Om rivningskillarna är bokade hos dig i två dagar är det inte säkert att deras arbetsledning kan skaka fram annat arbete bara för att det tog kortare tid.
Att pussla med all personal och få ihop 100% styrning hela tiden är inte lätt.
Med Fastpris blir det gungor och karuseller, men med den fördelen att man kan planera in jobben lättare. Vad som inte tagits upp är att det kostar att räkna på jobben, små jobb som man från arbetsledningen ska ut och titta på blir dyrare än stora eftersom timmarna för den som räknar också ska betalas av killarna som utför jobbet. Med andra ord är OH-kostnader % större på mindre jobb eftersom det blir mer spilltid mellan olika kunder, både för de som räknar på jobbet och de som ska utföra.
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Undrar om TS menar 2,5 timmas arbete i fastigheten ? Firman måste också ta sig dit. Lasta maskiner, ev fläkt kort sagt etablera sig på arbetsplatsen. Jag antar också att firman städade upp efter sig och fick åka med det rivna materialet till tippen, lasta ur sina maskiner innan de kunde åka på nästa jobb.

Så Ja det är rimligt pris.. Tvivlar på att TS skulle utföra samma arbete själv för dom pengarna inberäknat allt kringarbete före och efter tiden i huset/lägenheten.

TS = Trådstartaren
 
  • Gilla
Zork
  • Laddar…
Nej kanske inte jobba hos någon annan. Utan jobba hos sig själv.

Jag brukar tänka att jag kostar 0 kr i timmen när jag bygger hemma.
 
S Sir Duke skrev:
Nej kanske inte jobba hos någon annan. Utan jobba hos sig själv.

Jag brukar tänka att jag kostar 0 kr i timmen när jag bygger hemma.
Om du tar ledigt från jobbet för att bygga eller hantlanga hur värderar du då din tid?
 
Hehe. Tänkte skriva om det men var lite lat :)

Nej jag bygger bara på min fritid, annars blir det ju en helt annan timtaxa förstås.

Sedan har ju fritiden något ekonomiskt värde ändå, om man hatar att bygga blir ju tiden dyrbarare så att säga.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Eftersom du kollade med en annan firma och kom fram till att det var rimligt är det inget att gråta över. Har själv lärt mig den hårda vägen att aldrig ta saker på fastpris. Hade nog sparat 50000 på grävningen av vår tomt om jag vågat köra på löpande...
Tar man på löpande så tar det mycket längre tid. Fördelen med fast pris är att det går mycket fortare att få det klart.
 
Nej det tar inte längre tid om du anlitar en bra firma med bra referenser på löpande räkning.

Hantverkaren där vill bli klar snabbt så att han inte får problem med nästa uppdrag som väntar. De bra firmorna har alltid en lång kö med arbeten som skall utföras. De har helt enkelt ingen anledning att försöka maska för att sträcka ut tiden. Det är dessutom så att de får ju sina goda referenser just på att inte hålla på att fiffla och överdebitera.
 
  • Gilla
RoBo och 3 till
  • Laddar…
Tyvärr är det nog så att de flesta firmor maskar när det går på löpande. Framförallt när det gäller små jobb. I TS fall hade det garanterat tagit hela dagen för hantverkaren om arbetet gjorts på löpande timdebitering.
 
5 timmars jobb med allt kringjobb inkluderat för 8590kr efter ROT-avdrag!!!
Horribelt säger jag. Tycker helt klart att de vilseledde dig med hur mycket jobbet kunde dra iväg tidsmässigt. Jag hade inte betalat förrän de hade justerat ner priset med ett par tusen i varje fall. Det hade ändå fortfarande varit en väldigt bra förtjänst för dem. Det är inte relevant att ni var överrens om ett fastpris. En firma med kompetent folk ska ju ha koll på vad denna typ av jobb innebär. Och om det beroende på förutsättningarna kan skilja på några timmars jobb till en hel vecka ja då får man kanske börja med att kolla upp förutsättningarna.

Blir även lite förvånad över att nästan alla kommentarer här tycker att detta inte är nåt att orda om. Kan ju nästan tro att det bara är såna med egna hantverkarfirmor som kommenterat här.
 
  • Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
S SjälvBästeDräng skrev:
5 timmars jobb med allt kringjobb inkluderat för 8590kr efter ROT-avdrag!!!
Horribelt säger jag. Tycker helt klart att de vilseledde dig med hur mycket jobbet kunde dra iväg tidsmässigt. Jag hade inte betalat förrän de hade justerat ner priset med ett par tusen i varje fall. Det hade ändå fortfarande varit en väldigt bra förtjänst för dem. Det är inte relevant att ni var överrens om ett fastpris. En firma med kompetent folk ska ju ha koll på vad denna typ av jobb innebär. Och om det beroende på förutsättningarna kan skilja på några timmars jobb till en hel vecka ja då får man kanske börja med att kolla upp förutsättningarna.

Blir även lite förvånad över att nästan alla kommentarer här tycker att detta inte är nåt att orda om. Kan ju nästan tro att det bara är såna med egna hantverkarfirmor som kommenterat här.
TS har ingått ett avtal som byggherre, att gå in efteråt och skruva på priset är inte OK.
Det är pga. risken för kunder som inte vill betala ingångna avtal, som många företag vägrar ta privatkunder.
Betydligt lättare med AB 04 eller ABT 06, då vet båda parter vad som gäller.

Att ta löpande räkning blir ofta billigare, då delar man på risken. Var noga med dagbok om jobbet är omfattande.
 
D droopy skrev:
Tvivlar på att TS skulle utföra samma arbete själv för dom pengarna inberäknat allt kringarbete före och efter tiden i huset/lägenheten.
För 8600:- kan man ju i runda slängar ta tjänstledigt en hel vecka. Googla dag 1, riv dag 2, städa dag 3 och ligg på stranden dag 4 och 5. Eller slit på jobbet hela veckan och betala någon annan att göra jobbet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
TS fråga bör kanske ses som två separata frågor.
1) Hade man kunna gjort det billigare på löpande räkning eller om TS hade utfört arbetet själv?
2) Ska/kan TS bryta ett ingånget avtal?

På första frågan så är nog svaret JA.

På andra frågan är det nog bara att bita i det sura äpplet, ett ingånget avtal (i det här fallet fastpris) gäller och det bör man förhålla sig till och ta lärdom av nästa gång.
 
Hade du beställt jobbet löpande ("ta det på timmar") så hade du bara betalat för den tiden det tog. Men det kan man inte veta innan. Det kunde tagit dem betydligt längre tid, och hade kunnat bli ännu dyrare.

Eftersom det alltid är svårt att veta vad som dyker upp när man river i gammalt, så måste man ta ut marginal på priset för eventuella oförutsedda händelser. Ingen vill jobba gratis.

Dock förstår jag inte problemet?
Du fick ett pris och accepterade detta. Och jobbet blev klart mycket snabbare än förväntat. Toppen!

I priset du fick ingår förmodligen även servicebil, verktyg, skyddsutrustning, avfallshantering (och tiden det tar att köra och sortera/slänga) ev sopsäckar, eller kanske hyra av släp... och allt det där andra man inte tänker på. Så du kan inte bara ta summan och dela den på det antal timmar du haft gubbar på plats hemma hos dig.
 
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
Dålig upphandling av TS, bara att ta lärdom och göra bättre nästa gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.