Hej

Vi har haft problem med imma i badrummet. När man duschar blir det imma överallt som inte försvinner förrän man öppnar dörren. Det finns inget fönster och dörren stänger tätt igenom så jag gissar att problemet är att det inte finns tillräckligt med tilluft.

Tyvärr är golvet i badrummet högre än utanför så det känns inte som att det är möjligt att fräsa ur ventilation i tröskeln, i så fall skulle man nog behöva fräsa ner genom hela tröskeln och i brädan som den står på. Av samma anlednings känns det knepigt att byta ut den mot en ny. Väggen är murad så jag vet inte om det är möjligt att borra ventilation genom den. Så då återstår att göra åverkan på dörren.

Jag tänkte att man kanske kunde såga ur en spalt eller alternativt borra en rad med hål och sedan sätta ett galler över. Något i den här stilen:
http://www.clasohlson.com/se/Överluftsgaller-400x60-mm/Pr366025000

Jag har även hittat ventilationsgaller gjorda för dörrar men dessa tycker jag är fruktansvärt fula. I så fall föredrar jag neutralt aluminiumgrått (även om detta kanske inte heller är jättesnyggt mot gabonmahognydörren).
https://www.bauhaus.se/ventilationsgaller-452x92mm-beige.html

Vad tror ni om idén? Eller kan det finns någon annan bra lösning? Går en här typen av dörr bra att såga och borra i förresten?

Stängd gabonmahognydörr med handtag och nyckelhål utan synliga ventilationsspår i en vitkantad dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tröskel mellan ett badrum med gråa klinkerplattor och ett rum med parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tröskel utan ventilationsutrymme mellan badrumsgolv och dörr som bidrar till immaproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Alt: En stängd vit dörr utan springa till tröskeln på ett rött kakelgolv bredvid ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stängd dörr utan synlig springa över tröskel, diskussion om justering för luftflöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kapa dörren lite och byt/justera tröskeln, så att du får en springa nedtill.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
A
Där jag var brf-innehavare så fanns det en urfasning upptill på dörren som släppte in tilluft.
 
S
Fräsbort material överstycket i karmen istället för i dörren.
 
En väldigt enkel åtgärd är att lämna badrumsdörren på glänt när rummet inte används.
Klart!

Eller är det för enkelt?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En väldigt enkel åtgärd är att lämna badrumsdörren på glänt när rummet inte används.
Eller rent av vidöppet, vilket även har fördelen att katterna kommer åt sin låda...
 
Foderlisten över dörren skulle kunna modifieras och sättas med distans.
 
Jag gjorde som Hasse Teknik förslår (tror jag). Förtydligande: Kapa lite i underkant av dörren och fräs in tröskelns horisontella yta (så att du även får en spalt mellan tröskelns horisontella yta och dörren). Det har fungerat utmärkt för mig tillsammans med paxfläkt.

Nu verkar du inte ha så stor mån att fräsa in så jag vet inte hur bra det går.
 
A Allinug skrev:
Där jag var brf-innehavare så fanns det en urfasning upptill på dörren som släppte in tilluft.
S sinuslinus skrev:
Fräsbort material överstycket i karmen istället för i dörren.
E exerg skrev:
Foderlisten över dörren skulle kunna modifieras och sättas med distans.
Det är en möjlig lösning men vad jag har läst så är rekommendationen att det görs vid den nedre delen av dörren så det tänkte jag försöka mig på först.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
En väldigt enkel åtgärd är att lämna badrumsdörren på glänt när rummet inte används.
Klart!

Eller är det för enkelt?
Alfredo Alfredo skrev:
Eller rent av vidöppet, vilket även har fördelen att katterna kommer åt sin låda...
Det är det vi gör nu men det är lite jobbigt att det blir en ångbastu där inne varje gång man duschar. :) Sedan så har vi ett litet barn hemma som gärna river ut sakerna om man lämnar dörren öppen.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
[bild] [bild]
Kapa dörren lite och byt/justera tröskeln, så att du får en springa nedtill.
Pen Pen skrev:
Jag gjorde som Hasse Teknik förslår (tror jag). Förtydligande: Kapa lite i underkant av dörren och fräs in tröskelns horisontella yta (så att du även får en spalt mellan tröskelns horisontella yta och dörren). Det har fungerat utmärkt för mig tillsammans med paxfläkt.

Nu verkar du inte ha så stor mån att fräsa in så jag vet inte hur bra det går.
Det kanske inte är en så tokig idé att göra något med tröskeln. Jag såg att det finns billiga badrumströsklar att köpa som kanske skulle gå att foga in.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.