på torrt golv. Fläckar kan dock uppstå om man tar såpa direkt på torrt golv men även de går att skura bort.

Såpat golv går till som du skrev ovan och ger inte alls samma känsla, kan mer jämföras med oljat golv. Man sliter inte bort något av vårveden så golvet förblir slätt.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Ungefär som jag misstänkte då, har aldrig innan hört om annat är första metoden.
Kan ju tycka att texten på tvåan är något vilseledande då det är den enda på produkten
 
Ja jag blir också irriterad när det inte förklaras tydligt att det är skillnad. Det kommer ju bara ge upphov till missnöje.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.