Hejsan!
Har ett gammalt "tjänstebadrum" på ovanvåningen som står till ingen nytta.. Har alltid velat ha bastu och funderar på om det kanske skulle gå att göra om detta till det. Ytan är 1,79x1,89x1,40 (BxHxD) med ett snedtak på ena sidan som sluttar till 1.09. se bifogad bild. (ha överseende med ritningen :p )
Skulle ni säga att detta utrymme är för liten för en liten bastu för 2-4 personer?
Känns som att det tyvärr är allt för litet, men hade varit kul, dels för att det inte används till något idag, och dels för att där redan finns vattenbrunn.

Stort tack för hjälpen.
Mvh, J E
 
  • Enkel skiss av ett rum med måttangivelser, tänkt att omvandlas till bastu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går gör det väl, men det finns lite att tänka på. Antar att dörren är på långsidan, så låt oss säga att du har 35–70–104 cm vägg–dörr–vägg. Då får ni plats två i bredd. Bäst vore också om aggregatet får plats på andra sidan dörren då det ska ha viss fri höjd över sig.

189 är fullt tillräcklig, närmast idealisk, takhöjd över en övre lav, men risken att slå i huvudet på vägen upp är ju inte försumbar.

Så bastun lär få plats, men dusch blir lurigare.
 
189 fullt tilräckligt? Tja. De flesta aggregat måste ha säkerhetsavstånd til tak, vilket oftast betyder minimum 190 i takhöjd. Med skråtak i tillägg så blir detta klaustrofobisk. Då måste man ju ha en dörr som är 180. För en som är 1.90 hög(som mig) så låter detta inte bra ut.
Inte enig med nötegårdsgubben om detta över huvudtaget.
Aggregatet kan man lösa med värmeplåt i taket, den måste placeras på långvägg vid sidan av dörren, men var ska man sitta då? Andra sidan av dörren? Det blir väl 1manns batu då. Kan inte se att det går att sitta väldigt långt inn under snedtaket...
Mvh
Sakke
 
Viktigast är väl att de flesta män och många kvinnor inte kommer att kunna ligga i bastun. Efter att man byggt på isolering, panel mm är den bara 170 bred elelr nåt i den stilen. Det var en av anledningarna till att vi gjorde om vår bastu (som är 173 cm bred) till datarum.
 
Att det är en kompromiss är väl uppenbart, det intressanta är väl vad man kan göra. Jag tror man kan sitta två i bredd mot långväggen bredvid en dörr med agget på andra sidan dörren. Kanske bör man ha lavarna lite lägre än normalt, men två meter är ju normalt rekommenderad höjd, så i bakkant är det ingen jättekompromiss. Men redan i framkant av laven blir väl takhöjden ca 160, vilket förstås är lågt om laven i sig är ca 100.

Slå ihop några bockar av olika höjd och lägg brädor på och sätt dig och testa är mitt förslag. Tänk också på om du måste regla ner taket och in väggarna eller om det går att jobba med befintliga distanser.
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
Stort tack för alla svar! Min tanke var att ha en sittbänk på ena kortsidan, den som är närmst på "3d-skissen" och sedan ha en liggbänk utmed långsidan där taket är som lägst. Aggregatet på samma vägg som dörren, längst upp till vänster på "3d-skissen" Dörren är någorlunda markerad på den skissen genom de två sträcken, samt ett takfönster som finns i dagsläget.
Jag förstår att det inte är ett optimalt rum för en bastu, men kanske kan man kan få till något mysigt ändå? Vad gäller dusch så finns ett badrum en bit bort som jag tänkte man isf får nyttja, så ingen i anslutning till själva bastun. Bra ide med att testa hur höjden upplevs!
Tack
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Viktigast är väl att de flesta män och många kvinnor inte kommer att kunna ligga i bastun.
Dom får väl ligga någon annan stans då... Om man nu gillar bastu är det väl ändå bättre med en bastu där man bara kan sitta än ingen bastu alls.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
För den som vill basta "varmt" är det bra att komma så högt som möjligt även med fötterna, gärna över aggregatets överkant. Därför tror jag att en sittbänk på långsidan vore bättre än på kortsidan och istället ha agget i nederkant av bilden. Liggbänken kan du ju ha likadant ändå.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För den som vill basta "varmt" är det bra att komma så högt som möjligt även med fötterna, gärna över aggregatets överkant. Därför tror jag att en sittbänk på långsidan vore bättre än på kortsidan och istället ha agget i nederkant av bilden. Liggbänken kan du ju ha likadant ändå.
Bra tankar, men eftersom dörren är längst med den väggen känns det omöjligt att ha sittplatser där?
 
Jag har en mycket liten bastu 120x148 med 236 i takhöjd och bara en lav (som är placerad lite högre). Det går att sitta två i bredd men 99% av bastandet sker ensam. Tyvärr är laven för kort för att kunna ligga. Ena väggen har fönster från golv till tak så det är fullt njutbart med fin utsikt.
En liten bastu har största fördelen: uppvärmningen tar 15-20 minuter så jag har dessa 12 år använt den minst 2 ggr/veckan.

Det är bättre med liten bastu än ingen alls!
 
  • Gilla
jedahl
  • Laddar…
Bygg en takkupa så får du bättre höjd och en fin utsikt!
 
  • Gilla
jedahl och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Dom får väl ligga någon annan stans då... Om man nu gillar bastu är det väl ändå bättre med en bastu där man bara kan sitta än ingen bastu alls.
Nä, jag skaffade badkar istället...
 
Anna_H Anna_H skrev:
Nä, jag skaffade badkar istället...
Och jag slopade badkaret för att få plats med bastun!
 
Hej!
Efter mycket mätande och testande har jag bestämt mig för att ytan blir för liten. När man väl börja bygga på bänkar och aggregat lite här och var blir det inte mycket kvar så det känns inte värt det! Stort tack till er alla som försökte hjälpa mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.