De pratas så mycket om ekonomi och räntor hit eller dit och de flesta diskuterar att göra en god affär på sin fastighetsinnehav.

STANNA UPP LITE  :surprised: :surprised: :surprised:

Tänk er följande påhittade scenario;

"Alla mina grannar köpte sina hus 1996 för 500.000 kr.

När vår familj stod på tur strax efter (alltså också 1996) blev det budgivning och vi fick betala 2.000.000 kr för att vår familj skulle få bo där vi ville bo.

Vi har bott här i 10 år och nu säljer jag huset för dagens marknadsvärde = 1.000.000 kr.

Under tiden har vi haft helt normala utgifter, varken högre eller lägre än våra grannar.

Tyvärr har en av oss gått bort under tiden men fick i alla fall under de sista åren bo på sin drömplats...."

Har jag gjort en bra eller dålig "affär"?


Lycka till!  :) :) :)

 
David skrev:
Visst är läget viktigast, MEN i etablerade områden råder redan en perfekt marknad på tomter. Dvs det är svårt att göra en bra affär på tomten.
I Stockholm är exempel på etablerade områden: Djursholm, Lidingö etc.

I up&coming-områden, dvs områden som är på väg att bli etablerade så småningom, kan du däremot göra en god affär samtidigt som en eventuell prisnedgång kanske inte blir lika drastisk som i oetablerade områden.
I Stockholm är exempelvis vissa områden i Nacka ett sådant område.

mvh
David
Delar inte Din uppfattning om att det råder en perfekt marknad på tomter i etablerade områden.

Vad dom flesta tycks missa är att dom ser inte hur tomten kan utvecklas genom att spränga, hur huset placeras, fylla ut, ta bort, etc. Det gör att många gånger "svåra" tomter blir oerhört bra! Och är lägre prissatta. Där kan man göra en relativt bra affär.

Självklart är det så priserna håller sig bättre i storstäderna och i dom etablerade områdena men kan gå ner även där. Ett prisfall på 20% med ett snittpris på 5 mkr är 1 MKR men om snittpriset är 2 mkr är fallet 400 tkr. Frågan är då hur stort fallet blir. Ingen vet men troligen är dom boende lite bättre rustade för en nergång i det "finare/dyrare" området.

Samtidigt så ger jag Familjen Bygg rätt. Boendet är för mig i första hand livskvalitet. Sen försöker jag kombinera det med värdeutveckling, precis som alla andra skulle jag tro. Ingen vill göra en dålig affär och jag har därför sökt mig till "bättre" områden. Det är två ställen man är mycket på. I bostaden och på jobbbet Därför vill jag ha ett intressant och utvecklande/stimulerande jobb samtidigt som jag vill ha livskvalitet i mitt boende. Båda begreppen betyder olika för olika människor. Det är helt enkelt upp till var och en att bedöma vilka kriterier man skall gå på. Flytta till Norrland, Skåne, Djursholm, Särö, etc. Men om någon blir sjuk, går bort är det min tro att dom flesta vill välja ett bättre boende med vad dom anser vara livskvalitet.


 
pinscher skrev:
Jag och min fästmö har letat tomt i ytterkant av stockholmsområdet ett tag och jag fattar inte hur folk har råd med de priser som är. Majoriteten av de tomter som finns är på lite under 1000 kvm och ligger på över 2 M kr.
Så hur har ni råd alla ni som köpt i sthlm.
Ute på Färingsö(norra) så finns(fanns?) det tomter på drygt 1700 kvm för mellan 500.000-850.000:- exklusive VA visserligen.

Vår tomt gick på 835.000:- är dryga 1700 kvm och har SJÖUTSIKT!!!
Avlopp och brunn tillkommer, men ändå.

