Trevligt med lite info om vackra Resarö! :D

Lycko dig som får bo där! Jag ska inte alls klaga över min situation, men Resarö kommer alltid att ligga mig varmt om hjärtat...
 
Tyvärr så bor jag inte heller där :-[

Lycka till! :) :) :)
 
Familjen_Bygg, med tanke på vad du har för bild i din presentation, så undrar jag om du kanske bor i Malmö eller i Skånetrakten?

Det är är i så fall långt från Resarö *fniss*...

 
Med bilden illustreras bara att längden visst har betydelse.  :D :D :D :D

Stockholm, Stockholm stan i världen...
Stockholm, Stockholm världens stad..

:)
 
P
1 miljon för en tomt i sthlms län är det man ska räkna med. Tror du knappt kan hitta en "normal" tomt till mindre. Jo kanske om du tittar i yttersta länsgränsen (4-5mils radie!)

Sen tror jag att Stockholmare (och nog även Gtb, Malmö folk) lägger mer av lönen till bostad än vad man gör i mindre orter.

Jag vet ju folk som lägger lätt ner 10-15 tkr i månaden för en lägenhet närmare stan och för det så kan du lätt få en rymlig villa "längre ut"

Så svaret till den ursprungliga frågan är nog att vi är "villigare" att lägga pengar på boende..

Håkan i nybyggehus för 3.3milj i Åkersberga (4mil norr om Centralstationen) med 6.6tkr / månad men jag fick "massor" :D för det gamla huset som låg närmare stan.
 
www.bzz.se finns en tomt i Malmö utannonserad för 2.500.000 kr. Det är inte bara i Stockholmsområdet som tomterna är dyra  :-[

Lycka till!  :) :) :)
 
Det är mycket svårare att göra ett klipp på en tomt i Stockholmsområdet mot något år sedan. Jag ser också en mycket större andel av spekulationsbyggande än tidigare. Iofs tycker jag att det är roligt att fler och fler inser möjligheten att tjäna pengar på sitt boende men jag ser också att det antagligen är ett tecken på slutet på den enorma uppgång vi haft. Det är oftast när den stora massan ger sig in på spekulation som det är idé att dra sig ur.
 
Min uppfattning är att skall man lägga pengar på något så är det tomten.

Ett hus kan alltid anpassas, rivas eller liknande men aldrig läget på tomten.

Ett riktigt bra läge gör att det attraherar en mycket köpstark målgrupp. Blir det tufft en dag, är den tomten/fastigheten enklare att sälja än något annat hus.

Det finns tomter som jag känner till för 5 mkr i Gbg, 3.5 mkr i Åsa (en bra bit utanför Gbg. Vår granne gav 4 MKR för två år sen. I dom bättre områdena ligger dom på MINST 2.5 MKR bara för att dom ligger i området.

Skulle bli förvånad om Stockholm ligger betydligt under detta..... Vad kostar en sjötomt på Djursholm?
 
I Djursholm finns det inte så många sjötomter utan något hus. Men en fastighet med sjötomt ligger lätt på 8 miljoner... gärna mycket mer, uppåt 15 miljoner. Beror förstås hur stort det är. Det finns även exempel på 25 miljoner... :surprised:

Håller för övrigt med om att tomtem, dvs LÄGET, är det allra viktigaste. Det går ju liksom inte att ändra ;)
 
Visst är läget viktigt, men det är egentligen inte allmänhetens värdering som bör spela roll, utan din egen. Se inte boendet som något man skall göra klipp på. A och O är att trivas och att det skall fungera för dig och din familj. Därför hellre ett något sämre läge ur allmänhetens syn, ett bra fungerande hus och vanlig husmanskost; än en friggebod i Djursholm och blodpudding varje dag.

Lycka till! :) :) :)
 
Familjen_Bygg skrev:
Visst är läget viktigt, men det är egentligen inte allmänhetens värdering som bör spela roll, utan din egen. Se inte boendet som något man skall göra klipp på. A och O är att trivas och att det skall fungera för dig och din familj. Därför hellre ett något sämre läge ur allmänhetens syn, ett bra fungerande hus och vanlig husmanskost; än en friggebod i Djursholm och blodpudding varje dag.

