Hej alla initierade badtunnebadare! (eller används ordet badtunna enbart för vedeldade trätunnor? :)


Vi planerar att lägga om trädäcket och utöka ytan i början på nästa vår. Samtidigt funderar vi på att smälla dit en badtunna/utespa i ena hörnan.

Frågor:

• De flesta badtunnor levereras med jets. Jag funderar på att inte ha några bubblor med anledning av kostnaden för det, men också på att jag funderar på hur mycket man faktiskt använder den funktionen. Kanske mest i början? Är det inte skönare att bara känna lugnet, njuta av tystnaden och det nästan 40-gradiga vattnet? Eller är det rentutav korkat att inte välja med det? Vill höra era åsikter och motiveringar!

• Hur långt ner i pris kan man komma för ett utespa (i bra kvalite) med jets, reningsverk och rubbet som rymmer 5-6 personer samt eluppvärmt? (runt i formen ska det helst vara)?

• Vad kan man få en dito tunna för utan jets?

• Ni som kör eluppvärmt (jag kan inte ha vedeldad), vilken elkostnad har ni? Skriv gärna hur mycket ni använder den i snitt och var i landet ni bor. Ärliga siffror, tack.

• Hur gör man med fasaden (klädseln) på tunnan? Som jag förstått så levereras tunnan med en klädsel och den brukar kunna beställas i olika träslag. Men jag skulle vilja ha tunnan i exakt samma träslag som trädäcket (troligtvis lärk alt. tryckimpregnerat), vilket jag gör själv i så fall. Möjligt? Hur sätter man fast den på lämpligaste sätt (rund tunna)?

• Jag skulle vilja sänka ner badtunnan så att den inte sticker upp för mycket. Finns det några solklara säkerhetsregler kring detta, dvs hur låg kan den vara i förhållande till golvnivån? Bestäms det på kommunnivå? Låsbart lock ska den ha naturligtvis. Grind vill jag inte ha.

• Om tunnan grävs ner, hur tusan tömmer man tunnan på vatten då? För pluggen sitter väl i botten? Dum fråga kanske :)

• Var tömmer ni ut vattnet? I dagvattenbrunnen eller på gräsmattan? För oss är nog dagvattenbrunnen enda alternativet pga av liten och dåligt dränerad gräsmatta.

• Det blir nog en pergola ovanför tunnan. Helt okej va? :)

Vore kul att se bilder på era lösningar! Tacksam för alla konstruktiva svar jag kan få.

Ha det gott!

/Patrik
 
Hej,

En tunna är just en tunna, men trä och vedagregat. I min värld är det annars "spabad". Dessa kan vara runda, fyrkantiga, ovala, rektangulära, ja hur som. Jag svarar dig på dina frågor i tur och ordning.

• De flesta badtunnor levereras med jets. Jag funderar på att inte ha några bubblor med anledning av kostnaden för det, men också på att jag funderar på hur mycket man faktiskt använder den funktionen. Kanske mest i början? Är det inte skönare att bara känna lugnet, njuta av tystnaden och det nästan 40-gradiga vattnet? Eller är det rentutav korkat att inte välja med det? Vill höra era åsikter och motiveringar!

Tunnor är utan jets och spabad med. Eftersom du behöver ha cirkulation på ett bad du inte tömmer på vatten efter varje bad (som man oftast gör med en tunna) så kommer "bubblor" på köpet. Jag uppskattar det varma vattnet i tystnad, men barnen tycker massagen är skön. Så ja, välj med jets.

• Hur långt ner i pris kan man komma för ett utespa (i bra kvalite) med jets, reningsverk och rubbet som rymmer 5-6 personer samt eluppvärmt? (runt i formen ska det helst vara)?

Ska du ha driftsekonomi behöver du ett bad byggt för vårt klimat. Baden är inte byggda att torrställas då det är det varma vattnet som hindrar rör och pumpar från att frysa under vintern. De billigare baden (under 50-60') har oftast sämre kvalité på pumpar, sämre isolering och sämre lock = dyrare lagning och högre elkostnad. Håll dig till bad tillverkade i USA eller Sverige med Amerikanska delar.

• Vad kan man få en dito tunna för utan jets?
Vet inte

• Ni som kör eluppvärmt (jag kan inte ha vedeldad), vilken elkostnad har ni? Skriv gärna hur mycket ni använder den i snitt och var i landet ni bor. Ärliga siffror, tack.