Tar ca 40 min till Bromma med bil.
Då är man näääära Stockholm C :D
 
Vi har iofs inte tomt i Sthlm, men rätt centralt i Umeå. Tomtpriset låg på drygt en miljon för 1000 kvm. Vi är till yrket sjuksköterska resp lärare (i en av de kommuner med lägst löner i landet). För närvarande är vi båda arbetslösa, dessutom...

Har man inte pengar får man istället jobba hårt. Vi har under flera års tid köpt nedgångna bostadsrätter i attraktiva områden, renoverat dem i toppskick själva och sålt dyrt. Det har ju blivit flytt varje år nästan, men vi hade en rejäl grundplåt till husbygge.

Eftersom vi inte vill dra på oss för stort lån bygger vi dessutom ett stort parhus (via ett lokalt företag, men vi själva är byggherre) och har sålt ena delen till marknadsvärde. Summa summarum är att vi kommer att bo billigt, centralt i nybyggt hus i ett attraktivt område. Lånelöfte fick vi genom att de hus vi bygger är säkerhet (eller hur man nu säger). Det är ett sätt att gå tillväga, men relativt slitigt. Dels tungt att renovera hela tiden, dels arbetssamt och till viss del riskfyllt att vara ansvarig för bygget. Det gäller att välja byggfirma med omsorg.
 
Jag själv köpte mitt radhus 1995 för ca 1 miljon. Då var räntan 11,75% och jag ville inte köpa ett dyrare hus. Jag lånade ca 650.000 då. Nu har jag lån på 950.000 och ett värde på huset på ca 3,3 miljoner. Jag unnade mig själv en ny båt för 300.000:-, därav att jag blev tvungen att låna lite mer. Nu funderar vi på att byta upp oss till ett större hus i samma område. Priserna på ev hus som blir det salu är ca 4,5-6 milj, vilket innebär att vi måste låna ytterligare ca 1-2 milj. Jag sitter i en bra sits då vi kom in i rätt tid på bostadsmarknaden. Ändå tvekar jag lite grann inför att belåna mig med så mycket pengar eftersom jag har upplevt räntor över 10%. Att många kommer att få svårt med sina lån i framtiden kan jag garantera, däremot är det svårt att säja när nästa fastighetssvacka kommer. Just nu ser det ut som om att räntorna verkligen inte går över 6% de närmsta 5 åren. Det är alltid svårt att gissa om framtiden, men nu känns det som om priserna håller på att toppa och är på väg ner igen.
Lycka till alla husägare! Att bo i hus är livet!
 
En skillnad är nog att i t ex Norrland kan en brevbärare eller busschafför ha råd med hus. I Stockholm är det mest högavlönade som bor i hus, vi andra bor i lägenhet i nån förort...
 
Leffe: Du vet Norrland är rätt stort....Själv bor jag i Umeå och här är huspriserna höga. Under 2 miljoner får du ingenting, förutom mycket små radhus i utkanterna. Vill du ha något nyproducerat som är fristående så snackar vi ca 3 miljoner - om du inte drar dig långt ut från centrum. I mina ögon är det rätt dyrt....
 
Då har vi nog olika definitioner på etablerade områden. Jag tror att möjligheten att göra såna klipp är mycket begränsade på Lidingö eller i Djursholm.

Annars har vi gjort precis som du beskriver när vi köpte tomt tidigare. Är den full med träd och bergig och försäljningstiden är i December brukar de flesta inte se potentialen vilket kan ge ett bättre pris för köparen. Möjlighet att göra detta i de etablerade områdena är dock minimala.

Angående om gemene man ska prioritera sitt boende efter livskvalitet eller efter lång-/kortsiktiga vinster är det nog upp till var och en att bestämma. Där finns inga rätt eller fel.

mvh
David

OLHA skrev:
[quote author=David link=1122446250/30#45 date=1131474337]Visst är läget viktigast, MEN i etablerade områden råder redan en perfekt marknad på tomter. Dvs det är svårt att göra en bra affär på tomten.
I Stockholm är exempel på etablerade områden: Djursholm, Lidingö etc.

