Hej har sökt lite på trådar men finner inte riktigt den information jag behöver.

ska byta från öppet till slutet expansionskär efter som det inte räcker till med den acc volym som jag har i mitt vedsystem.

Har kunnat läsa mig till att man ska kolla upp höjden vatten pelare man har i sitt system och sedan applisera detta tryck + 0,2 bar på luftbälgsidan för att det ska fungera.

Nu när jag läser på expansionskärlet så står det att det kommer med 1,5 bar förtryck? och det är ju det min nödventil ligger på. Visst borde expansionskärlet fungerar lika bra om jag sänker detta förtryck till 0,5.???


Själv så vet jag faktist inte hur högt mitt hus är, och är svårt att kolla eftersom jag har pannan i ladugården med 35 m kulvert, samt att ladugården ligger lite lägre än huset.
Men jag har ju en manometer nere i pannrummet i ladugården som visar vattentrycket. Visst borde detta tryck vara rätt att pumpa in i bälgsidan + 0,2? eller har man tänkt helt galet.


Sedan funderade jag på , installerar man även dessa expansionskärl för varmvatten beredare eller hur gör dom idag? såg på youtube där verkar england och typ usa alla måsta installera detta men har inte hört sett om det i svergie..
 
Det låter som ett kärl avsett för tappvatten med det trycket. Men det är inget problem att sänka trycket. Att utgå från mätaren på pannan funkar bra.

I Sverige förlitar vi oss på att övertrycksventilen tar hand om volymförändringen i varmvattenberedaren.
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
Tack för snabbt svar. Och då har jag inte tänkte helt jädra galet när det gäller tryck och annat. Köpte kärlet påRinkaby rör, och i instruktionen som följer med så är det gjort för värmesystem klarar 110C och lite bilder på acctankar och värmepannor och element så det borde nog vara till värmesystem. Men förtrycket i kärlet kanske ökar när det är större kärl, Jag har ett på 400L och Dom kanske är tänkt till större värmesystem . Men jag har ju Villa system, och tycker det borde fungerar med att bara lägga i samma tryck i bälgen som det står på manometern i pannrummet + 0,2 bar( som det står i instruktionen som följer med kärlet). . Känner inte att det ska bli någe konstigt för det.

VVB, ja nu när du säger det så har jag ju sett varmvattenberedare med skvallerrör.. så det är väl så det görs här i sverige.
 
Så har nu bytt expansions kärlet, ser ut att fungera som det var tänkt.

Dock så var det i rätt tid som jag bytte bort det gamla kärlet ett öppet på 3dje vinden i huset. Hade sett under vintern som gått att när man fyllde på vatten, att det kom rostfärgat vatten i skvallerröret, tänkte att till sommaren är det dags att byta.

När jag kapade stigledningen på andra våningen i huset som går till expansionkärlet på vinden,( hade tömt systemet innan givetvis) Så droppade det lite vatten från röret som gick till vinden , brydde mig inte om det utan jobbade på med det jag skulle göra. , men detta droppande slutade inte., ställde dit en hink.. droppade i 3 dagar.. hahah . fick tömma hinken 5 gånger.. innan det slutade.. Så misstänker att röret var rejält tät av rost efter som vattnet inte kom sig ner från kärlet .. ska se om jag kan lägga upp en bild här senare när jag plockat ner kärlet.
 
läste igen den installtions beskrivning som följde med expansionskärlet och där står det såhära

A: avlufta systemet element och allt.
B: Fyll långsamt installationen tills trycket i expansionskärlet är 0,2 bar högre än förtrycket. Avlufta sytemet under påfyllningen.
C: avlufta röret till expansionstanken
D: Stäng avluftningspunkterna
E: Värm upp systemet till en så hög temperatur som möjligt under en halv dag och avlufta med med jämna mellanrum
F: Då vattentemperaturen har sjunkit till omkring 50 C ska installationen fyllas till 0,5 bar över expansiontankens förtryck. Se till att påfyllningsslangen avluftas.


Denna beskrivning gör det mycket förvirrande. När dom skriver "fyll installationen" så utgår jag från att det är det vattenburna värmesystemet som skall fyllas inte bälgen. kommer verkligen att trycket i bälgen att öka om man fyller på mer vatten i systemet? kan inte vara mycket isf, och sedan så avslutar dom med att fylla vatten i installtionen tills kärlets tryck är 0,5???

detta blir precis tvärt om mot att man ska fylla bälgen med 0,2 bar över vattenpelar trycket?? är det ingen som har stenkoll på detta!? för som jag ser det nu så ska man ha lägre tryck i expansionstanken än i det vatten burna systemet, kan det verkligen stämma?
 
Läs instruktionen en gång till. Den är rimmlig och tydligt skriven. Den innehåller inget av de fel du påpekar. Instruktionen skulle kunna kompletteras med att man först kontrollerar att förtrycket är rätt.
 
I Izvek skrev:
När dom skriver "fyll installationen" så utgår jag från att det är det vattenburna värmesystemet som skall fyllas inte bälgen.

Det är värmesystemet du ska fylla på.

kommer verkligen att trycket i bälgen att öka om man fyller på mer vatten i systemet?
Självklart. När systemet fylls på med vatten så trycks bälgen ihop och trycket i den ökar.
 
om jag ska fylla på vatten systemet så att trycket ska öka med 0,2 bar i vatten systemet ,borde det inte bli rätt mycket bälgen kommer att tryckas ihop.. ? typ halva kärlet eller så? och då återstår det väl inte direkt så mycket att expandera på senare.. . samt att man sedan ska avsluta med att fyll till det är 0,5 bar högre.. när dom skriver installationen skall fyllas så förstår jag det som på beskrivningen att det är vatten systemet som skall fyllas inte bälgen.