Lycka till!  :) :) :)
Ja. Det är riktigt att det måste finnas en balans. Samtidigt är det bara läget som man inte kan påverka.

Det optimala måste ändå vara:
- beroende på den ekonomiska risk ett fastighetsköp innebär.
- framtida sparande/ekonomisk reserv.
- Enklare att gå ur ett hus, utan stor förlust.
- Enklare att utöka sin belåning om så skulle behövas.

Man har helt enkelt större valmöjligheter.

Något går alltid snett ibland tyvärr. Sjukdom, skilsmässa, arbetslöshet, etc. Då är det en stor fördel att kunna gå ur snabbt och i bästa fall få en rejäl slant över. Därför kan det vara bättre att välja ett bättre läge som är havsnära eller som tilltalar dom flesta i en köpstark målgrupp.

Men som sagt, en balans i sina kostnader måste man ha oavsett.
 
Men jag menar just att läget är det viktigaste för den som ska bo där! Om man sedan behöver sälja så är det fantastiskt att upptäcka att läget är just det som folk betalar för! En fin kombination... :)

Med läge, menar jag inte heller enbart vissa postnummer, utan framförallt ett bra läge i området man faktiskt bor i, samt att fastigheten i sig har ett bra läge; ingen insyn, vacker utsikt, sjötomt eller annat som INTE går att ändra på eller förbättra.

:) :)
 
Visst är läget viktigast, MEN i etablerade områden råder redan en perfekt marknad på tomter. Dvs det är svårt att göra en bra affär på tomten.
I Stockholm är exempel på etablerade områden: Djursholm, Lidingö etc.

I up&coming-områden, dvs områden som är på väg att bli etablerade så småningom, kan du däremot göra en god affär samtidigt som en eventuell prisnedgång kanske inte blir lika drastisk som i oetablerade områden.
I Stockholm är exempelvis vissa områden i Nacka ett sådant område.

mvh
David
 
David skrev:
...göra en bra affär på tomten...göra en god affär...

Fråga är om gemene man skall avstå från att bo i eget hus ifall denne inte gör en god affär? :-/

Lycka till!  :) :) :)
 
Visst måset man kanske inte bo i Stockholm eller gbg eller malmö, men alla har inte heller möjligheten att flytta på sig. Man får väl vara tacksam om man bor på landet för huspriserna är lägre ( rent generellt inte bara att bygga ) men t.ex arbetsmarknaden är kanske också osäkrare ( beror självklart på hur mycket på "landet" man bor ).

Vi själva bor i Göteborg, jag har iofs möjlighet att skaffa mig jobb i stortsett var som i landet ( jobbar i ett bristyrke ) men min man har inte det. sen har man ju andra aspekter på det hela som ligger mer innom "bekvamlighetsfaktorn" och det kanske man då får betala mer för ;)

Vi köpte radhus här -96 ( jätte bra precis när det var som lägst priser ) för 1 050 000, det var dyrt då, men så har vi bästa läget i hela området med en 500 kvm stor tomt ( ändan på längan ) och i ett av Göteborgs "dyraste" områden. Idag går radhuset lös på ca 2,5 - 2,6 millar ( fick det värderat härom dagen ). Det är ju jätte bra för oss men vansinnigt dyrt för den som köper :)

Nu kollar vi efter tomt, inser att om vi inte vill flytta en bra bit utanför stan ( vilket vi iofs kanske kan tänka oss att göra om det är åt rätt håll ) så kommer en tomt inte att kosta under miljonen snarare runt 1,5 och då snackar vi inte så stor tomt som vi egentligen vill ha utan runt 700 kvm. Skulle vi stanna i området så finns det ett par tomter ute till salu just nu men de går lös på 2,5 miljoner och det är för saftigt för oss.

Men som sagt har man inte möjligheten att flytta, eller viljan att lämna släkt och vänner ( om man nu kan få jobb på andra ställen ) så fr man nog bara gilla läget :-*

Sen kan man ju se det som så att det jag stoppar in i mitt husbygge här fåpr jag ju ( förmodligen ) tillbaka här med. Så är det ju att även priset på mitt hus här i Göteborg är högre än vad det är på landet. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.