Måste skriva av mig lite. Stort hus, mycket jobb. Såväl utomhus som inomhus, utvändigt och invändigt. Semestern är för kort och stressigare än vardagen.

Sedan april har jag bestämt att inga nya projekt får startas. Samtliga fönster behöver arbete, samt fönsterkarmar. Någonting som borde ha gjorts för tio år sedan. Skrapa skrapa skrapa. Därefter smågrejer som blivit kvar sedan tidigare projekt. Vad vill hon som bestämmer? Måla om altan! Ser ut som nymålat sedan ommålningen för två år sedan. Men det är fel kulör. Att hon startar nytt projekt innnebär att jag får vara hennes hantlangare och fixa med skrapning på högre höjd, fixa med högtrycken, hämta stegar m.m. Samtidigt sitter jag där med massa fönster och väldigt lite utrymme då det regnar varannan timme. Frustrationen växer, samtidigt som det är bra att hon gör någonting hon gillar. Imorgon slutar semestern och hösten kommer snart. Lej bort skiten, är hennes svar. Skulle hon bestämma så skulle vi inte lyfta ett finger själva. Men städningen vill hon absolut inte leja bort!

Någon som känner igen sig? Recept för ett trevligare villaliv? Huvudet i sanden och låta allt förfalla? :)
 
  • Gilla
Joakim Alpsten
  • Laddar…
L
Känner igen mig , i mitt förra liv , inte i dag , ny tant , vi har det gott och bra ,
en automatisk indelning , vet inte hur det blev ,men men , iaf
Var och en gör det den är bra på , och får hjälp av den andra vid behov och förfrågan ,
Hade en liten fundering vid tillfälle , mina byxor hängde jag upp på kvällen och la mig lite
tidigare , kommer upp på morgonen inga byxor där , snabbt som tusan in i garderoben efter
andra , frågar senare :: var är mina byxor , dom ska tvättas , svar *: dom var inte skitiga ,
svar tillbaka :: vem tvättar här :: det samma så är jag på fel sida om tröskeln till köket menar hon , men hjälper till om det frågas
 
Som vanligt verkar det saknas kommunikation och respekt. Lägg till det i ekvationen så löser sig det mesta.
Varför ska hennes projekt utföras medan dina ska lejas bort? Ni får ju prata och planera. Lägg upp en plan som passar båda två. Går inte det så felar det någonstans. Man ska ju va ett team
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Har du förklarat noga att skadade fönster kan orsaka enorma kostnader om det kommer in vatten på fel ställen och även sänkt värde på huset?
Det kan ju bli lite tokigt när du på egen hand bestämmer att inget nytt får påbörjas.
 
  • Gilla
1008
  • Laddar…
Svårt när man bara får ena sidan, hade lika gärna kunnat vara en tråd om maken promt ska måla fönsterna nu när jag vill ordna altanen, trots att han haft 10 år på sig...

Tror kommunikation och ömsesidig respekt är nyckel till framgång
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H
Jag tycker att du har fått bra saker i inläggen ovan.

Detta känns inte som en rejäl Karla-Karl "Vad vill hon som bestämmer".

Hur länge har ni bott i huset?
 
kimf
Det är tidvis "för mycket att göra" i en kåk. Hinner man inte med allt man vill göra blir det stressigt och keligt hur fan än vrider på det.

Finns bara tre vägar att gå
- Sänk ambitionsnivån (huvudet i sanden, leja bort allt eller vissa delar, skynda långsammare)
- Höj tempot och acceptera att det är stressigt tills man kommer i kapp (kommer man verkligen ikapp?)
- flytta till en kåk med mindre att göra

Sen oavsätt väg, så måste ni komma överens om vilket projekt som är viktigast för stunden.
Och Guds skull, ett större projekt i taget om det inte läcker i badrummet och brinner i pannrummet. Så mycket mindre stressigt då
 
Vi har liknande hemma från tid till annan, sambon vill gärna gå vidare till nya projekt hela tiden. Hon tycker det är trist när jag står och justerar, fixar detaljer och underarbeten. menar på att ingen kommer ändå se det men jag vill att det skall vara ordentligt byggt.

Däremot när vi väl kommer igång och matar på så är hon en jädra arbetsmyra. Hon bar i princip varje sten totalt 9 ton i vår stenläggning förra sommaren och denna sommaren sågade/gerade hon i princip varenda planka på vårt panelbyte i garaget :)
 
Så det kanske är bäst att vara på sin kant och göra deten de är bäst på? Jag är, i mitt yrkesliv, van att vi tänker ungefär likadant och vet vad de andra vill och menar. Kan säga fel men det blir rätt ändå.

Polacoloco: Vi (eller jag) har en lång lista för behoven kommande tre åren. Den följs inte. Jag vill att vi är ett team men vi måste öva på kommunikation och samarbete. Ibland går det riktigt bra, när hon förstår mig. Hon är väldigt duktig på det mesta, men OTROLIGT noga och petig, vilket jag inte är, och då blir det krockar. Jag nöjer mig med hemmafixarnivå om det inte handlar om säkerhet, hon vill göra det bättre än proffsen.

BirgitS: Jag behöver inte förklara det för henne, hon vet det mycket väl. Stoppet är på hennes initiativ.

Sir_erken: Klart det jag är jag som har rätt! ;)

Hus520: Två år. Planen var att påbörja fönsterarbetet förra året. Det sket sig.

kimf: Vi köpte ett hus, med förhållandevis få renoveringsbehov. Nytt tak, nytt badrum, nytt kök. Men sen kan man börja riva och bygga om, förändra osv. Egentligen finns inga måsten, förutom alla fönster. Allt annat har lägre prioritet för husets mående. Lite av charmen är väl att man aldrig kommer ikapp. Du träffar precis rätt; det handlar om att komma överens!

Sammy_j. Egentligen är det jag som vill vidare till nya projekt, medan hon finlirar. Men visst har sambon också varit väldigt duktig och gjort precis som jag önskat och fått kämpa.
 
L
Tror ni är på rätt väg , men prioritera inte för mycket , då blir det övermäktig och klockan räcker inte till , bara 24 tim på dygnet , det måste finnas en social gemenskap oxå
Sen det med hus , en del säger , oh vad skönt färdig , det är inte så , bara ett varv till
 
Jag tror hårt på den här prioriteringsordningen:
-Hindra stora akutskador från att uppstå (takläckage med mera)
-Ombyggnader som krävs för att få ett välfungerande hem
-Underhåll för att förhindra smärre skador
-Ombyggnader som bara är till för att öka trivseln eller för att man vill ha förändring.

Tillsammans kommer man överens om exakt vad som hör till vilken kategori.

Jag tycker att du skall förklara för henne att fönstren måste målas om de inte skall bli ännu arbetsdrygare och dyrare att renovera. Att hon gärna får måla om så mycket hon vill men att du inte har tid med någon handräckning alls på hennes projekt om inte hon hjälper dig lika mycket med fönstren.
Tala med varandra!
Hon är en tänkande individ precis som du och det är lätt hänt att någon börjar tänka bakfram. Ibland tänker du bakfram och just nu gör hon det tycker jag. Ibland gör jag det. Alla tänker bakfram ibland.

PS. Jag är ungkarl
 
Redigerat:
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.