är det någon som gjort detta kan beskriva hur den gjorde.

jag gjorde nu såhär.
A: (expansionskärlet ej inkopplat.)Fyllde systemet med vatten tills trycket ökade i systemet ungefär 1 bar. luftade sedan på alla avluftare som finns i huset, och avslutade med att avlufta den högstapunkten till de kommer bara vatten, sedan för att utjämna trycket i vattensystemet så lät jag denna avluftaren rinna vatten tills det knappt kom vatten ur den. stängde därefter kranen. B
luftade röret till expansionskärlet. kollade mätaren på pannan, Vattenpelartrycket i vattensystemet visade på 0,55. fyllde därefter expansionskärlet till 0,5 bar.

C vred därefter om kranen till expansionskärlet så vatten trycket kunde nå expansionskärlet bälg. (lyssnade och hörde att den fylldes på lite. skulle gissa på 2-3L vatten. Sedan stannade det .

D
Har nu börjat elda för att lufta ur hela systemet ordentligt.
(trycket ser ut att ha öka pytte lite. . så ser ut att fungera .
ska nu en full panna brinna ut så tanken fylls å sedan se hur trycket är och sedan avlufta det sista lilla luften som kan finnas kvar i systemet när det har kallnat.
 
a) Expansionskärlet ska fyllas med luft (egenligen kväve) innan man fyller på vatten i systemet.
c) Expansionskärlet ska ALLTID vara inkopplat. Det får inte finnas någon kran för att koppla ifrån det.

Jag tycker också att instruktionen är lite omständlig. Har du en någorlunda normal villainstallation (max två-tre våningar) så är det bara att fylla upp kärlet till rätt förtryck, fylla på vatten i systemet till 1-1,5 bar, lufta och efterfylla, lufta och efterfylla, osv tills luften är borta. Det kan ta ett tag när man har fyllt på syrerikt färskvatten, men snabbas på om man värmer upp vattnet så mycket man kan.
 
Redigerat:
Useless: Jo man får koppla så att expansionskärlet har kran. Däremot får det inte finnas möjlighet att stänga in en värmekälla utan säkerhetsventil.

Izvek: Du skulle fylla till 0,2bar över förtrycket. Om förtrycket är 0,5bar så ska du fylla till 0,7bar. Det ger en liten fyllnad av kärlet. För att fylla halva kärlet med vatten måste trycket dubblas. Det skulle betyda ett tryck på 2bar. 0,2bar är långt ifrån halvfullt.
Instruktionen är vettig.
 
D Daniel 109 skrev:
Läs instruktionen en gång till. Den är rimmlig och tydligt skriven. Den innehåller inget av de fel du påpekar. Instruktionen skulle kunna kompletteras med att man först kontrollerar att förtrycket är rätt.
Nja det som förvirra mig är ordet "fyll installationen" Installationen i mitt tycke är vatten systemet. Och ska jag då fylla vattensystemet med 0,2 bar???
Om dom nu vill att man ska fylla på 0,2 bar i bälgen, varför inte skriva Öka trycket i bälgen med 0,2 bar.. Eller pumpa expansionskärlet med luft tills det når 0,2 bar över pelartrycket..

Däremot finns det ju entill variabel, hur mycket vatten ska man fylla? för det går ju fylla så den trycker ihop hela kärlet /bälgen? väldigt luddigt. . Men d är väl många kokar i denna soppa.. så man blir lite förvirrad av alla åsikter och allt man läst.

Själv så skulle jag vilja ha att när trycket är som lägst i systemet att det fortfarande finns en liten vattenbuffert i mot bälgen, så om man inte eldat på någon dag att vattnet temperatur börjart krypa neråt under 20 grader kanske ner mot 10 grader. Finns det ingen extra buffert då så kommer det att börjar suga in luft i systemet via elementventiler och dylikt där under trycket blir gigantiskt.

Jag har en sprängventil på pannan som är på 1,5 bar så mitt system ska inte gå så högt som 1 bar .. tycker jag. Möjligen när expansionskärlet börjar närma sig fullt.
 
Systemet ser ut att fungera redan nu, men ska nog justera in det så det passar för mitt endamål..
 
Om du läser hela meningen. Även den biten efter 0,2bar så framgår det. Problemet tycks vara att du inte läst alternativt inte förstått. Det står hur du ska göra. Möjligen med undantag för att justera förtrycket.

Sprängventil förutsätter jag att du inte har.
 
I Izvek skrev:
Själv så skulle jag vilja ha att när trycket är som lägst i systemet att det fortfarande finns en liten vattenbuffert i mot bälgen, så om man inte eldat på någon dag att vattnet temperatur börjart krypa neråt under 20 grader kanske ner mot 10 grader. Finns det ingen extra buffert då så kommer det att börjar suga in luft i systemet via elementventiler och dylikt där under trycket blir gigantiskt.
Om det blir för lågt tryck när vattnet kallnar så är kärlet för litet.
 
D Daniel 109 skrev:
Om du läser hela meningen. Även den biten efter 0,2bar så framgår det. Problemet tycks vara att du inte läst alternativt inte förstått. Det står hur du ska göra. Möjligen med undantag för att justera förtrycket.

Sprängventil förutsätter jag att du inte har.

Sprängventil måste sitta på systemet annars blir det inte godkänt av brandskyddskontrollen.

Kan inte du beskriva med dina ord Daniel hur du skulle göra utifrån denna beskrivning.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.