Marginell ökning, kanske 200 kr månad. Men då kör vi inte jets så ofta, men två cykler rening och 38 grader varmt. Kem kostar ca 100 kr.


• Hur gör man med fasaden (klädseln) på tunnan? Som jag förstått så levereras tunnan med en klädsel och den brukar kunna beställas i olika träslag. Men jag skulle vilja ha tunnan i exakt samma träslag som trädäcket (troligtvis lärk alt. tryckimpregnerat), vilket jag gör själv i så fall. Möjligt? Hur sätter man fast den på lämpligaste sätt (rund tunna)?

Köp rätt från början. Det är en del av konstruktionen och isoleringen.

• Jag skulle vilja sänka ner badtunnan så att den inte sticker upp för mycket. Finns det några solklara säkerhetsregler kring detta, dvs hur låg kan den vara i förhållande till golvnivån? Bestäms det på kommunnivå? Låsbart lock ska den ha naturligtvis. Grind vill jag inte ha.

Locket räcker som skydd (precis som en pool med gångbart lock). Det är svårt att ta sig upp och ner i badet om det är helt nedsänkt så minst 50 cm över trall tycker jag.

• Om tunnan grävs ner, hur tusan tömmer man tunnan på vatten då? För pluggen sitter väl i botten? Dum fråga kanske :)

• Var tömmer ni ut vattnet? I dagvattenbrunnen eller på gräsmattan? För oss är nog dagvattenbrunnen enda alternativet pga av liten och dåligt dränerad gräsmatta.

Det finns ingen plugg i de flesta bad. Du tömmer inte den på vatten mer än när du rengör 3-4 gånger/år. Det gör du med dränkbar pump ut i naturen. Vattnet får inte vara nyklorerat. Inte ok ut i dagvattenbrunnen har jag för mig.

• Det blir nog en pergola ovanför tunnan. Helt okej va? :)

Smaksak...

Vore kul att se bilder på era lösningar! Tacksam för alla konstruktiva svar jag kan få.

Älskar mitt sparadis.

Ett inbyggt spabad ute i en trädgård med delvis trädäck och gräsmatta, omgiven av plank och dekorerat med en Buddha-statyr och blomkrukor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utespa med jets inbyggd i trädäck omgiven av växtlighet och loungemöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett utespa med träklädsel bredvid en utomhusdusch, omgiven av trästaket och grönska under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Volvo851 och 5 till
  • Laddar…
SysterNett, tusen tack för dina svar och tack för att du redde ut begreppen.

Menar du att ett spa (som man byter vatten på 3-4 ggr om året) behöver ha cirkulation på vattnet av hygienskäl?

Tråkigt att höra att Spa är så pass dyrt. Kan du rekommendera några fabrikat?

Elkostnad 200kr/mån i snitt över året? Har hört att det kan bli väldigt dyrt under kalla vintermånader. Drar jeten mer ström än själva uppvärmningen?

100 kr i månaden för kem?

Menar du att man hos de flesta leverantörerna kan beställa vilket träslag som helst till fasaden?

Fint spa du har! Ser att du har en utedusch. Står ni direkt på trädäcket när ni duschar?
 
Menar du att ett spa (som man byter vatten på 3-4 ggr om året) behöver ha cirkulation på vattnet av hygienskäl?

Ja. Vattnet cirkulerar genom ett filter.

Tråkigt att höra att Spa är så pass dyrt. Kan du rekommendera några fabrikat?

Viskanspa har jag förstått ska vara bra, vi har en från Hydropool. "Inte kinaspa" kommer säkert några svara dig. Har ingen erfarenhet själv av det men det är den allmänna uppfattningen.


Elkostnad 200kr/mån i snitt över året? Har hört att det kan bli väldigt dyrt under kalla vintermånader. Drar jeten mer ström än själva uppvärmningen?
Ja, jetsen drar mer när de är full fart. Vattnet cirkuleras av samma pumpar som jetsen, men på mindre hastighet.


100 kr i månaden för kem?
Du måste ha olika kemikalier för att hålla vattnet bra. Kem=kemikalier


Menar du att man hos de flesta leverantörerna kan beställa vilket träslag som helst till fasaden?
Hos ett bra kan du det.


Fint spa du har! Ser att du har en utedusch. Står ni direkt på trädäcket när ni duschar?

Tack. Ja. Vi har dock en liten dränering under trädäcket i form av en grop med makadam mer utrinning i slänten.
 