I up&coming-områden, dvs områden som är på väg att bli etablerade så småningom, kan du däremot göra en god affär samtidigt som en eventuell prisnedgång kanske inte blir lika drastisk som i oetablerade områden.
I Stockholm är exempelvis vissa områden i Nacka ett sådant område.

mvh
David
Delar inte Din uppfattning om att det råder en perfekt marknad på tomter i etablerade områden.

Vad dom flesta tycks missa är att dom ser inte hur tomten kan utvecklas genom att spränga, hur huset placeras, fylla ut, ta bort, etc. Det gör att många gånger "svåra" tomter blir oerhört bra! Och är lägre prissatta. Där kan man göra en relativt bra affär.

Självklart är det så priserna håller sig bättre i storstäderna och i dom etablerade områdena men kan gå ner även där. Ett prisfall på 20% med ett snittpris på 5 mkr är 1 MKR men om snittpriset är 2 mkr är fallet 400 tkr. Frågan är då hur stort fallet blir. Ingen vet men troligen är dom boende lite bättre rustade för en nergång i det "finare/dyrare" området.

Samtidigt så ger jag Familjen Bygg rätt. Boendet är för mig i första hand livskvalitet. Sen försöker jag kombinera det med värdeutveckling, precis som alla andra skulle jag tro. Ingen vill göra en dålig affär och jag har därför sökt mig till "bättre" områden. Det är två ställen man är mycket på. I bostaden och på jobbbet Därför vill jag ha ett intressant och utvecklande/stimulerande jobb samtidigt som jag vill ha livskvalitet i mitt boende. Båda begreppen betyder olika för olika människor. Det är helt enkelt upp till var och en att bedöma vilka kriterier man skall gå på. Flytta till Norrland, Skåne, Djursholm, Särö, etc. Men om någon blir sjuk, går bort är det min tro att dom flesta vill välja ett bättre boende med vad dom anser vara livskvalitet.


[/quote]
 
Byggis skrev:
Köpt tomt i samhälle i mellanskåne 5 mil från Malmö! Gav drygt 90 tkr. Ibland är det gott att va lantis!
Samma här, knappa fem mil från Malmö, 80 tkr.

Historien är dock längre än så!

Är uppvuxen i ett numera "hett" villaområde fem bilminuter utanför Stockholm, med medeltaxvärden på över fyra millar. Sista obebyggda tomten såldes för över 4 millar för ett par år sedan.
Jag och sambon letade fritidshus i samma kommun för ca 5 år sedan men ryggade tillbaka då budgivningarna DÅ slutade på nära miljonen för 45 kvm uselt isolerat fritidshus med eftersatt underhåll. Kollade lite extra noga på ett hus som var lite halvfärdigt renoverat (verkade som den unga familjen som sålde inte orkade med huset mer). Det huset gick för 740 tkr nånting. IDAG säljs inte en enda tomt (utan hus eller rivningfardigt) i det området för under 1.7 millar så det är klart att man grämer sig lite.

Sambon kommer från skåne så vi hittade ett skitbilligt hus här nere som vi tänkt ha som fritidshus/lager för min bilhobby/tillflyktsort för mig när vi besökte svärmor. Detta hus blev sedemera vårat permanethus samtidigt med en omfattande flerårig renovering.

Kan man då flytta från alla vänner och släkt i Stockholm till bonnvischan i skåne??
Jo faktiskt!! T o m  jag som "aldrig skulle klara mig utan stockholms nattliv och alla polarna"

Stockholmspolarna hänger fortfarande kring Stureplan medan jag sitter med tre ungar på landet och trivs skitbra med det. Nya kompisar skaffar man lätt om man har fritidsintressen. Självklart tycker jag det är skitroligt att sticka upp till sthlm igen  köra en reunion med grabbarna, men efter en hård helgs nattklubbande längtar jag verkligen tillbaka till Skåne igen. Det kommer dröja många år innan jag bosätter mig i sthlm igen, jag pallar inte infartsköerna. Buss funkar ok i sthlm tycker jag men knutpunkterna är så fett fulla med folk på morgonen att man kan tokig bara över att få köa ngn minut för att gå på en rulltrappa!!

