T
jag är i färd med att sätta tätskikt i badrummet men har lite beslutsångest för vilket foliebaserat tätskikt jag ska välja.

Jag har sneglat på byggmax tätskiktssystem och ser inga skäl till att inte använda det mer än att det "känns billigt" bara för det står tryckt byggmax på det.
Det är godkänt enligt alla regler och dessutom ett av de 8 som klarat Länsförsäkringars test, och kostar i regionen 30% mindre än andra tätskiktsystem.
Jag har dessutom nära tillgång till det då jag har 3 st byggmax inom 20 minuters resväg.

Har någon nått annat argument till att inte välja byggmax system annat än just att det "känns billigt"?
Eller varför skulle man välja något annat?

Jag harinte hittat någon byggtråd där någon använt det och kan svara för om det är dåligt på något sätt, hade vart intressant att höra era åsikter innan jag åker och köper det.
 
L
Har använt det i bad/dusch , på rekomendation av grabben , ( byggare ) lite billigare och fungerar bra och är godkänt , det som är med alla tätskikt är att man ska använda alla komponenter som finns till det fabrikatet , och inte blanda , vet inte men varje säger , ingen garanti om du inte kör med våra grejer för hela jobbet , inte många tillverkare bara nya namn på burkarna och olika färg
 
  • Gilla
Thullen och 1 till
  • Laddar…
T
Ja givetvis, kör jag Byggmax tätskiktsystem så tänker jag ju inte blanda in nått annat längs vägen men det gäller ju oavsett vilket tätskikt man väljer som du sa :)
 
L
Dom har s.k. hörnbitar för inner och ytterhörn , var lätta att smörja in med smack , det som jag kom underfund med , var att inte snål med smack på väggen , tyvärr suger inte väven så bra kan bli bubblor ( bara skära upp ock smörja in en remsa över ) , gäller nog alla sorter
Hörde om att det är lite klyvet om dessa tätskikt ( mattan ) är så tät att det inte vill torka så bra , utan är kladdigt även efter lång tid , allra helst i hörn och innerhörn , där det vill bli lite tjockt
p.g.a matta på båda sidor om smacken
 
De godkända folietätskikten brukar ha ett härdande lim som är avsett när man limmar foliebitar över varandra, så det härdar även om det är instängt mellan två skikt.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Det tror jag gäller även byggmax system. En typ av lim/gucka för att limma folien mot underlaget, en annan typa av lim för att limma överlapp, hörn och tätremsor. Och det är väl just för att det limmet måste härda även om det ligger mellan 2 täta skikt.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
har precis använt byggmax tätskikt när jag renoverat badrummet.
folielimmet som man köper i patroner är hemskt att jobba med, odrygt och tar timmar innan det torkar, hörn och kanter glider i limmet och man får gå och trycka fast dom flera gånger innan dom sitter där man vill.

byggmax har självhäftande remsor att köpa och det rekommenderar jag att köpa, mycket enklare att jobba med.

luftbubblor blev det en hel del av, då måste man skära upp och limma med folielimmet.
vräk på med tätmembrangeggan så går det lättare.
 
  • Gilla
Fjanten
  • Laddar…
T
Tack för svar!

Jag fegade ur och köpte Bostik istället, kostade någon tusenlapp mer totalt men är säkert exakt "samma skit".
Samma sak med två olika lim, men det verkar de flesta tätskikt använda.
 
L Liteavvarje skrev:
Har använt det i bad/dusch , på rekomendation av grabben , ( byggare ) lite billigare och fungerar bra och är godkänt , det som är med alla tätskikt är att man ska använda alla komponenter som finns till det fabrikatet , och inte blanda , vet inte men varje säger , ingen garanti om du inte kör med våra grejer för hela jobbet , inte många tillverkare bara nya namn på burkarna och olika färg
Hur gjorde du med manschett för toalettstolen? Byggmax verkar ju inte ha det i sitt sortiment. Inte längre iallafall.
 
Rörmanschett 75mm finns i min lokala byggmax. Den är mycket tajt att få över klosettanslutning, det går nog lättare om man har 110 rör upp ur golvet.
 
A AskeHolst skrev:
Rörmanschett 75mm finns i min lokala byggmax. Den är mycket tajt att få över klosettanslutning, det går nog lättare om man har 110 rör upp ur golvet.
Att de har 75 mm vet jag. Det är 12 o
A AskeHolst skrev:
Rörmanschett 75mm finns i min lokala byggmax. Den är mycket tajt att få över klosettanslutning, det går nog lättare om man har 110 rör upp ur golvet.
Att de har 75 mm känner jag till. Hur menar du att "det går lättare om man har 110 rör upp ur golvet"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.