Svaren kommer efter dina frågor

Hej alla initierade badtunnebadare! (eller används ordet badtunna enbart för vedeldade trätunnor? :)


Vi planerar att lägga om trädäcket och utöka ytan i början på nästa vår. Samtidigt funderar vi på att smälla dit en badtunna/utespa i ena hörnan.

Frågor:

• De flesta badtunnor levereras med jets. Jag funderar på att inte ha några bubblor med anledning av kostnaden för det, men också på att jag funderar på hur mycket man faktiskt använder den funktionen. Kanske mest i början? Är det inte skönare att bara känna lugnet, njuta av tystnaden och det nästan 40-gradiga vattnet? Eller är det rentutav korkat att inte välja med det? Vill höra era åsikter och motiveringar!

Jag skulle absolut välja med jets.
Jag använder nog jets varannan gång.
Jetsen är även en sista backup om din värmekälla skulle gå sönder.
Under 4(?) grader så startar alla jets för att förhindra att något fryser sönder.
Förhoppningsvis hör man då att karet står och går och kan vidta åtgärder.



• Hur långt ner i pris kan man komma för ett utespa (i bra kvalite) med jets, reningsverk och rubbet som rymmer 5-6 personer samt eluppvärmt? (runt i formen ska det helst vara)?

Man får ju igentligen vad man betalar för.
Billigare plast. Kanske inte ens är akryl.
Sämre isolering.
Sämre komponenter på pumpar och uppvärmning.
Alla kar går såklart sönder tillslut.


• Vad kan man få en dito tunna för utan jets?

• Ni som kör eluppvärmt (jag kan inte ha vedeldad), vilken elkostnad har ni? Skriv gärna hur mycket ni använder den i snitt och var i landet ni bor. Ärliga siffror, tack.



På 1 minut drog det 0.075kwh * 60 = 4.5kwh i timmen. Värme och alla jets igång. (Om det är så man räknar?)

29/1 - 22/2 = 250kwh.

Ca 3bad @ 30min

1bad på 1.5h (fest)

Två renings cykler om dagen.

Då var det dagar med -18 den månaden.
Västragötaland


• Hur gör man med fasaden (klädseln) på tunnan? Som jag förstått så levereras tunnan med en klädsel och den brukar kunna beställas i olika träslag. Men jag skulle vilja ha tunnan i exakt samma träslag som trädäcket (troligtvis lärk alt. tryckimpregnerat), vilket jag gör själv i så fall. Möjligt? Hur sätter man fast den på lämpligaste sätt (rund tunna)?

Oftast går det beställa väldigt snarlikt ditt trädäck.
Annars är det oftast träpanel så det är ju bara skruva din fasad i den.

• Jag skulle vilja sänka ner badtunnan så att den inte sticker upp för mycket. Finns det några solklara säkerhetsregler kring detta, dvs hur låg kan den vara i förhållande till golvnivån? Bestäms det på kommunnivå? Låsbart lock ska den ha naturligtvis. Grind vill jag inte ha.

Vi har den ca 35-40cm ovanför trall.
Känns nästan för lågt.
Rekomenderat är att åka till en butik och ha känna efter själv med en trappstege.

• Om tunnan grävs ner, hur tusan tömmer man tunnan på vatten då? För pluggen sitter väl i botten? Dum fråga kanske :)

Få kar som har plugg. Och isåfall är det ju bara en liten slang.

Dom gångerna jag byter vatten så är det dränkbar pump. Rätt ut på gärdet.
Men man byter ju väldigt sällan.

• Var tömmer ni ut vattnet? I dagvattenbrunnen eller på gräsmattan? För oss är nog dagvattenbrunnen enda alternativet pga av liten och dåligt dränerad gräsmatta.

• Det blir nog en pergola ovanför tunnan. Helt okej va? :)

Vore kul att se bilder på era lösningar! Tacksam för alla konstruktiva svar jag kan få.

Ha det gott!

/Patrik[/QUOTE]
 
  • Utespa med aktiverade jets på ett trädäck, omgivet av en lummig trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har fått svaren på de mesta här ovan va? Eller har ja missat nån fråga?
Ca 200kr / månad kostar mitt
Kem räcker länge så Max 50-100kr / mån
Ja har ett Artesian, köpt på nordic pool i Sthlm, kan varmt rekommenderas.

Ja har en dränkpump för att byta vatten, köpt på Jula.

Se till o ha extra filter, så du alltid har ett i reserv/rengjort.
 
  • Röd trävilla med veranda och ett spa-badkar, omgiven av en grönskande trädgård och blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.