Nä, tar och bygger mitt nya skånehus i sommar och njuter av lite (förvisso lägre avlönad) livskvalitet tills barnen är utflyttade (om typ 20 år) sedan kan jag nog börja kolla på sthlm igen. Bara att spara, för man hittar nog inte en stockholmstomt under 10 millar då! ;D

EDIT: kollade upp taxeringsvärdet och korrigerade uppåt. Attans vad föräldrarna kan leva gott som pensionärer!!
 
Sitter i samma sits som habbe... Jag satt i en etta på 33 kvm i fjärdehandskontrakt.. Det ni.. ;) När jag o tjejen skulle flytta ihop så stod vi där.. Min etta som jag kunde få flytta ifrån på 1 veckas varsel eller flytta till Skåne och hennes 3 på 1:handskonrakt?? Kan säga att trots man är uppvuxen i Sthlm alla vänner o all släkt där så var det inget svårt val. Nu har jag bott i Skåne i 3½ år och trivs som fisken i vattnet.. Köpte hus för drygt ett år sedan.. Vi gav mindre för huset än vad man får ge för en etta i stockholms förorter...
Visst vi bor lite off om man ska lyssna på kristianstadsfolket.. Vi bor på landet i en by med ca 200 hushåll.. Men jag tycker inte att 2 mil till centrum är speciellt långt... de tar 20 min med bil så är man i centrala Kristianstad.. Det är för mig Livskvalitet..
 
Familjen_Bygg skrev:
I Vaxholms kommun (Resarö) kostar tomterna c:a 1.000.000 kr inkl. kommunalt V/A. Då får man fina skärgårdstomter på över 2.000 kvm. Varför skall man bo i Stockholm?

Lycka till!  :) :) :)
En bekant till mig sålde precis en tomt på 2200 kvm på Resarö med utsikt över trälhavet för 2 700 000. Så lite mer än en miljon får du nog räkna med om du vill ha en tomt med kommunalt VA på Resarö. Däremot i trevliga Rydbo utmed Vaxholmsvägen så dyker det upp tomter runt miljonen lite då och då. Jag vet, jag har en själv  ;)


Edit: Jag kasnke ska läsa sida 2 också innan jag svarar nästa gång ;D
 
Resarö / Vaxholm / Skärdgårdsstad med fler = superfint och mysigt på helgen / sommaren men ett rent helsike varje dag med idog pendling som tar en sju jädrans massa tid - med detta i beaktande så har du svaret varför man bor i Sthlm Kommun, 1.2 mil fr innerstaden där det tar ca 30minuter från det att jag stänger ytterdörren tills dess att jag dricker en kopp kaffe vid skrivbordet på jobbet. Mer tid över till barn och umgänge istället för att sitta och pendla bort livet.

Sen är det dyrare, visst men det vägs upp av ovannämnda skäl.
 
Håller med Bart; det är otroligt att folk betalar 2 700 000 kr för sjöutsikt när motsvarande tomt utan utsikt kostar 1 000 000 kr!!!

Lycka till! :) :) :)
 
Jag skulle nog kunna tänka mig att betala 1,7 MSEK mer om det skapade värdet på det färdiga huset på den dyrare tomten blev betydligt större än 1,7 MSEK jämfört med vad det skapade värdet skulle blivit på den billigare tomten. Förutsatt att man klarar finansieringen förstås.

Annars tycker jag personligen att en utsikt över ett fint öppet landskap många gånger är härligare än sjöutsikt.

mvh
David
 
jag betalade 500 000kr för hus och tomt ganska centralt i Gävle..

tomt på 3400kvm, nära till affär, dagis, skola, buss osv..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.