Hej,
Försökte borra i källaren med en skruvdragare, första 3-4cm funkar det bra, typ bara puts eller liknande.
Sen tar det stopp, och dessa regeldetektorer verkar bara ha sökdjup på 2cm.
Hur ska jag veta vad som stoppar borrandet?

Tänkte gå och hyra en sladdlös borrhammare men vill gärna veta vad jag borrar i.
Har tyvärr ingen elkontakt i närheten för att kunna använda mina borrmaskiner, därför måste jag ha en sladdlös/batteridriven borrmaskin.

Testade att borra med en metallborr men kommer ingen vart.

Tänker borra så jag kan stoppa i brun plugg.

Tack på förhand
 
L
Tror det är betong , då måste du ha slag på maskinen , annars tvärstopp ,om du kör på högsta fart en stund och sedan ser på borren , är den blåanlöpt så är det betong ,
Skarvsladd då , sökdjup reglar , finns ett flertal , julas tar 38 mm , det finns dom som tar djupare
googla på regelsökare
 
Borren blev typ svart, men borrade inte så länge då skruvdragaren började lukta och ville inte bränna sönder den.
Skarvsladd på ca 20m har jag tyvärr inte.
Får väl kolla efter detektorer som kan djupsöka mer än 2cm.
 
Skarvsladdar behövs alltid så om du inte har en är det bara att köpa. Köp inte de billigaste för de trasslar bara ihop sig till eländiga vabbor. Köp en rejälare gummikabel på minst 15 meter. Lägg därefter till en billig borrhammare så kommer du med lätthet igenom betongen. Just borrhammare är en sådan produkt där det sällan lönar sig med proffsmaskiner eftersom man normalt sett använder dem så lite så köp en billig så blir du nöjd.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Slagborr och borrhammare har jag redan.
Kanske köper en sån här på 25m, men vet inte ens om det räcker, bor på 2a våningen, så ner 3 våningar ska den räcka, kanske blir det 2 sånna.
http://m.clasohlson.com/se/Skarvsladd-25-m-IP20/32-2302

Ska kolla vad det kostar att hyra i clasohlson eller ramirent, en sladdlös borrmaskin.
 
Spontant så kan det ju vara så enkelt som att du stött på den armering som ligger ingjuten i betongen.

Kan hålet flyttas någon centimeter åt något håll?

Låter märkligt med så långa avstånd till ett eluttag..
 
Ska testa att borra i en annan höjd.
Det är hyllkonsoller som ska upp, 2 hål per konsol.
Huset är 70år gammal, har inte så många eluttag i själva lägenheten heller.
 
L
Skarvsladden på utsidan genom fönster och rakt ner , du ha troligtvis träffat på järn när borren är svart i nosen , då ska du flytta hålet lite snett uppåt 3 - 4 cm
 
Tyvärr kan jag inte dra sladden genom fönstret och in i porten, blir för långt.
Fanns inget sladdlös i clasohlson att hyra heller.
Ska kolla med Ramirent eller blir det att köpa förlängningskablar.

Måste köpa detektor också, vill inte borra i nån vatten eller elledning.
 
Testade igen att borra några centimeter ifrån och det funkade bättre :)
Körde först med en mindre borr på 3-4mm, och sen 5mm, innan jag använde 8mm.

Tack ska ni ha
 
Vad kom ut när du borrade?
 
A Andy78 skrev:
Vad kom ut när du borrade?
Inget speciellt som jag märkte, bara massa korn som puts eller liknande.
Kanske var det armering jag hade träffat innan.
 
Kan inte tänka mig att el eller vatten är ingjuten i källarväggen. Ta inte bruna plugg, köp grå nylonplugg i rätt storlek då sitter det bra.
 
Ok försent.
Är grå nylonplugg bättre än brun plugg?

Tack på förhand
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.